Modigliani, a hosszúkás arcok és a melankolikus portrék mestere

Amedeo Modigliani szenvedélyes művészetét az igazság, a szépség és a tisztaság keresése vezette. Valószerűtlenül hosszúkás és búskomor arcai a művészettörténet egyedi, senki máshoz nem hasonlítható művészévé tették. A mindössze 35 évesen elhunyt avantgárd szobrász és festő előtt születésének 135. évfordulóján nagyszerű alkotásaival tisztelgünk.

Zsidó nő (1908)

Komor arckifejezés, merev fehérség és sötét ecsetvonások jelennek meg a Zsidó nő című képen, mely első ránézésre belső feszültséget generál a szemlélődőben. Az olajfestményt – ami az első kép volt, amit Modigliani eladott, miután letelepedett Párizsban – sokan Picasso kék korszakához hasonlítják.

A csellista (1909)

Az expresszionizmust, vagyis az avantgárd egyik legelső és legjelentősebb irányzatát megidéző alkotás egy zenész figuráját kelti életre. Érdekes megfigyelni, hogy a festményen látható férfi még egyáltalán nem a művészre jellemző hosszúkás arcábrázolással jelenik meg. A kép valójában egy tanulmány Constantin Brâncuși portréjának megfestéséhez.

Kék párnán fekvő akt (1917-18)

Modigliani nemcsak a hosszúkás arcú portrékról, de különös aktjairól is ismert. A fent látható, első világháború idején festett képet a művész egyik legismertebb alkotásaként tartja számon a közvélemény, ráadásul az alkotó női aktsorozatának is fontos darabja. Érdekesség, hogy a műért 2015-ben a New York-i Christie’s aukcióján 170,4 millió dollárt fizetett egy névtelen kínai műgyűjtő, amivel a művész és alkotása a művészeti árverések abszolút élmezőnyébe került.

Anna Zborowska (1917)

Anna Zborowska portréján már érzékelhető a festő sajátos stílusa. A sötét színek, a megnyújtott arc és végtagok, valamint az egyszínű szem teszi egyedivé az avantgárd festményt. Modigliani több képet is készített a lengyel Annáról (eredeti nevén Hanka Cirowskáról) 1916 és 1919 között, amelyek közül mindössze kilenc maradt fenn.

Chakoska (1917)

Szintén az expresszionizmus jegyeit hordozza Chakoska portréja, ami a sötét és világos színkombinációinak köszönhetően harmonikus hangulatot teremt. Fontos, mondhatni központi része a képnek a nő nyakában lógó cameo, vagyis a domborművel időzített medál. A festmény Lunia Czechowskát ábrázolja, akiről Modigliani – hasonlóan több modelljéhez – számos képet készített.

Jeanne Hébuterne kalapban (1918)

Jeanne Hébuterne Modigliani felesége volt. Viharos, szenvedélyes és egyben tragikus kapcsolatuk messze ismert, ahogyan a nőről készült szobrok és festmények is. Számtalan portré látott napvilágot Jeanne-ról, melyek egytől egyik a művész ikonikus alkotásaivá nőtték ki magukat.

Jeanne Hébuterne ülő portréja (1918)

A kalapos képhez hasonlóan fontos darabja Modigliani művészetének feleségéről készített ülő portréja. Érdemes megfigyelni, hogy sok korábbi festményhez képest erről élénk kék szem és tekintet köszön vissza ránk.

Nő vörös hajjal estélyi ruhában (1918)

Színes, vitális és a jól megszokott képektől egy kicsit eltérő hangulatú a vörös hajú nőt ábrázoló alkotás. A festménynek van egy párja, amelyen a festő feltehetően ugyanezt a modellt örökítette meg, azzal a különbséggel, hogy az 1917-es képen a nő egy zárt fekete ruhában látható, hatalmas fehér gallérral.

 

Összeállította: Légrádi Júlia

Képek: Pinterest, Wikiart