Újra magyar űrhajós fog Föld körüli pályán keringeni – miközben jelenleg éppen veterán űrhajótöröttek állomásoznak a Nemzetközi Űrállomáson. Az űrverseny a kilencvenes-kétezres évek után kiélezettebb, mint valaha. Az űrturizmus beindult – de vajon van-e benne fantázia? Zajlik az élet a Földön kívül – emeljük tehát tekintetünket az égre!

Az űr sokkal több mára, mint a végtelen csillagos ég, amelyben ott köröz ez a vékony levegőburokkal körbevett kis szikla­űrhajó, a Föld. Az emberiség egyre inkább tologatja ki a határait. Utazik, megismer, terveket sző és bizniszel a világűrben.

Űrverseny és házastársi veszekedés

– Azt persze nem szabad elfelejteni, hogy az űrkutatás tulajdonképpen egy fegyverkezési versenyből indult el – mondja Arnócz István, a Magyar Asztronautikai Társaság főtitkára. – Mert míg az amerikaiak európai támaszpontokról könnyen elérhették atomfegyverekkel a Szovjetunió területét, addig a szovjeteknek nem volt ilyen kedvező a földrajzi helyzetük. Szükségük volt tehát nagy hatótávolságú rakétákra – amelyekkel, nem mellékesen, az űrkutatás is megkezdődhetett. Azt még a párt vezetői sem gondolták, hogy igazi népünnepéllyé válik, hogy először kutyákat, aztán embert juttatnak az űrbe. 

Az űrversenybe az Egyesült Államok is bekapcsolódott, és kezdeti lemaradását a holdraszállással aztán behozta. A vetélkedés hőfoka a kilencvenes években alábbhagyott, amikor a Szovjetunió felbomlott, és kisebb dolguk is nagyobb volt annál, mint hogy tartsák az ütemet. Mára azonban a világűr újra csak az államok érdeklődésének homlokterébe került. Új versenyzők – Kína és India – is megjelentek. Kínának már űrállomása is van, és mindkét ország szondát küldött a Holdra.

– Az űrkutatás katonai céljai mellett már a hetvenes években megjelentek az üzleti szempontok – mondja Arnócz István. – Elindult az űrbéli távközlés: televíziós csatornák sugároztak műholdról, a kilencvenes években pedig már telefonálni is lehetett műholdas kapcsolaton keresztül az Iridium nevű cég különleges telefonjaival.

Horvai Ferenc űrkutató-csillagász, a Magyar Asztronautikai Társaság elnökségi tagja is vég nélkül sorolja, mi mindent köszönhetünk a hétköznapokban az űrkutatásnak. Ilyenek például a modern képfeldolgozó eszközök: a telefonunk sem készítene olyan szép fotót, ha a különböző bolygószondák kameráit nem tökéletesítik. Az űrből nemcsak tévéadás, de már internetszolgáltatás is érkezik. A különböző földmegfigyelő műholdak pedig a meteorológiában elengedhetetlenek, de a mezőgazdaságban a műholdas termésbecslés is megmutatja, hogy a várható aszály hol okozhat nagyobb kárt – mi több, a régészetben is használhatók a műholdképek. Arról pedig ne is beszéljünk, mennyi házastársi veszekedést előz meg, hogy nem térképet használunk az autóban, ha el akarunk jutni valahová, hanem a GPS-jelek alapján tájékozódó okoseszközünk visz el az úti célig. 

Magyar az űrben

Záros határidőn belül újra magyar ember indul az űrbe. Kétszáznegyvenhét jelentkező közül választották ki Kapu Tibort: ő lesz a HUNOR program űrhajósa. Az első magyar Farkas Bertalan volt, aki negyvennégy éve jutott fel az orosz Szaljut űrállomásra. A harminckét éves, gépészmérnök Kapu most amerikai hordozón repül majd az ISS-re, a Nemzetközi Űrállomásra, hogy előreláthatólag két hetet töltsön ott el. Lapzártánkkor a magyar asztronauta már elérhetetlen volt: nem az űrben, hanem az egyesült államokbeli Houstonban tartózkodott, és nagyban készült az űrutazásra. Az idei őszi start azonban halasztódik – köszönhetően egy sajnálatos esetnek, amelyre mindjárt ki is térünk.

De miért is kell újra magyar embernek az űrbe jutnia? Egyáltalán: miért kell embernek az űrbe mennie? Az űr dermesztően hideg és veszélyes, és elvileg robotok és ­automaták is mindent meg tudnának csinálni.­ Elvileg. De mind ­Arnócz István, mind Horvai Ferenc egyetért abban, hogy emberes űrutazásra mégiscsak szükség van. A súlytalanságban elvégzett kísérletekhez szakértők kellenek. Különös ötvözetek, újfajta gyógyszerek kikísérletezése: ezek mind olyan folyamatok, amelyekhez nem elég jó a robot. Arnócz István rávilágít: Farkas Bertalan repülése óta is folyamatos a magyar űrtevékenység. Eddig közel kétszáz magyar műszer járt az űrben, és amit kevesen tudnak: eddig egyetlenegy sem hibásodott meg a repülések során. Az űrkutatás, az űrtevékenység már most busásan jövedelmező üzlet – egyszerűen egyetlen ország sem teheti meg, hogy kimaradjon belőle. 

Kapu Tibornak is feszes lesz a programja odafent: sugárzásmérési kísérletekkel, gyógyszerekkel, orvosi eszközökkel és növénytermesztéssel lesz dolga, és azt is kutatja majd, hogy a Hold talajából hogyan lehet építőanyagot gyártani. Ezzel a leendő holdbázis építését készíti elő. A második magyar űrhajóst az Axiom Space vállalat repíti el Elon Musk űrhajóján – várhatóan jövő tavasszal.

Bár már a harmadik magyar férfi jut ki az űrbe – Farkas Bertalanon kívül a Microsoft szövegszerkesztőjének atyja, Charles Simonyi turistaként utazott kétszer is az űrállomásra –, szakértőink elmondták: nagyon fontos, hogy nők is részesei lehessenek ennek a munkának. Akkor jó egy orbitális közösség, ha mindkét nem képviselteti magát az űrben – a nők ma már teljesen egyenrangú társai a férfi űrhajósoknak.

Űrhajótöröttek

Hogy mi hátráltatja a magyar asztronauta indulását? Egy kis gikszer, ami a legújabb amerikai űrhajóval esett meg. A Boeing által gyártott Starliner járt már a világűrben – utasok nélkül. Most utasokkal együtt indult el és érkezett meg az ISS-re, a Nemzetközi Űrállomásra. Csakhogy már az odaúton hajtóműhibákkal és héliumszivárgással küzdött a két veterán űrhajós, Butch Wilmore és Sunita Williams. 

A NASA, az amerikai űrhivatal, miután nyugdíjba küldte az űrrepülőgépeket, csak az oroszok Szojuz hajójával tudott amerikaiakat küldeni az űrbe. Majdnem tíz évig tartott ez az áldatlan állapot. Addigra azonban Elon Musk magánűrhajója, a Falcon rakéta orrán ülő Dragon képes lett arra, hogy Floridából az ISS-re juttasson űrhajósokat. Egy másik cég, a Boeing is űrhajót építhetett a NASA megbízásából. Ez lett aztán az éveket késő Starliner. Mire elindították, a céget megtépázták az utasszállító repülőgépeivel történő balesetek. Az elmúlt években több gépük lezuhant, idén ajtók és kerekek szakadtak ki és le a repülőkről. És hát a Starlinernek sem volt diadalút ez az űrrepülés. Az űrállomáson való nyolcnaposra tervezett tartózkodásból most az lett, hogy a két veterán jövő év elejéig marad, és Musk egyik hajójával jönnek haza, a Boeing Starlinert pedig távirányítással hozták le, szeptember 7-én reggel ért földet. 

Nem véletlen tehát, hogy tapasztalt asztronautákat indítottak erre a küldetésre. Sunita Williams kétszer is járt az ISS-en, és dolgozott az új amerikai holdprogramon is. Összesen háromszázhuszonkét napot töltött korábban az űrben. Ő volt az, aki odafent, egy futógépen lefutotta a maratoni távot.

Csillaghajó a Marsra

Szerencsére Elon Musk cége, a SpaceX­ rakétái és az azokra szerelt űrhajók jól működnek, és immár menetrendszerűen hozzák-­viszik az utasokat az űrállomásra. A milliárdos Musk mostanában leginkább egyre furább politikai-közéleti megnyilvánulásaival kerül a hírekbe, de az elvitathatatlan, hogy az újra felhasználható, az űr pereméről visszarepülő rakétáival az űrutazás költségeit a töredékükre csökkentette. Musk a fejébe vette, hogy még életében emberi kolóniát hoz létre­ a Marson – ehhez teszteli mind sikeresebb, hatalmas, ezüstszínű, Starship nevű űrhajóját. És bár szeret lehetetlen célokat kitűzni maga elé, a hetekben azt nyilatkozta, már látja: nem biztos, hogy megéri az emberiség űrbéli kirajzását. 

Pedig éppen idén augusztusban derült ki egy friss kutatás alapján, hogy a vörös bolygó felszíne alatt egy komplett óceánnyi víz bújik meg, amely évmilliókkal ezelőtt szivároghatott el a felszínről. Márpedig ha van víz, akkor ott az ember is meg tud élni: a víz bontásával oxigénhez is juthat, illetve űrhajó-hajtóanyagot is gyárthat belőle.

Ugyanez a helyzet a Holddal: árnyékos krátereiben már találtunk vízjeget. Legutóbb egy kínai szonda bukkant vízre és grafénre (szénvegyületre) is. Az űrkutatásban érdekelt nemzetek mind a Hold felé törekednek – ez lehet majd ugródeszka a Marshoz is –, és valószínűleg a következő egy-két évtizedben állandó, emberek lakta bázis épül ki bolygónk égi kísérőjén. Mi több: augusztusban arról is szóltak a hírek, hogy a Holdra kellene telepíteni egy jól védett „páncéltermet”, egy génbankot, ahol a Föld legfontosabb élőlényeinek konzervált sejtjeit és genetikai kódját, a DNS-t kellene megőrizni, merthogy ki tudja, mi történhet idelent.

Bár Musk az emberiség jövőjét a Marsban és az űrbe való kirajzásban látja, Horvai Ferenc űrkutató-csillagász nem hisz abban, hogy a különböző bolygók „terraformálása”, vagyis Föld-szerűvé alakítása megoldást jelentene az emberiség mai problémáira. 

– Sokkal könnyebb és egyszerűbb lenne a Földet megmenteni, mint egy idegen bolygón megvetni a lábunkat – mondja. – Szerintem az emberiség jövője, megmentésének kulcsa itt van, ahol most is élünk.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 500 forintért, vagy regisztrálj, és 1 héten keresztül minden előfizetői tartalmat megnézhetsz.
Próbáld ki most kedvezményesen!
Az előfizetés ára az első hónapban csak 500 Ft, ezt követően 1490 Ft havonta. Ha van már előfizetésed, lépj be .