Elsőre praktikusnak tűnhet, hogy a narancsot és a krumplit is csinos, piros színű hálóba csomagolják. Könnyű megfogni, akkor is magunkkal tudjuk vinni, ha nincs nálunk szatyor, a növények szellőznek, nem penészednek be olyan könnyen. Milyen jól hangzik, igaz? Csakhogy a háló színe nem véletlenül piros.
Átverés vásárlás közben
A gyümölcsöt körülvevő piros vagy narancssárga műanyag háló segít azt a benyomást kelteni vásárlás közben, hogy a narancshéj narancsosabb színű, mint amilyen egyébként. Ettől lédúsabbnak és vonzóbbnak képzeljük, még akkor is, ha valójában éretlen. A piros háló ügyesen takarja el a zöldes árnyalatot, és mindent narancsosabb, vonzóbb, teltebb színben tüntet fel. A salátának való, rózsaszín krumpli is jobban néz ki, ha ilyen zsákban árulják.
Trükk a citromnál
A boltokban a citromot gyakran nem piros, hanem sárga hálós zsákokba csomagolják. Ez sem véletlen: a piros narancssárgássá tenné, míg a cél a citromsárga kihangsúlyozása. Így nem foglalkozunk vásárlás közben a zöld foltokkal, kevésbé vesszük észre, ha már nem olyan friss az áru, és még örülünk is, hogy hálóba készítve vihetjük haza a gyümölcsöt.
A színérzékelésünk csap be
A szó szerint átlátszó, hálós trükk azért működhet, mert a szemünk és agyunk színérzékelése becsapható. Arra törekszünk, hogy egyszerűsítsünk, és automatikusan kiegészítjük a színeket. Az optikai illúziók során egy semleges színű golyót helyeznek el egy különböző színű vonalakból álló rácson belül.
Ha adott színű vonalak vannak előtérben, a golyó színe látszólag összemosódik a vonalak színével.
Azaz a golyót a háló színével megegyezőnek látjuk. Kezdjük érteni, miért kapjuk vásárláskor a fokhagymát szép fehér, a lilahagymát lila, a vöröshagymát vörös, a sütnivaló krumplit sárga hálóban…
Az átverések nem korlátozódnak a boltokra, a nyár végi vagy őszi utazás szervezésekor sem árt figyelni.
Kiemelt kép: Getty Images