Kezdjük is azzal, hogy a cím trükkös, mert ugyan szokássá vált azt mondani, hogy bizonyos illatok fiatalosak, mások érettebbek, netán öregasszonyosok, valójában nincsenek olyan parfümök, amelyeket tipikusan valamely életkor fölött vagy alatt volna ildomos/ajánlott használni. Illatunk kiválasztása személyes döntés, amelyet igen nagy mértékben befolyásol a marketing, de ezen kívül is egy sor tényező irányíthatja. Nem árt tehát tudni, merre induljunk, ha az akutális kedvencünket szeretnénk megtalálni.

Az biztos, hogy általános vélemény, hogy ahogy idősödünk, parfümjeinknek is egyre „érettebbnek” kell lennie. Az kétségtelen, hogy idővel személyiségünk, jellemünk és ízlésünk is fejlődik, változik, akárcsak bőrünk, ami különösen a menopauza környékén szárazabbá válhat.

Száraz bőrön általában kevéssé tartósak a parfümök, míg zsírosabb bőrtípuson tovább tartanak, viszont utóbbi bizonyos összetevők illatát fel is erősítheti. Bőrünk pH-ja is nagyban befolyásolja, hogy mely illatok állnak jól. Hiába tetszik mondjuk az Yves Saint Laurent Libréje másokon, könnyen lehet, hogy rajtad nem működik.

Többek között ezért is fölösleges a marketing által megvezetni magunkat. A parfümök világában nincsenek hát valódi szabályok, akkor is nyugodtan maradhatsz a könnyed, virágos illatoknál, ha elmúltál 40, 50 vagy 60 éves, már amennyiben azokat szereted magadon.

Parfüm és kor, ez csak rajtad múlik!

Nem számít hát, hány éves vagy, a legfontosabb, hogy az illatod téged tükrözzön. Lényegtelen, hogy mondjuk Marc Jacobs újdonságának, a Daisy Wildnak Milla Jovovich 16 éves lánya az arca, és az egész parfümsorozat a Z generációsokra van marketingelve, ha neked tetszik magadon a friss, mégis édes és közben fás parfüm, akkor fújd azt – akkor is, ha elmúltál 50 éves. Fordítva is igaz. Ha működik rajtad a Chanel No. 5, de még csak 22 vagy, akkor használd azt.

Életkor alapján meghatározni, kinek mi áll jól, nagyjából annyira iránymutató tényező a parfümök világában, mint hogy vannak férfi és női illatok. Ez utóbbi is teljesen mesterséges szétválasztás, nem meglepő, hogy az uniszex parfümök újra virágkorukat élik.

Ezekkel a parfümökkel például nehéz mellélőni 50 felett:

Legjobb parfümök 50 év felett

1. Givenchy Irrésistible EDP, most 31 150 Ft/30 ml (douglas.hu) 2. Yves Saint Laurent, Cinéma 54 620 Ft/90 ml (notino.hu) 3. Gucci Guilty EDT, most 21 560 Ft (marionnaud.hu) 4. Dior Joy Intense EDP, 43 620 Ft (notino.hu) 5. Shiseido Ginza EDP, most 19 250 Ft/30 ml (marionnaud.hu) 6. Diptyque Orphéon, 59 800 Ft/75 ml (neroli.hu)

Így válassz parfümöt 50 felett (és alatta is)

Ahogy már említettük, könnyen meglehet, hogy idővel más illatok tetszenek. Az életkorral változhatnak preferenciáink és ízlésünk, de itt is csak abban van szerepe az életkornak, hogy több év alatt nyilván több behatás ér bennünket. Van néhány tanács, amit bármely életkorban alkalmazhatunk, tehát 50 felett is, ha nem tudjuk, merre induljunk a parfümök végtelennek tűnő világában. Illetve kitöltheted ezt a parfümválasztó tesztet, amely úgy ajánl konkrét parfümöket, hogy azok alapján már elindulhatsz egy bizonyos irányba.

1. A saját orrod számít

Nincs mese, rengeteg parfümöt kell végigszagolni, hogy meg tudjuk határozni, egyáltalán melyik illatcsaládokat kedveljük igazán. Ezt a munkát nem tudjuk megspórolni, ha olyat szeretnénk, amely tökéletesen illeszkedik hozzánk. Az „XY-on olyan jó volt, ezért olyat szeretnék” csak abban lesz iránymutató, hogy abban az irányban érdemes elkezdened nézelődni. 

2. Merj segítséget kérni!

Érdemes egy parfümériába betérni, és tanácsot kérni az eladóktól, szerencsés esetben tudnak majd segíteni. Ha úgy érzed, nem, mert csak a marketinget mondják vissza, akkor menj be valamelyik niche parfümöket forgalmazó helyre. Ezekben általában nagyobb szakértelemmel rendelkeznek a munkatársak. Nyugi, nem kötelez senki arra, hogy vásárolj is egy drága niche parfümöt, de tanácsaikat – az összetevők és illatjegyek mentén – már fel tudod használni később.

Hogy mik azok az öregasszony parfümök, és miért balgaság ez az egész, arról írtunk már korábban.

3. Fontos a személyiség – ismerd magad!

Az illat kiválasztása előtt fontos, hogy tisztában legyünk saját személyiségünkkel, milyen képet szeretnénk közvetíteni magunkról. Az illat a lélek tükreként működik, felejthetetlen benyomást hagyva rólunk. Lehet egy erős állítás húszévesen klasszikus illatokat viselni (például Guerlain Shalimar), vagy 50 felett a Dolce and Gabbana Light Blue-ját fújni.

Ha klasszikus karakter vagy, aki szeret elegánsan öltözni, és szereted is ezt a képet magadról, érdemes például az aktuális szupersztár illatok helyett olyat választani, amelyek kiállták az idő próbáját: ezek általában azok a parfümök (a gazdagság illatú parfümökről írtunk már korábban), amelyekhez az elegancia és gazdagság képzete társul.

gazdagsag illat parfumok

1. Chanel No5, EDP, kb. 60 000 Ft/50 ml (parfümériák: Douglas, Marionnaud, Müller) 2. Jo Malone Orange Blossom, Eau De Cologne, 59 490 Ft/100 ml (Douglas) 3. Givenchy L’Interdit, EDP, 50 400 Ft/50 ml (Marionnaud) 4. Dior Diorissimo, EDT 35 890 Ft/50 ml (Notino) 5. Frederic Malle Portrait of a Lady, EDP, 240 euró/50 ml (fredericmalle.eu) 6. Chloé Eau De Parfum, 25 570 Ft/50 ml (Notino) 7. Mugler Angel, EDP, 41 230 Ft/50 ml (Notino) 8. Prada Infusion D’iris, EDP, 72 790 Ft/100 ml (Douglas).

Tudományosan igazolták, hogy ez a világ legkedveltebb parfümösszetevője.

Néhány konkrétum parfümválasztáshoz

Hogy ne érje szó a ház elejét, akkor álljon itt néhány konkrétabb dolog is azok számára, akiknél ennél határozottabb útmutató szükséges. Azok a nők, akik a vitalitást és a frissességet szeretnék hangsúlyozni, keresgéljenek a virágos illatcsaládban: a rózsa, a gardénia, a gyöngyvirág nem véletlenül népszerű jegyek.

Az időtlen illatjegyek, mint a vanília, a tonkabab, az orientális összetevők mindig betalálnak, ha valaki konzervatívabb ízléssel rendelkezik. Akik pedig határozott, mégis kicsit titokzatos személyiségek, a cyphre (vagyis ciprusos illatok, ezek eredetileg tölgymohát tartalmaztak) és fás illatok között (a szantálfa tuti befutó) biztosan találnak nekik tetszőt.

Emlékszel még a ’90-es évek ikonikus parfümjeire?

Kiemelt kép: Corry/ClassicStock/Getty Images/Canva/nőklapja.hu