A sátortetős kockaházak a magyar falukép meghatározó épületei, mintegy nyolcszázezer épült belőlük. Lehet őket kritizálni, szeretni vagy akár utálni, de tény, hogy generációk nőttek fel bennük, és ma is sokan választják otthonuknak. Hogyan és mikor lettek az utcakép megkerülhetetlen elemei?

Aki a Ludwig Múzeumba látogat, képeken, installációkon, papírból és fából készült maketteken, fotókon és dokumentumfilmen keresztül tanulmányozhatja a kockaházak történetét a Kis magyar kockológia – A modernitás hajlékai a Kádár-korszakban című kiállításon. Izgalmas, inter­aktív tárlat ez, ahol sokan visszautazhatnak az időben gyerekkoruk helyszínére. Az elmúlt évtizedekben tanulmányok sora született a témában, amelyek szerint a falusiból a városiasabb életmódba való átmenet az ötvenes-hatvanas években jelentkezett először igényként. A falusi portákra – hosszú ház kis ablakokkal, a mellékhelyiség sokszor az udvaron állt, és a víz sem volt bevezetve – korszerűbb, fürdőszobával, modern konyhával felszerelt, tágas lakószobákkal ellátott házat álmodtak a családok. Ehhez azok a társadalmi változások vezettek, amelyek során az embereket megfosztották a földjüktől, és ezután a helyi téeszben vagy állami vállalatoknál kezdtek dolgozni, és csak vigasznak maradt számukra a kiskert és némi „háztáji” művelésre. Ahogy a városokban a panel oldotta meg a tömegek lakásproblémáját, úgy vidéken a sátortetős kockaház. Ezt a formát volt a legegyszerűbb kivitelezni, ehhez nem volt szükség komolyabb ácsmunkára. Sőt, a kockaházakhoz építészt sem kértek fel az építtetők, maguk rajzolták meg a terveket. A párok sokszor egy élet munkáját tették bele ezekbe a házakba, nem is akarták, hogy más szabja meg nekik, hogyan lakjanak. Az igényeikre pedig, úgy tűnik, semmi nem adott jobb választ.

Komfortosabb otthonok

A változáshoz hozzájárult, hogy vidéken átalakult a telekkiosztás, a hosszú parcellák megrövidültek, az L alakú házak helyét kisebb helyigényű, négyzetes forma váltotta fel. A falusi emberek már nem akartak régi, toldozott-foldozott parasztházban élni, valami teljesen újra vágytak. Élhetőbb, komfortosabb lakásra, amelyhez van előtető, és néhány lépcső választja el az utcaszinttől. A kis „villák” kivitelezését barátokkal és családtagokkal oldották meg, ez volt a kalákában való építkezés, ami később körforgásban működött – fotók örökítik meg ezeket a közösségi pillanatokat. Illett viszonozni a segítséget, így akár egy évtized is eltelt, míg mindenkinek felépült az otthona. Az udvaron a malterkeverő évekig „állandó elemnek” számított, hol itt, hol ott tett szolgálatot. Egymást másolva gombamód kezdtek szaporodni a kockaházak. A Ludwig Múzeum kiállítása felsorakoztatja a „relikviákat” (többek között egy betonkeverőt is), ahogy annak a fotósorozatnak egy részét is bemutatja, amelyet Katharina Roters készített a vidéki kockaházakról. A német művész képein az eltérő színű, mintájú kőporos falfestések kerülnek fókuszba. Hirtelen szerethetővé válik mindaz, amit sokan valamiféle esztétikai tévedésként, a kor kihívására adott szükséges válaszként értelmeztek. A kockaházépítés töretlen sikere 1983-ban ér véget, ezután jelentek meg az első alpesi, majd a mediterrán házak, egy időben a Gorenje-­turizmussal, az István, a király bemutatójával és a rendszerváltással. Időközben az egyszintes kockaházakból több településen kétszintesek lettek, és különböző variációk jelentek meg. Manapság sajnos sok ház üresen áll vidéken, mert a többgenerációs együttélés kevésbé működik.

Tüzép-barokk

Egy korabeli, fekete-fehér dokumentumfilmet is megnézhetünk a kiállítás keretében, ebből értjük meg igazán, hogyan gondolkodtak a hatvanas-hetvenes évek életkezdői. Ők is olyan házra vágytak, mint amilyen a szomszédoké, és mint mesélik, már bele is élték magukat a helyzetbe. Nem volt, aki eltántoríthatta volna őket az eredeti elképzelésüktől. Az építész egy halvány kísérletet tesz rá, hogy segítene megtervezni az otthonukat… Az építtetőknek ráadásul elég volt a helyi tanácsnál rátetetni a pecsétet a tervekre.­ A végeredményt illetően néha maguk a családok is szkeptikusak voltak: jobban is sikerülhetett volna, mesélik a filmben. Sok megalkuvásra kényszerültek a kivitelezés során, és gyakran hiányérzet is kísérte a folyamatot. Aki megszokta, hogy az udvari konyhában főz nyáron, az továbbra is vágyott erre a lehetőségre. A házat előbb-utóbb megtoldották nyári konyhával, amit nagyobb családi összejövetelekkor (esküvő, keresztelő, disznóölés) használtak.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 500 forintért, vagy regisztrálj, és 1 héten keresztül minden előfizetői tartalmat megnézhetsz.
Próbáld ki most kedvezményesen!
Az előfizetés ára az első hónapban csak 500 Ft, ezt követően 1490 Ft havonta. Ha van már előfizetésed, lépj be .