szexi hang GPS férfi vezetés

Ha kacér női hangon szól hozzájuk a GPS, a férfiak veszélyesebben vezetnek

Egy új kutatás megállapította, hogy amennyiben a GPS „szexi” női hangon szólal meg az autójukban, a férfiak több rizikót vállalnak vezetés közben. Például még éppen átmennek a sárga lámpajelzésen, illetve gyorsabban is hajtanak.

Na tessék, megint valami, amiért a nők hibásak! Persze, csak viccelünk. Érthető módon, hisz kissé megmosolyogtató kutatási eredményre jutott a sanghaji Fudan Egyetem egy csoportja. A tudósok arra voltak kíváncsiak, hogy vajon befolyásolja-e a sofőröket az, hogy az autó navigációs rendszere milyen hangon szól hozzájuk vezetés közben. Nos, a kutatók feltételezései megalapozottnak bizonyultak. Kiderült ugyanis, hogy amennyiben a férfi sofőrök számukra vonzó női hangon kapják az utasításokat, nagyobb rizikót hajlandóak vállalni az utakon.

Szexi hangú GPS mellett a férfiak veszélyesebben vezetnek

A Fudan Egyetem kutatása két kísérletből állt. Az elsőben egy szimulátorban vezettek az alanyok, akiknek egyik része mély, a másik magas női hangon kapott különböző utasításokat. Például egy kereszteződéshez érve zöldről sárgára váltó lámpákat mutattak nekik, és ők eldönthették, hogy a GPS utasításának megfelelően áthaladnak-e még az úton – és ha igen, azt milyen sebességgel teszik meg. Az eredmények azt mutatták, hogy

azok a férfiak, akik a magasabb hangtól kapták az utasítást, mintegy 40%-kal nagyobb valószínűséggel hajtottak át a sárgán, és általában jobban nyomták a gázpedált is.

A kutatók feltételezései szerint azért vállaltak nagyobb kockázatot a volánnál, mert tudat alatt tetszeni akartak a számukra vonzó női hang tulajdonosának, azaz „fel akartak vágni előtte” bátorságukkal és sofőri képességeikkel.

szexi-hang-gps-ferfi-vezetes

Fotó: Getty Images

A második kísérletben már nem vezetniük kellett, hanem kaptak egy-egy VR-szemüveget, az eszköz által generált virtuális térben pedig egy híd előtt találták magukat. Itt azt az utasítást kapták, hogy menjenek át a hídon – és a csapat felének megint csak egy mély női hang, a másik felének pedig egy magas női hang mondta ugyanezt. Viszont nem azonnal kellett cselekedniük, hanem előbb értékelték „a hang vonzerejét”.

A magasabb hangot halló férfiak pedig vonzóbbnak ítélték a hallottakat. És ők voltak azok is, akik gyorsabban lépték át ezután a híd deszkáit.

A kutatók itt ismét arra gyanakodtak, hogy a nagyobb kockázatvállalással úgymond le akarták nyűgözni a nekik tetsző hang gazdáját.

Úgy tűnik tehát, hogy a férfiak többsége egyrészt a magasabb női hangot találja vonzóbbnak (korábban születtek már tanulmányok arról is, hogy a nők magasabb hangon beszélnek azokhoz a férfiakhoz, akik tetszenek nekik), másrészt pedig tudat alatt is hatékony csábítási technikának tartja a bátorság fitogtatását.

A nevetésen túl

Rendben, tehát a tanulmány szerint a szexi hangú GPS-ek rossz hatással vannak a férfi sofőrökre. De mégis miért jó nekünk, hogy ez kiderült? „A vezetés biztonságának növelése érdekében tanácsos lenne kevésbé nőiessé tenni az autós hanginterakciós rendszereket” – válaszolták meg a kérdést a kutatók a Personality and Individual Differences című folyóiratban.

De nem csak a magas, szexi női hangon megszólaló GPS-ek – és az erre ilyen intenzív reakciót adó férfi sofőrök – okozhatnak gondot az utakon.

Angliai felmérések szerint tavaly 13%-kal nőtt az autópályákon rossz irányba közlekedő járművek száma, és a szakemberek szerint ennek egyik oka az volt, hogy a sofőrök „vakon követték” a GPS utasításait. Tehát: szexi, vagy nem, érdemes a GPS utasításaival is ellenkezni néha – az utakon pedig elsősorban érzékszerveinkre támaszkodni, a KRESZ szabályait pedig mindig maradéktalanul betartani. Önmagunk és mások biztonsága érdekében egyaránt.

Vezetés: férfiak vs nők

Még mindig népszerű sztereotípiának számít, hogy a férfiak jobban vezetnek a nőknél. Érdemes azonban néhány statisztikai adatra is pillantást vetni ez ügyben. A WHO felmérése szerint ugyanis a 25 év alatti fiatal férfiak gyakrabban élnek át közúti balesetet, mint a nők. Ezen kívül pedig az összes közúti baleset 73%-ában fiatal férfi az áldozat. A KSH adatai szerint hazánkban szintén a férfiak okoznak több balesetet: azt találták, hogy a karambolok több mint 70%-ért férfi sofőr tehető felelőssé.

Utóbbi problémával korábbi cikkünkben részletesen is foglalkoztunk.

Kiemelt kép: Getty Images