- A ráhangolódás semmiképpen se tanulás legyen, inkább élvezzük ki az utolsó laza napok kötetlenségét.
- Most jött el játékba bújtatott fejlesztőjátékok ideje, amikor úgy érezhetjük jól magunkat, hogy közben felkészítjük a gyereket.
- Fordítsunk energiát a kényelmes, de elég alvást biztosító napi rutin megtalálásra és álljunk pozitívan az iskolakezdéshez.
Egy amerikai összeállításban tanárok segítségével szedték össze, mivel segíthetünk a gyerekeknek abban, hogy időben felkészüljenek az iskolakezdésre, és könnyen visszazökkenjenek majd a normális kerékvágásba.
Évnyitóra fel!
Az egyik ohiói zene- és testnevélésoktató, Bryson Tarbet például azt tanácsolja, hogy próbáljunk egy rutint kialakítani. Ez nem azt jelenti, hogy ébresszük fél hétkor a gyerekeket, mintha iskola lenne, de legalább érjük el, hogy időben vacsorázzanak és 10 előtt már aludjanak. Az utolsó két hét ugyanis egy átmeneti időszak, amikor még élvezhetik a szabadságot, de fontos, hogy kipihentek legyenek. Senkinek nem lenne jó, ha teljesen kimerült gyerek ülne be az iskolapadba…
Ha lehet, akkor ne az iskolakezdés előtti héten menjünk nyaralni,
legyen legalább egy hete az iskolásoknak átállni az iskolai rutinra. És ehhez ez elegendő, 9-10 óra nyugodt alvás is hozzátartozik.
5 perc olvasás, számtalan előny
Egy tanulási módszereket oktató szakértő Lana White, a We Tutor Young Minds társalapítója azt tanácsolja, olvassunk minden nap a kisiskolásoknak. Az sem baj, ha ők maguk nem akarnak olvasni, és inkább a tablethez nyúlnak, de mi szülőként minden nap szakítsunk időt egy kis közös olvasásra.
Ez több okból fontos, egyrészt így kénytelen lesz egy „mesélőre” koncentrálni, másrészt talán ő maga is kedvet kap az olvasáshoz, harmadrészt már
napi 5 perc olvasás fejleszti a szókincset, szövegértést, halláskészséget, tehát ezzel az esti rituáléval sokat nyerhetünk.
Felmerülhet a kérdés, hogy a nagyobb gyerekeknél hogyan érjük el a napi 5-10 perc olvasást? A legjobb ösztönzés, ha olyan olvasmányokat adunk a kezébe, ami érdekli, lehet az szuperhősös vagy Garfield-képregény, viccmagazin, focistákról szóló matricás újság vagy egy romantikus tiniregény. A lényeg, hogy forgassa minden nap picit az olvasmányt.
Sokat segíthet, ha beiratkozunk közösen a legközelebbi könyvtárba, hiszen ott is kaphatnak ötleteket, hozzájuthatnak ott is magazinokhoz, és még költeniük sem kell érte. Ha úgy vesszük, már az sem képernyő előtt töltött idő, amíg elsétál a könyvtárba, és válogat.
Iskolakezdési kvíz: lénia, gumigutti, mennyiségtan – ismered ezeket a múlt századi iskolai fogalmakat?
A kütyük előnyei
És ha már képernyőidő! Ezt sem kell démonizálni. Dr. Bohács Krisztina, a kognitív képességek fejlesztésével foglalkozó intelligenciakutató, a GEM tanulási központ szakmai vezetője szerint használjuk ki a technikai vívmányok előnyeit.
„Az okostelefon sem mindig átok, megkérhetjük gyermekünket, hogy dokumentálja a nyarat, készítsen fényképeket, videókat, vágjon filmet a családi nyaralásról. Tervezzen meg utazást online eszközök, költségvetési platformok segítségével” – ad hasznos tippeket a szakértő.
Felkészülés az iskolára
De nem ez a szakértő egyetlen jó tanácsa, nézzük, milyen programokkal, tevékenységekkel tornáztathatjuk a gyerekek agyát úgy, hogy észre sem veszik.
1. Irány a zöld!
Egy erdőben vagy parkban tett séta serkenti a vérkeringést, ami javítja a gondolkodási folyamatot, mivel több oxigén jut az agyba. A természetben fedezzük fel a színeket, a levelekben, csigaházakban, virágfejekben rejlő geometriát!
Plusz tipp: A kiránduláshoz töltsünk le olyan appokat, amik felismerik a vadak lábnyomait, vagy a fa korát, esetleg felismeri a növényt, amit érdekesnek találunk.
2. Ez volt a legjobb a nyárban…
Naplóírással a tudatosságot, az IQ-t is növeljük, fokozzuk az érzelmi intelligenciát, javítjuk a memóriát és a koncentrációt, serkentjük a kreativitást és a kommunikációs készséget.
Plusz tipp: Azoknak, akik nem szeretnek sokat írni, vegyünk matricákat, nyomdákat, új filceket vagy nyomtassunk képeket az illusztráláshoz, hátha ez jobban motiválja őket.
3. Alkotás a konyhában
A sütés-főzés is rengeteg fontos információra tanítja a gyerekeket, a táplálkozástól, a mértékegységek használatán keresztül az időbeosztásig, sőt a művészi tálalásig. Ha sikerül megkedveltetnünk velük ezt a kreatív alkotótevékenységet, az a gyerekek önállóságának növekedését eredményezheti.
Plusz tipp: A Nők Lapja oldalán több Kölyökkonyha-receptet is találhatsz.
4. 9-kor villany leó!
Ahogy fentebb írtuk, ne vegyük túl szigorúan a esti villanyoltást, egyrészt sokáig világos van, másrészt a kitolódott lefekvési időt nem lehet egyik napról a másikra hirtelen órákkal előrébb hozni. Dr. Bohács Krisztina azt tanácsolja, augusztus 20-a után ragaszkodjunk a 9 órai lámpaoltáshoz. Persze kamaszoknál ez lehet később is, de semmiképp ne hagyjuk, hogy a nagyobbak hajnalig ébren legyenek az utolsó héten.
Amennyiben az a tapasztalatunk, hogy a gyerekünknek soha nem megy könnyen az átállás a szünetről az iskolai rutinra, ha feszült, fél, és ez a tanulmányi eredményeire is rányomja a bélyegét, akkor járjunk utána, miért lehet ez! Az is előfordulhat, hogy tanulási nehézség áll a lelki probléma hátterében, ezt egy fejlesztő pedagógus néhány óra alatt tesztekkel fel tudja mérni.
5. Kihívás: elfogadva
Amennyiben kishitűségből fakad a gyerek szorongása, akkor kicsit turbózzuk fel az önbizalmát iskolakezdés előtt. Na nem azt tanácsoljunk, hogy motivációs beszédet tarts neki minden nap. Inkább adj olyan feladatokat, amik felelősséggel járnak. Ezzel bebizonyítod neki, hogy alkalmasnak tartod nehezebb feladatok elvégzésére, bízol a képességeiben.
Ilyen kihívás lehet számára, ha elküldöd bevásárolni, befizetteted vele a saját telefonszámláját vagy edzését. Írja össze, mik azok az ételek, amiket nagyon szeret és akár ő maga is el tudná készíteni uzsonnának – sulikezdésig ezekkel nyugodtan kísérletezhet is.
Vesd fel, hogy elvihetné már egyedül is a macskátokat állatorvoshoz, de talán az is lehet kihívás, hogy kiszelektálja a kinőtt ruháit és megunt játékait. 13-14 éves kor felett már rájuk lehet bízni a mosást, mosogatást, takarítást, autómosást, vasalást, vagy kérjük meg, hogy vigyázzon kicsit a kistestvérre otthon, amíg mi mással foglalkozunk a kertben.
Mindig dicsérjük meg és ösztönözzük, hogy minél több olyan feladatot vállajon el, ami addig a komfortzónáján kívül esett. Így iskolakezdsére egy felkészült, kiegyensúlyozott és magabiztosabb iskolás veti bele magát újra a tanulásba.
Ó, tó, itó, nyitó, …, tanévnyitó! – Gondolatok az iskolakezdésről és a hazai oktatásról
Kiemelt kép: Getty Images