Tradíció és modernitás egy formabontó divatszínházi előadásban (x)

Habár a hagyományos és a modern kultúra látszólag két, egymástól távoli univerzumot takar, valójában ezeknek a világoknak a találkozása sokféle módon inspirálja a legkülönbözőbb művészeti ágakat. Nincs ez másképp a divattal sem. A Hagyományok Háza Körforgásban című új, összművészeti produkciója egy nem mindennapi divatbemutató formájában eleveníti fel a témát átjáró örök kérdéseket: miként helyezheti új kontextusba a kortárs művészet a múltat, a hagyomány miként tud jelen lenni és alapot szolgáltatni a művészeti fejlődésnek.

A kulturális örökség dinamikus megőrzésének egyik legjobb módja a hagyomány és a kortárs művészet közötti párbeszéd elősegítése. Ennek biztosít teret a Hagyományok Háza Körforgásban című divatszínházi előadása, amelyben a Magyar Állami Népi Együttes táncosai és zenészei színpadi produkció keretében mutatják be a Szűcs Edit öltözéktervező által, erre az alkalomra megálmodott ruhadarabokat, de a térben a Magyar Népi Iparművészeti Múzeum műtárgyai is láthatóak lesznek.

„Ruhatörténetek táncjelenetekben bemutatva” – így is összefoglalhatnánk a Dr. Czingel Szilvia, a Magyar Népi Iparművészeti Múzeum vezetőjének ötlete alapján létrejött előadást, amelyet október 2-án és 5-én láthatnak az érdeklődők a Hagyományok Háza, Színháztermében.

„A divat és az öltözködéskultúra egy nagyon izgalmas kommunikációs kód arra, hogy a múltat és a jelent összekössük, illetve a népi kultúrát 21. századivá tegyük. Az olyan kísérleti műfajok, mint akár egy divatszínház, remek eszközei lehetnek ennek a missziónak” – fogalmazott Dr. Czingel Szilvia, aki azt is elmondta, kevés olyan előadás létezik, ahol egy múzeum az ötletadó és azt egy színház vagy egy táncegyüttes valósítja meg.

„Azzal, hogy a népviseletet innovatív módon segít újragondolni, a Körforgásban hozzájárul ahhoz, hogy a hagyományos kultúra ne tűnjön avittnak és távolinak még a fiatalabb generáció számára sem. Az előadás által képviselt könnyedebb gondolkodás támogatja a hagyományos kultúráról alkotott kép fejlődését” – folytatta Dr. Czingel Szilvia hozzátéve: a nagy nemzetközi trendekben szinte mindenhol erősen van jelen az etnikus vonal.

A produkcióban látható ruhákat teljes mértékben a népi kultúra motívumai ihlették, akár egy bizonyos hajfonás vagy egy adott tájegység speciális mintakincsei. Szűcs Edit jelmez- és divattervező szerint sokféle út létezik a tradíció és a modernitás egyidejű megjelenítésére az öltözékekben, ráadásul, mint mondja, „ez egy valódi slágertéma” a tervezők körében – nem véletlenül. A divatra minden időben leginkább érzékeny fiataloknál is visszaköszönő téma a tradíciókból való építkezés. A hagyományokhoz való kötődés lehetősége segít megtalálni saját identitásukat, helyüket a világban.

„Sok fiatalt lehet látni vintage ruhadarabokban, ahogy azokat például sportware öltözékekkel vegyítik, és ezáltal válik igazán modernné a megjelenésük” – magyarázta Szűcs Edit, aki tervezőként elsődlegesen olyan népi kézműves technikákból inspirálódott, mint a hímzés vagy a darázsolás.

„Ezeknek a hagyományos módszereknek a jelenbe való átemelésével az ősi technikák azonnal egy modern öltözék részeként tudnak megjelenni” – részletezte. A Körforgásban című produkció általa tervezett darabjait elsősorban a színpadi látványosság szempontjai ihlették, de munkái között olyan alkotások is megtalálhatóak, amelyek egy kis egyszerűsítéssel akár hordhatóvá is tehetők.

„A divattervezők gyakran úgy dolgoznak, hogy a bemutatón látványosabb, játékosabb öltözékeket vonultatnak fel, majd azoknak a letisztultabb verzióit dobják piacra” – mesélte, hozzátéve, hogy

a Körforgásban előadás célja elsősorban egy olyan szemléletváltásra való figyelemfelhívás, amely a hagyomány és a modernitás közötti hidat igyekszik még inkább láttatni.

Galéria | 5 kép

Az előadásban a képzőművészethez hasonlóan a mozdulatoknak a híd szerep jut, hiszen erősítik a hagyomány és a modernitás két pólusának kapcsolódását. Darabos Péter, az előadás rendező-koreográfusa úgy véli, a kortárs művészet kihívások elé állítja a megszokott normákat azzal, hogy a múltat új kontextusba helyezi és kritikai szemmel vizsgálja azt. Így képes arra is, hogy új perspektívákat tárjon fel az alkotók számára.

„Hiszem, hogy közelebb hozhatjuk a kultúrát a nézőkhöz, de ehhez törvényszerű, hogy új ajtókat kell kinyitni” – vallja Darabos Péter, aki elmondta, könnyen inspirálódott Szűcs Edit ruháiból, hisz megtapasztalható bennük a tradíció, ugyanakkor jelen van bennük a hagyomány továbbgondolása is, „mindez Edit sajátos megfogalmazásában” – tette hozzá.

„Az öltözékek mellett Gera Gábor zeneszerző műveivel is könnyedén kötöttem házasságot. Örömteli ennyiféle impulzust átélni és izgalmas átformálni mindezt a táncosok testére, hogy aztán mozdulatként fogalmazódhassanak meg” – mondta a koreográfia kapcsán Darabos Péter, aki szerint előadóként és alkotóként is fontos a modernitást szem előtt tartani, hiszen a színpadról a jelen emberéhez szólnak.

Bővebb információ és jegyvásárlás ITT.

Kiemelt kép és fotók: Hrotkó Bálint