Sok elcsigázott szülő érezheti úgy, hogy itt az idő áttekinteni, milyen digitális lehetőségeik lehetnek a gyerek hasznos otthoni időtöltése szempontjából. 

Mi történt?

A koronavírus-járvány terjedésével életbe lépő kijárási korlátozások miatt egyre több szülő számára lehet égető kérdés, hogyan tölthetnek a képernyő előtt hasznos időt a gyerekek úgy, hogy ne csak passzív befogadóként legyenek jelen, hanem aktív, fejlesztő tevékenységre sarkallja őket, amit látnak. 

Miért fontos ez?

Rengeteg szülőnek kell otthonról megoldania saját munkáját, gyermeke oktatását, fejlesztését, kisebbek esetében a szabadidő hasznos eltöltését, ám az eddig bevethető segítségtől, amelyet nagyszülők vagy a napközbeni gyerekfelügyelet jelentett, el vannak vágva. Minden digitális segítség jól jöhet, ami a szabadidő hasznos eltöltésére irányul, hogy a szülőknek ne kelljen egyszerre szoronganiuk munkájuk esetleges elvesztése és a gyermek egészséges fejlődése vagy a korának megfelelő elfoglaltság hiánya miatt.  

Tovább olvasnál? Amiről még szó lesz:

  • Milyen digitális fejlesztő platformok jöttek létre az utóbbi hetekben a digitális bölcsitől a kamaszoknak szóló lelkisegélyig?
  • Milyen hasznos digitális elfoglaltságokkal kötheted le a gyerekeket akár kis lakásban is?
  • Néhány fejlesztő appot is ajánlunk.

A karanténkorszak hajnalától kezdve tele vagyunk online koncertekkel, gyerekfoglalkozásokkal, letölthető foglalkoztató füzetekkel és tananyagokkal. Ezekben általában egy a közös: a szülő jelenlétét is igénylik. Összegyűjtöttünk néhány olyan online kezdeményezést, amelyeknek köszönhetően – ha van erre a célra rendelkezésre bocsátható eszközünk – nem teljesen reménytelen akár dolgozni is a háztartásunkban rekedt gyerekek mellett és számukra is mindenképpen hasznosabb, mintha passzívan bámulnák a képernyőt.

Digitális bölcsi a legkisebbeknek

„A karanténban a szülők vezetik a háztartást, tanulnak az iskolás gyermekeikkel, lekötik az óvodás, illetve bölcsődés korúakat és sokan dolgoznak is emellett.  A játszóterek és a közösségi terek is bezártak, kerülni kell a parkokat, nincs lehetőség ››lefárasztani‹‹ a gyerekeket. Nehéz megszervezniük a napi programokat. Ez mindenkinek új helyzeteket teremt, és azt tapasztaljuk, a szülők sokszor nehezen birkóznak ezzel az óriási feladattal, ami rájuk hárult” – olvasható a Szülők Háza Digi Bölcsi Facebook-oldalán, amelyet azzal a céllal hoztak létre, hogy segítsenek a szülőknek megszervezni az otthon maradt bölcsődéskorú gyermekek napközbeni elfoglalását, a kicsik életkori szükségleteinek megfelelő, jól megszervezett napirenddel, interaktív zenés, mozgásos, kreatív programokkal és előadásokkal. A programokat csecsemő- és kisgyermeknevelők, szociális munkások, pszichológusok, drámapedagógusok, óvodapedagógusok állítják össze a bölcsődei nevelés feladatainak megfelelően vizuális, környezeti, anyanyelvi és testi nevelést is beépítenek a heti programba, ahogyan a gyermektorna, zenés- és kreatív foglalkozást, mesét és zenét is. A szervezők emellett igyekeznek belecsempészni a gyermekek számára jelenleg elérhetetlen kapcsolódásokat is – közösséget, nem egy háztartásban élő családtagokat –, amik ennél a korosztálynál az érzelmi és értelmi fejlődésükre kihathatnak és mivel fontosnak tartják a szülők támogatását, a napok végén nekik szóló tartalommal is jelentkeznek, a mesemondásba pedig bevonják a nagyszülőket is.

Zene, torna, bogarak

„Isten Hozott az Igazgyöngy Világban! Érezd magad otthon közöttünk! – mondaná az eltévedt Vándornak, vagy a legkisebb Királyleánynak a Háromezer Éves Tündér, ha egy mesébe érkeztél volna. Ez most nem mese, hanem a való világ, amiben a rendkívüli helyzet négy fal, jobb esetben négy kerítés közé zárt most kisebbet és nagyobbat egyaránt” – kezdi felhívását Bognár Ildikó Amália, az Igazgyöngy Fejlesztő Mozgástréning vezetője, aki az online platformokat eddig csak a hozzá tréningre járó gyermekek szüleivel való kapcsolattartásra használta, de most szeretettel lát csoportjában mindenkit, két és fél-, három éves kortól kisiskolás kor végéig, de a figyelemkoncentrációs-, a homloklebeny feladatok az idősebb korosztálynak, a nagyszülőknek, sőt a Háromezer Éveseknek is sokat tudnak segíteni a jelenlegi helyzet koordinálása okán is – írja a szakember.

Két hasznos, fejlesztő app

Nem minden butít, ami digitális, még akkor sem, ha a programok változatosságát és az offline, képernyőmentes időszakokat karanténban is biztosítani kell a gyerekek számára, a szabad mozgás lehetőségével együtt. De hogy ne legyen gyomorgörcsöd amiatt, hogy míg te dolgozol, vajon milyen hülyeséget néz a gyerek, íme két app, ami bizonyos készségeket akár fejleszthet is – ha észszerű időkorláton belül marad a használata.

BOOKR KIDS

Tablet- és mobilalkalmazás: könyv, hangoskönyv, és interaktív játék egyben. A mesélés új formája, amelyben a mesék valóban életre kelnek. A program mesetára több száz magyar és angol nyelvű animált mesét rejt, az olyan klasszikusoktól, mint Vackor, Boribon vagy Janikovszky Éva könyvei az olyan kortárs történetekig, mint az Anyát megoperálták vagy a Terka-mesék. A mesetárral csupán egy mesekönyv áráért egy teljes könyvesboltot vihetsz magaddal bárhova, bármikor. A könyvek témák és életkor szerint válogathatók, fejlesztő feladatok is járnak hozzájuk, a karantén idejére pedig a több mint 400 könyvet ingyenesen hozzáférhetővé tettek.

INTELLECTO KIDS

Fizetős, magyar nyelven is elérhető oktató app folyamatosan bővülő kínálattal a 3-6 éves korosztály számára, ahol a megrajzolt állatok és járművek életre kelnek, de még a kémiai vegyületek is. 

Rendszeres interaktív, live zenés fogalakozásokat tart a karantén idején Tarján Veronika énekesnő, a Veronaki világzenei formáció vezetője, amelyben különböző kultúrák népzenéjét és gyermekdalait ötvözi saját zenei elképzeléseivel. A live közvetítéseket a zenekar Facebook-oldalán lehet követni. A foglalkozások munkaidőben, szerdánként és péntekenként 10:30-tól kezdődnek.  
Kertben, parkban bogarászáshoz nyújthat professzionális segítséget a Sasvári Zoltán aka Bogaras bácsi, a Bogárháton projekt vezetője karantén idején indított YouTube-csatornája, ahol ugyan csak 5-7 perces videókat találhatunk egy-egy bogárról, ezek a rövid összeállítások személyes megfigyelések, alkotások alapanyagai lehetnek, és néhány e-mailt, telefont ezalatt el lehet nyugodtan intézni, arról nem is beszélve hogy a kinti bogarászáshoz is garantáltan meghozza a kicsik és nagyok kedvét. 
Kisiskolások szüleinek nyújt segítséget az Okos Doboz, ami egy olyan ingyenes digitális taneszköz, mely grafikus feladatsorokkal, gondolkodási képességeket fejlesztő játékokkal és rövid oktató videókkal segíti az ismeretek elsajátítását, azok gyakorlását és a képességek fejlesztését.
A fizetős szolgáltatások között is érdemes szétnézni, mivel sokan kínálnak ingyenes vagy akciós csomagokat a koronavírus idején. Ilyen a Gyerünk, anyukám! gyerekeknek szóló Óperenciás mesetorna csomagja, amelyben mesetánc, törpilates és gyerekjóga videó-sorozat is szerepel.

Krízisprogram kamaszoknak

A kisebbek lekötése és fejlesztése mellett az online kínálatban mintha kevesebb lenne a kamaszoknak szóló program, pedig a helyzet bizonytalanságából adódó lelki teher és a baráti kapcsolatok, társas érintkezés hiánya talán számukra a legnehezebb. Nekik szól a Vadaskert Alapítvány krízisintervenciós programja, a #karanténHÍVÁS, melyben 13 és 19 év közötti kamaszoknak négy hetes program keretében biztosítanak egyéni, online kétszemélyes találkozásokat.

A Skype-nagyi fogalma is új értelmet nyerhet

A szervezett kereteken kívül az egyéni kezdeményezések tárháza is kimeríthetetlen: sok óvodai és általános iskolai pedagógus szervez hasonló foglalkozásokat, ezek sikeressége persze attól is függ, hogy a szülők és gyerekek mennyire igénylik ezeket, erőltetni semmiképp nem érdemes, ám azoknak, akik kicsi, erkély és udvar nélküli lakásban vészelik át ezt az időt egy vagy több gyerekkel, sokat jelenthetnek ezek a hasznos elfoglaltságok. Az online korrepetálás is egész új színezetet kaphat és akár óvódásokat is le lehet kötni, ha a kijelző másik oldalán hozzáértő pedagógussal vagy épp a nagyival bábozhat, rajzolhat, mesét szőhet. Valószínűleg senki nem szeretné hosszútávon a személyes kapcsolatokat ilyen digitális megoldásokkal helyettesíteni, ezért a szülők között sokszor vérre menő képernyő-viták helyett érdemes most ezekre a lehetőségekre a szükséghelyzet hozta szükségmegoldásként tekinteni, amiket majd újra a várva várt személyes foglalkozások váltanak fel.

(Kiemelt kép: Getty Images)