Levi Strauss németországi zsidó családba született, 18 éves volt, amikor édesanyjával és két nővérével áthajózott az Egyesült Államokba, ám ekkor valószínűleg még ő maga sem sejtette, hogy ez volt élete egyik legjobb döntése. Először New Yorkban telepedett le a család, de az 1850-es évek aranyláza Nevadába csábította Strausst, aki felismerte, mekkora szükség lenne egy elnyűhetetlen munkaruhára az aranyásóknak, így született meg a farmer elődje. Ezek a nadrágok ugyan még sátorponyvából és vitorlavászonból készültek, de ahogy az üzlet egyre jobban beindult, a farmergyáros az alapanyagot úgynevezett denimre cserélte, mely egy sűrű szövésű szövet volt, amit utólag színeztek barnára, majd később kékre. Ezzel létrejött a Levi Strauss & Co., de a ma ismert farmernadrág története itt még nem ér véget.
A Levi’s 501
A 1860-as évek végén Jacob Davis – aki szintén denimből készült munkásnadrágban utazott –, szegecsekkel erősítette meg a pantallók sarkait, hogy a zsebek erősebben tartsanak. A szabómester ezzel azonban olyan nem várt sikerre tett szert, hogy a fogyasztók igényeit már nem tudta kiszolgálni, ezért úgy döntött, társul Strauss-szal: 1873-ban szabadalmaztatták a szegecses zsebeket és megszületett a ma is ikonikus darabnak számító Levi’s 501, a maga narancssárga varrásával és az övtartókkal.
Örökzöld kedvenc
A munkások „egyenruhája” hamar mindennapi viseletté vált, és annak ellenére, hogy főleg férfiaknak gyártották, idővel egyre több nő is elkezdte őket viselni, ami újabb mérföldkövet jelentett az örökzöld kedvenc életében: a cég – sajnos Strauss 1902-ben meghalt – 1934-ben piacra dobta az első nőknek szánt darabot, a Levi’s 701-et, melyeket gomb helyett már cipzárral láttak el. Sőt, az 50-es években már dzsekiket és ingeket is gyártottak – ezzel pedig a farmer elindult máig tartó világhódító útján. Olyan sztárok viselték előszeretettel, mint a férfiideál Marlon Brando, vagy a nők bálványa, Elvis, a 70-es években pedig már a kifutókon is megjelent, innentől pedig nem volt megállás.
Trapper farmer drága kincs…
Magyarországon a 60-as években jelent meg az első „blue jeans”, ami a lázadás jelképe volt, ugyanis megjelenése pont egybeesett a hippimozgalommal, és a rockzene térhódításával, sokáig nem is nézték jó szemmel azokat a fiatalokat, akik ilyet viseltek. Nem véletlen, hogy csak 1978-ban kezdték el itthon is gyártani – ez volt a Trapper farmer, melynek szlogenje még ma is ott cseng a fülekben: „Trapper farmer drága kincs, jó, ha van, de jobb, ha nincs.”
A Nők Lapja 2016/18. számában a farmer minden arcát bemutatjuk.
Szöveg: Debreceni Andrea
Fotó: Thinkstock