Mariah Carey All I Want For Christmas Is You című slágere évente dollármilliókat hoz az énekesnőnek. Ráadásul a legnépszerűbb ünnepi dal a streaming egyre szélesebb körű elterjedése miatt évről-évre egyre jövedelmezőbb.
Vannak csalhatatlan jelei annak, hogy beléptünk a karácsonyi időszakba. Az, hogy már októberben teli vannak a boltok a karácsonyi dekorációval, még csak diszkrét előjel. Az már szorongatóbb, amikor az ember azt kezdi számolgatni, hány hétvége áll rendelkezésre ahhoz, hogy mindent elintézzen az ünnepek előtt.
A bomba pedig akkor robban, amikor rádiót hallgatva, vagy boltban sétálva először csendül fel Mariah Carey megunhatatlan klasszikusa.
Az All I Want for Christmas Is You című dalt Mariah Carey és Walter Afanasieff jegyzi. A szerzemény 1994-ben jelent meg a Carey Merry Christmas című albumán.
A szám megjelenésekor is sikeres volt. A Billboard listáján a 12. helyig jutott, az Egyesült Királyságban pedig csak az East 17 Stay Another Day című száma tudta letaszítani a trónról. Hasonló eredményt persze sok más sláger el tudott érni, Carey dala esetében az a rendkívüli, hogy az All I Want for Christmas is You minden ünnepi szezonban egyre népszerűbb és nem akar megfakulni.
Ez a popos, vidám karácsonyi dal az ünnepi időszak egyik legismertebb és legkedveltebb zeneszámává vált világszerte. A dal az Igazából szerelem című szintén ikonikus karácsonyi film egyik betétdalaként a kétezres évek elején ismét nagyon népszerű lett, a streaming szolgáltatások térnyerésével pedig azóta is minden évben visszatérő sláger.
Mariah Carey 2019-ben megcsinálta azt is, ami az előző huszonöt év alatt nem sikerült neki: a Billboard Hot100-as listáján az első helyre került az All I Want For Christmas Is You.
A dal sikerének titka többtényezős. Zeneipari szakértők szerint komplex harmóniái, a különleges hangszerek (orgona, csengő) alkalmazása, a hatvanas évek rock ‘n’ roll ritmusainak megidézése, a különböző zenei műfajok keveredése és Mariah Carey kiemelkedő hangi adottságai együtt teszik igazán lenyűgözővé. És megunhatatlanná. Szeretnénk utálni, de egyszerűen képtelenség.
Nem meglepő, hogy Mariah Carey jelentős bevételekre tett szert a dal kapcsán. Lassan hagyomány, hogy zeneipari szakértők minden évben megpróbálják megbecsülni, mennyit hozhat a konyhára ez az egyetlen szerzemény.
A szám az évek során (becslések szerint) eddig körülbelül 80 millió dollárt hozott neki, ami évente átlagosan 2,5–3 millió dollár közötti összeget jelent. Ezek az összegek a jogdíjakból, streaming bevételekből és a kapcsolódó promóciókból származnak.
Emellett a dalt népszerűsége miatt több milliárd alkalommal streamelték, és az egyik legismertebb karácsonyi klasszikussá vált.
Elképesztő összeg
De honnan jön össze ez a hatalmas összeg?
Egyrészt onnan, hogy a dal szerzői és előadói jogdíjai minden egyes rádió- és tévéjátszás, valamint nyilvános előadás után ott landolnak az énekesnő számláján.
A dal streaming platformokon történő lejátszása szintén bevételt generál. Az egyik legnagyobb platform körülbelül 0,003–0,005 dollárt fizet lejátszásonként. Sok kicsi pedig sokra megy.
A fizikai és digitális formában történő eladások (CD, vinyl, letöltések) szintén jelentős bevételt jelentenek, emellett a dal filmekben reklámokban és más médiákban külön díjazást jelent.
Carey ráadásul rendszeresen előadja ezt a számot karácsonyi koncertjein, amelyek szintén hozzájárulnak az összbevételhez.
Ez a becslés nem tartalmazza a karácsonyi tévés műsorok és az ezekből készült soundtrackek bevételeit, amelyek valószínűleg szintén nagyon jövedelmezők, csakúgy, mint a dal feldolgozásaihoz kapcsolódó jogdíjak.
Az idei ünnepi szezonban Mariah Carey Mariah Carey’s Christmas Time című turnéjával ünnepli karácsonyi albumának 30. évfordulóját. A 20 várost érintő turné november 6-án kezdődött Kaliforniában, és december 17-én a brooklyni Barclays Centerben tartandó fellépéssel zárul.
Kiemelt kép: Mariah Carey Jimmy Fallon műsorában, NBC/NBCU Photo Bank via Getty Images