Nincs könnyű dolga annak a nőnek, aki színésznőként vagy énekesnőként szeretne befutni. Folyamatos a méricskélés. Elsősorban ott a kor: amint egy színésznő kinövi a naivaszerepeket, rögtön boszorkánynak vagy dadusnak akarják eladni, mintha a kettő között nem létezne semmi.
A középkorú nő láthatatlan: már nem olyan kívánatos, mint a fiatalok, nem lehet esetleg nála fiatalabb férfi az életében, nem szeretheti a saját testét, nem kaphat nagy szerepeket, mert az nem illik a képbe.
Legalábbis néhány évvel ezelőttig ez volt a tendencia, de azóta (már ami a ageizmust illeti) mintha javulna a helyzet Hollywoodban
a fiatalságkultuszban tobzódó szórakoztatóipar kezd rájönni, hogy fölöslegesen alkalmazott kettős mércét a nőkkel szemben az öregedést illetően.
(Ami John Gregory Dunne író és kritikus 1991-es esszéje óta alapvetés volt: ő írta le kerek-perec, hogy a férfi sztárok, ellentétben a nőkkel, könnyedén megöregedhetnek a filmvásznon, hiszen „a férfiak idősebbek lesznek, a nők megöregszenek”.)
Kevés színésznő van, aki érdemben küzdeni mert ez ellen, és aki miatt ma már a 50 pluszos színésznők is ragyogóbbnál ragyogóbb szerepet kaphatnak. Az egyikük Emma Thompson, aki nagyon nyíltan vállalja saját korát, testét, kétségeit, és nem a levegőbe beszél, amikor a nőket arra próbálja tanítani, hogy szeressék önmagukat – neki és a hozzá hozzá hírességeknek pedig nagy szerepe van abban, hogy a szórakoztatóipar változni látszik.
Emma Thompson már fiatalon tabukat döntött
A színésznő sosem tartozott a tipikus hollywoodi dögös színésznő kategóriába. Ő a tehetségével tűnt ki, azzal viszont igen korán. A Cambridge-i Egyetem angol szakos hallgatójaként nemcsak tagja, de alelnöke lett a Cambridge Footlights színjátszó társulatának.
A híres egyetemi színjátszó kör nemcsak kabaréműsorairól és színielőadásairól vált ismertté, de arról is, hogy szinte kizárólag férfiak lehettek tagok – olyan férfiak, mint Hugh Laurie vagy Stephen Fry. Thompson beválasztása kisebb csodának számított, pedig nagyon is illett a csapatba, sőt életre szóló barátságokat kötött színésztársaival. Első szerepeiben pont Laurie és Fry partnereként tűnt fel a tévében.
Mindkét férjét forgatáson ismerte meg
1987-ben már országosan ismert színésznőként ismerkedett meg Kenneth Brannagh-val a Fortunes of War című BBC-sorozat forgatásán. A széria nemcsak BAFTA-díjat hozott Thompsonnak, de élete egyik nagy szerelmét is. Brannagh-val 1989-ben keltek egybe, közös gyermekük nem született. Annál több filmben játszottak együtt, köztük a világhírű Sok hűhó semmiért című Shakespeare-adaptációban.
Thompson 1992-ben elnyerte első Oscar-díját, amit számos más rangos elismerés követett.
1995-ben már nemcsak főszereplőként, de forgatókönyvíróként jelent meg az Értelem és érzelem című filmben. Az az év vízválasztó volt a magánéletében: megtudta, hogy férje viszonyba keveredett Helena Bonham Carterrel, így házassága véget ért.
A film forgatásán viszont megismerkedett Greg Wise színésszel, akivel 8 év járás után 2003-ban esküdtek örök hűséget egymásnak. A frigy máig boldog, Emma Thompsonék két gyermeket nevelnek: Gaia 1999-ben született, majd 2003-ban nem hivatalosan örökbe fogadtak egy Tindyebwa Agaba nevű ruandai fiút, egykori gyermekkatonát. Egy menekültügyi rendezvényen találkoztak az akkor 16 éves sráccal. Thompson meghívta, hogy töltse náluk a karácsonyt, a fiú pedig család része lett.
Bátran választ szerepeket
Emma Thompson karrierje továbbra is egyenes ívben halad felfelé. Nemcsak a díjai szaporodtak, de olyan filmekben játszott főszerepet, mint az Igazából szerelem, a Harry Potter és az azkabani fogoly, a Nanny McPhee – A varázsdada, a Szerelem második látásra vagy a Százkarátos szerelem. Ezek a szerepek, illetve későbbi választásai is jól mutatják Thomspon elképesztő komikusi vénáját és azt, hogy sosem rozsdásodott be, nem hagyja, hogy beskatulyázzák.
A romantikus szerepek mellett sosem fél kifigurázni vagy épp elcsúfítani magát,
örömmel játszik a testével, a hangjával, és mindig naprakész tud maradni. 2021-ben a Szörnyella című filmben a gonosz mostoha szerepe ugyanolyan jól állt neki, mint a Minden jót, Leo Grande prűd hittantanárnőé. Ez utóbbi film pedig ismét egy mérföldkő volt mindannyiunk életében. A 62 éves Emma Thompson ugyanis megmutatta magát teljesen meztelenül (fogyókúra, botox és filterek nélkül úgy, hogy bevallottan nem teljesen elégedett magával ő sem), miközben olyan fontos témákról nyitott párbeszédet, mint a női test, az orgazmus, a szexualitás idősebb korban vagy a szexmunkásokkal kapcsolatos előítéletek.
Jóval többet tesz a nőkért, mint egy egyszerű színésznő
Emma Thompson aktivistaként szólal fel azóta is különböző interjúkban arról, mivel jár az öregedés, hogyan fogadhatjuk el a testünket, és miként valósíthatjuk meg az egyenlőséget a munkában, a párkapcsolatunkban vagy épp az ágyban. Nyílt és őszinte, amivel minden korosztályt elér, hiszen nemcsak az időskorról beszél, de általában a nők helyzetéről és a nemünkkel kapcsolatos elvárásokról.
Büszkén vállalja teljesen megőszült haját,
de azt is, hogy fehér sportcipőt és nadrágkosztümöt visel lovaggá ütésének alkalmaból. A tabutémának számító szőrtelenítésről sem félt véleményt alkotni, a BBC riporterének bátran elmesélte, mi történt vele intimgyantáztatás után, miért nem borotválja a hónalját, és miért nem ért egyet azzal a trenddel, ami szerint a nőknek mániákusan epilálniuk kellene az egész testüket.
Emma Thompsonnak is vannak nehézségei
Ugyanakkor ne képzeljük a színésznőt valamiféle szupernőnek, aki minden akadályt könnyedén vesz. Egy éve Stephen Colbertnek arról mesélt egy tévéshowban, hogy nem tud úgy meztelenül a tükör elé állni, hogy ne akarna valamit javítani a testén. Jellemzően inkább lekapcsolja a lámpát, hogy ne kelljen látnia magát.
Az általa a Sok szerencsét, Leo Grande című filmben játszott Nancy önelfogadási folyamatában, újjászületésében viszont nagyon is helye volt ennek a momentumnak, hiszen a karakter már nem szégyennel viszonyul önmagához, hanem képes egy semleges nézőpontból magára tekinteni. A színésznőnek, amikor nem a szerepben van, ez még néha gondot okoz, helyre is kellett tennie magában a forgatás után azt a tényt, hogy a moziban nézők milliói fogják őt ruhátlanul látni.
Meg kell tanulnunk szeretni önmagunkat
Bevallotta, hogy 14 éves korában kezdte utálni a testét, és rengeteg munkájába került, mire úgy, ahogy el tudta fogadni magát. Viszont a tinédzserkori önmagának ma már azt üzenné, hogy ne vesztegesse az idejét arra, hogy a teste miatt aggódik. A teste az otthona, amiben lakik, nincs értelme ítélkezni felette.
A negatív érzéseink ráadásul valószínűleg azért léteznek, mert egyfajta agymosásban van részünk fiatalkorunk óta, megmondják nekünk, hogyan kellene kinéznünk – véli.
Aki pedig eltér a szabványtól, azzal valami baj van. Egy másik show-ban Seth Meyersnek elmondta, hogy senkinek sem szabadna arra pazarolnia az energiáját, a szenvedélyét, a kíváncsiságát, a pénzét, az élete célját, hogy a kinézete miatt aggódjon. Inkább tanuljuk meg szeretni magunkat, vagy ha más nem, legalább semlegesen tényleg úgy tekinteni a testünkre, mint az otthonunkra.
Szeretnél találkozni a Nők Lapja újságíróival és szakértőivel? Szeretettel várunk a Példakép Díj átadóján! Jegyek már kaphatók!
Kiemelt kép: Getty Images/Stephane Cardinale – Corbis/Corbis