Akik maradtak (Magyarország)
Az F. Várkonyi Zsuzsa Férfiidők lányregénye című műve alapján készült dráma egy kamaszlány és egy középkorú férfi egymásra találásának sztoriját meséli el. A második világháború után mindketten szeretnének új életet kezdeni, és amennyire csak lehet megpróbálják túlélni a múlt tragédiáit. A 83 perces film világpremierje a 46. Telluride-i Filmfesztiválon volt az Egyesült Államokban, reméljük, hogy a magyar alkotás a jövőben is szerepel majd a nemzetközileg elismert művek között.
Festett madár (Csehország)
A Jerzy Kosinki lengyel származású amerikai író 1965-ös regénye nyomán készült fekete fehér film főhőse egy meglehetősen kiszolgáltatott fiú, az események pedig a második világháború borzalmait tárják elénk. A megosztó alkotás érdekessége – azon túl, hogy a panorámafilmek kategóriájába tartozik -, hogy mindössze kilenc percnyi párbeszédet tartalmaz, zene pedig csak a vége főcím alatt szólal meg.
Truth and Justice (Észtország)
Tanel Toom drámája Anton Hansen Tammsaare azonos című ötrészes családregényének filmes adaptációja, mely egészen 1870-ig repít vissza, hogy egy farmtulajdonos egy szomszédja harcaiba engedjen betekintést. Főhősünk nem ismer kompromisszumot, az álmaiért pedig még lelki sérülések árán is képes megküzdeni…
Nyomorultak (Franciaország)
Ladj Ly filmje már a Cannes-i Fesztiválon is sokkolóan hatott. A történet Párizs szegény negyedében, egy második-harmadik generációs bevándorlók által lakott külvárosban játszódik. A lakótelepi közegben egy „bűnözésellenes” rendőrcsoport igyekszik fenntartani a rendet, ezért pedig időnként nem megengedett eszközöket is jócskán alkalmaznak. A film a rendező saját élményét dolgozza fel.
Mézkirálynő (Észak-Macedónia)
A macedón film egy asszonyról mesél, egy olyan asszonyról, akinek a méz a legnagyobb kincse, a méhek pedig a legjobb barátai. A Sundance Filmfesztivál idei nyertes dokumentumfilmes alkotása a méhek megmentését helyezi a középpontba, január végén pedig a hazai Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon is megméretteti majd magát.
Corpus Christi (Lengyelország)
Jan Komasa alkotása valós eseményeken alapul. Az húszéves Daniel fiatalok büntetőintézetében tölti gyilkosságért kiszabott büntetését, itt próbál új emberré válni. Egy spirituális ébredés ébreszti rá arra, hogy pap szeretne lenni, ám múltja miatt erre nem sok esélye van. Miután kiszabadul egy kis közösségben azonban véletlenül papnak hiszik, ő pedig megkezdi szolgálatát… A megindító és egyben provokatív alkotás a Velencei Filmfesztivál egyik díjazottja lett.
Beanpole (Oroszország)
Kantemir Balagov rendező szintén szerepelt a Cannes-i Filmfesztivál díjazottjai között. A történelmi dráma főhőse két nő, akik a második világháború által sújtott Leningrádban próbálják meg újraépíteni életüket. A mindössze 28 éves filmrendező harmadik nagyjátékfilmje súlyos tragédiák árnyékában mesél egy, a mai napig fontos témáról.
Atlantics (Szenegál)
Mati Diop filmje egy nem éppen könnyű, de annál aktuálisabb témát dolgoz fel: a kizsákmányolt szenegáli építőmunkásokról mesél, akik végső elkeseredettségükben hajóra szállnak és illegálisan próbálnak bevándorolni Spanyolországba. Ebben a kétségbeesett helyzetben ismerkedik meg két fiatalt, a 17 éves Ada és a munkásokhoz tartozó Souleiman.
Élősködők (Dél-Korea)
Az idei Arany Pálma-díjas dél-koreai dráma egy nyomorgó családot helyez a középpontba, akik a kemény munka helyett megpróbálnak kihasználni egy jómódú famíliát. Az események azonban nem éppen úgy alakulnak, ahogyan szerették volna. Pong Dzsunho alkotása egy napjainkban is fontos kérdést feszeget.
Fájdalom és dicsőség (Spanyolország)
A spanyol kultrendező, Pedro Almodóvar Antonio Banderas és Penélope Cruz főszereplésével készítette el filmjét, amelyben egy rendezőt helyezett a középpontba. A férfi élete alkonyán tekint vissza az elmúlt évekre és alkotásain, szerelmein, magánéletén keresztül próbálja meg értelmezni személyes válságát. A mozi az alkotói tevékenység, a szenvedély és a nosztalgia eszközeivel mutatja be a szóban forgó életutat.
Összeállította: L. J.
Nyitókép: facebook.com/akikmaradtak