öregasszony llat idős hölgy illat öregasszonyszag parfümök miért érezzkük

Milyen az az „öregasszonyillat”? És tényleg megint divatba jön?

Vannak illatok, amelyeket az angol nyelvben old lady perfume-nek (idős hölgy parfüm) neveznek, magyarul pedig az ennél is erősebb, és valljuk be, negatívabb konnotációval bíró öregasszony illatnak, hovatovább öregasszony szagnak, kedvesebb módon nagymama illatnak hívnak. Ez a kifejezés azonban nemcsak pontatlan, ageista (vagyis életkor alapján diszkrimináló), de teljesen téves is. De vajon miért alakult ki ez a fogalom, mely parfümöket értünk alatta, és mi lesz majd ugyanez a jövő generáció számára? Már ha lesz egyáltalán, hiszen úgy tűnik, hogy e tekintetben jó irányba haladunk.

A parfümöknek, akárcsak minden illatnak, elképesztő erejük van: egyetlen szippantás belőlük visszarepíthet bennünket a múltba, olyan emlékeket idézhet fel, amelyekről nem is tudtunk. Nem meglepő hát, hogy bizonyos illatokat öregasszonyillatnak neveznek – de nem csak amiatt, mint amire elsőre gondolnánk.

Velem is megtörtént: volt, amiről én is arra asszociáltam, mondtam azt parfümre, hogy tetszik ugyan, de majd akkor fogom viselni, ha idősebb leszek, illetve a húszas éveim elején jártam, amikor engem is „leöregasszonyillatúztak”. Először el nem tudtam képzelni, mire gondol a csoporttársam, majd leesett. A minden porcikámat borító izomkenőcs (izomlázam volt) mentolos illatát kötötte össze az időskorral – valószínűleg a nagyanyja is mentollal enyhítette ízületi fájdalmait. Számomra viszont a mentolos krém a sítáborokkal, az edzőteremmel, a dojóval, a kickbox edzésekkel jelentett egyet, tehát pont a ellenkezőjével, a fiatalok aktív világával forrt egybe.

De mik azok az öregasszonyillatok?

Ez a kis anekdota nagyjából össze is foglalja, miért tekinthetünk bizonyos illatokat öregasszony-, vagy idős hölgy illatnak. A kifejezést egyébként széles körben az 1920-as és 1980-as évek között piacra dobott parfümökre használják.

öregasszony llat idős hölgy illat öregasszonyszag parfümök miért érezzkük

Az aldehidek adják a jellegzetes púderes, szappanos illatot, amit sokan az idős nőkkel kötnek össze (Fotó: Ben Rushton/Fairfax Media via Getty Images).

Ezek persze nem alkotnak egy illatcsaládot, de azért van néhány közös jellemzőjük, illetve igaz rájuk, hogy a mai felnőtteknek valószínűleg ezek voltak az első parfümemlékei. Anyjukon, nagynénjükön, nagymamájukon érezhették először, amikor még gyerekek voltak. Ha minden maradt volna a régiben, és nem történt volna meg a parfümipar elképesztő fejlődése, ma is ezeket fújná mindenki, mindenféle képzettársítás nélkül.

Mivel évtizedekkel ezelőtt még nem jelent meg havonta több új parfüm, ezek a divatosnak számító illatok uralták a piacot, ezeket koppintották az olcsóbb parfümök is. Az illatprofil bekerült a szappanoktól kezdve a légfrissítőkig mindenbe, így generációk illatát határozták meg.

A parfümöknek nincs nemük

A parfümöket csak a 19. század vége felé, a nyugati kultúrkörben kezdték nemekre, vagyis genderre célzottan készíteni. A parfümösszetevők valójában nemtelenek. Vegyük például a rózsát: mi a nőiességhez kötjük, a Közel-Keleten a férfiak egyik kedvenc összetevője. Nem véletlen, hogy az igazán minőségi, ezért drága niche parfümök legtöbbje uniszex.

De aztán magasabb fokozatra kapcsolt a parfümipar, és a 90-es években egyre-másra jelentek meg azok a spray-k (ki ne emlékezne az Impulse-ra) és olcsóbb kategóriás parfümök, amelyeket a tinik és a fiatal felnőttek is megengedhettek maguknak, és amelyek szinte mindegyike édes volt, illetve harsányan gyümölcsös.

A 90-es évek közepén megjelent a modern kor első uniszex parfümje, a CK One, és onnan aztán végleg nem volt megállás. Aki a 90-es években volt fiatal, annak az édesanyja, esetleg nagyanyja által használt parfümök hirtelen egyet jelentettek az öregséggel, hiszen nagyon mások voltak, mint ezek a „fiatalos”, trendi illatok.

Elegancia, szappanillat

Az öregasszonyillat mint koncepció tehát sokkal inkább szól arról, hogy az újabb generációk az elődeiktől eltérő illatprofilt szeretnének.

öregasszony llat idős hölgy illat öregasszonyszag parfümök miért érezzkük

Vannak, akik szerint a világ legkedveltebb illata, a Chanel No. 5 is „öregasszonyszag” (Fotó: Ben Rushton/Fairfax Media via Getty Images).

A klasszikus példa erre a jelenségre a Chanel No. 5. Függetlenül attól, hogy sokan „leöregasszonyillatozzák”, vagy azt mondják róla, hogy „meg kell hozzá érni, fel kell hozzá nőni”, máig a francia elegancia egyik leghíresebb jelképe, és hát a legtöbbet eladott parfüm kerek e világon – minden 30. másodpercben eladnak egyet belőle. Fő összetevői az aldehidek, amelyek a parfüm 1921-es megjelenésekor úttörő újításnak számítottak.

Ezek adják azt a jellegzetes púderes, szappanos illatot,

ami a Guerlain Shalimarban, az Yves Saint Laurent Opiumban vagy mondjuk a Nina Ricci L’Air du Temps-ben is megtalálható. Ezek mind hasonló profilúak, mégis mások, és mindegyikre sokan mondják, hogy öregasszonyosak, annak ellenére, hogy születésük évében jócskán megelőzték korukat.

Nagy divat a csendes luxus: nemrég mutattunk pár parfümöt, amelyeknek minden korban gazdagság illata lesz.

Ami ma modern, holnap öreges?

Ha ki akarnánk találni, mi számít majd 40 éve múlva öregasszonyillatnak (egyébként valószínűleg nem lesz ilyen kategória, mert egyrészt az öregedéssel kapcsolatos gondolkodásunk is változik, illetve megszámlálhatatlan parfüm van már, egyik sem képes teljesen leuralni a piacot), és kicsit sarkítanánk, azt mondanánk, hogy a Maison Francis Kurkdjian Baccarat Rouge 540-je lesz az. Ez áll legközelebb ahhoz, ami a régi nagyokkal történt: gyakorlatilag mindenben megjelent már, mindenféle termékhez, aminek illata lehet, használták már az illat profilját.

Az olcsó kategóriás fürdő- és testápolási termékekben éppúgy másolják, mint illatgyertyákban,

és nemcsak olcsó kategóriás, de dizájner parfümök is gyakran hoznak tető alá hozzá igen hasonlító parfümöt. (Csak hogy néhányat említsünk: Ariana Grande Cloud, Zara Red Temptation, vagy éppen a Sol de Janeiro Cheirosa 68 haj és testpermet.) Lépten-nyomon szembejön velünk, maga az eredeti vagy valamelyik dupe-ja (másolata), így könnyen lehet, hogy mély nyomokat hagy majd néhány zsenge korú embertársunkban, ami miatt aztán nem szívesen fújják majd magukra fiatal felnőttként.

Menő minden, ami nagyi

Közben az is lehet, hogy ahogyan átértékeljük, amit korábban az öregedésről gondoltunk, úgy az egész fogalom eltűnik a süllyesztőben. Az elmúlt néhány évben a TikTok fiatal közönsége számára például már nagy keletje lett az idősebb generációk stílusának, egyre menőbb minden, ami összekapcsolható a már befutott, stílusos, idősebb embertársainkkal. (Amellett, hogy egyre több nagymama korú influenszer is van.)

Két éve robbant be a tengerparti nagymama stílus (coastal grandmother), vagyis a laza, de elegáns stílus. Aztán jött a mindent meghódító csendes luxus, amelynek több eleme is összeegyeztethető a parti nagyiéval, az elmúlt időszakban pedig egyre több felkapott TikTokker fedezi fel, hogy a nagymamásnak mondott parfümök valójában minőségi, sokrétű, mesteri kreációk.

Egyre többen keresnek rá a legjobb klasszikus parfümökre (a TikTokon már bőven 100 millió felett), és a trendérzékeny huszonévesek körében egyre divatosabbnak számít idős hölgy parfümöket viselni. E dőreségnek hitt folyamatok pedig fontos társadalmi változásokról árulkodnak: az idős hölgy- vagy öregasszony illat (és vele az öregség mint negatívum) talán folyamatosan veszít negatív felhangjából, és hamarosan talán tényleg leszámolhatunk az ageizmussal.

Addig is fújjuk azt, amit szeretünk, hiszen amint az @itsstephtoms nevű fiatal TikTokker is írta: „elvégre egy 80 év körüli gazdag hölgy illata a legjobb”.

Emkékszel még az ’90-es évek ikonikus parfümjeire?

Kiemelt kép: Francia parfümök egy Grace Bros üzletben 1974-ben – Fotó: Kevin John Berry/Fairfax Media via Getty Images/nőklapja.hu