Hatalmas a hype a celebek sminkmárkái körül, ami mögött prózai okok, de egészen meglepőek is állnak.

Mi történt?

A TikTok egyik legnépszerűbb felhasználója, egy húszéves ikerpár saját sminkmárkával jelentkezik. Ők a TikTok videómegosztó influenszerei közül az elsők, akik ezt meglépték.

Miért fontos ez?

A rajongóiknak nyilván nagyon fontos. Meg persze azért is, mert a szépségipar korábban soha nem látott átalakulásának és elképesztő léptékű növekedésének lehetünk ezáltal (is) tanúi.

Tovább olvasnál? Amiről még szó lesz:

  • Mi ez a TikTok és miért ez a legnépszerűbb közösségi oldal?
  • Egyre több híresség és influenszer alapít saját márkát.
  • Az új trend nem is olyan meglepő, és aggodalomra adhat okot a nagyvállalatok számára.

A TikTok egyik népszerű accountja, a Nel.Twinnys egy 20 éves southamptoni ikerpár,  Shanae and Renae Nel videócsatornája, amelynek több mint 1.2 millió követője van a videómegosztón. Nem az övék a legnagyobb követőszám, az eddigi csúcstartó Loren Gray, akinek 42.4 millió followere van. A Nel testvérek, akik magukat csak twinfluencernek nevezik (a twin, vagyis iker és az influenszer szó összevonása) teljesen egyformán öltözködnek, hordják a hajukat és sminkelnek. És hogy mit csinálnak videóikban? Többnyire táncolnak (természetesen ugyanarra a koreográfiára), dalokra tátikáznak és bolondoznak. Hogy mi a sikerük titka, azt most nem vagyunk hivatottak megfejteni, de nem is az a lényeg. 

Itt a Gloss Twins

A testvérek hatalmas meglepetéssel rukkoltak elő rajongóiknak: 20. szülinapjuk alkalmából kihozták saját szájfény márkájukat, a Gloss Twinst

„El sem hisszük, hogy 20 éves korunkra elértük, hogy saját termékeink legyenek – írták Instagram-posztjukban. –  A szívünket, lelkünket tettük ezekbe a szájfényekbe. Kislány korunk óta rajongunk a sminkekért, különösen a szájfényekért. Az álmok valóra válnak, ha istenre bízod a dolgot!”

A szájfények darabja 9.50 fontba kerül, az értékesítés egyelőre az előrendelés fázisában tart. A koronavírus-helyzet miatt a termék fizikai terítése egyelőre várat magára, de a lányok addig sem tétlenkednek, azon vannak, hogy social media csatornáikon keresztül a lehető legtöbben megismerkedjenek a Gloss Twinsszel.

De mi ez a TikTok?

Ha lemaradtál volna az utóbbi évek legnagyobb sikersztorijáról, nem árt, ha behozod a lemaradást. A TikTok egy kínai videomegosztó applikáció, amelyet különösen a tinédzserek kedvelnek (főleg amiatt, hogy kevés 30 pluszos felhasználója volt eddig) – ma már több mint 800 millió felhasználója van világszerte. Gyakorlatilag végtelenítve kapod a videós tartalmat, amelyet mind a felhasználók töltenek fel – ezek a videók maximum 15 másodperc hosszúak. Hogy a videóban mi történik, az már a felhasználó dolga: a legtöbben énekelnek, komédiáznak, rejtett tehetségüket fitogtatják, vagy csak megmutatják, a rendelkezésükre álló 15 másodpercben éppen mivel foglalatoskodnak. Ez így nem hangzik túl izgalmasan, de ha letöltöd és elkezded görgetni a feedet, garantáltan nem tudod majd abbahagyni.
A TikTok Douyin néven indult 2016-ban Kínában, 2017-ben kilépett a világpiacra, majd 2018-ban összeolvadt a musical.ly nevű app-pal, ami szintén a kamaszok körében volt igen népszerű. Hogy meddig uralják még a tinik, az kérdéses, ugyanis a koronavírus-járvány miatt egyre többen találtak rá az idősebb korosztályból is, sőt egyre többen családilag is tiktokolnak már. Hogy ez együtt jár-e majd azzal, hogy a tizenévesek megint újabb felület után néznek, az még a jövő zenéje.
A TikToknak itthon is vannak sztárjai, 2019 szeptemberében TikTop Feszt néven még közönségtalálkozót és díjátadót is szerveztek számukra. Az egyik legnépszerűbb magyar tiktokkert, Czura Karinát például több mint 320 ezren követik.

Ha valaki vagy, beauty márkád is van

Elképesztő ütemben nő azon sminkmárkák sora, amelyek híres emberekhez és influenszerekhez kötődnek. A 2010-es évek elején új trend ütötte fel a fejét a Youtube-on. Megjelentek azok a bloggerek, vagyis vloggerek (video blogger), akik sminkesek voltak vagy csak egyszerűen beauty fanatikusok. Az ő tutorial videóiknak (olyan videók, amelyeken kedvenc sminkjeiket készítették el, és közben tippeket  adtak nézőiknek – a szerk.) őrületes tempóban nőtt a nézettsége. Jaclyn Hill vagy éppen Huda Kattan ma már dollármilliomos vállalkozók, akik kollaborációkat adtak ki egy-egy márkával vagy éppen saját brandet alapítottak. Huda Kattant például, akinek több mint 42 millió követője van az Instagramon, és a Forbes szerint 2019-ben vagyona már 610 millió dollárra rúgott, manapság a sminkipar Bill Gateseként emlegetik. 
Aztán ott vannak az énekesek és színészek: Jessica Albának Honest néven egész beauty birodalma van, a Kardashian-Jenner testvéreknek szintén, élükön Kylie Jennerrel, aki a legfiatalabb self-made dollármilliárdossá vált 2019 elején. Rihanna Fenty Beautyja szintén rekordokat döntöget, tavaly Lady Gaga is kijött saját márkájával, a Haus Laboratorieszal, Madonna arcápolói Mdna Skin néven futnak, a Stranger Things tinisztárja, Millie Bobby Brown is létrehozta saját brandjét, a Florence by Millst. Legutóbb Selena Gomez állt be a sorba: nyáron debütál Rare Beauty nevű márkája, amely szintén sminkekben utazik majd – és ez csak néhány kiragadott példa, a vállalkozó kedvű celebek névsora ennél természetesen sokkal hosszabb.

Mi a titok?

Természetesen nem alapítana ennyi celeb saját márkát, ha ezek nem lehetnének elképesztően sikeresek. A globális szépségipar évi 532 milliárd dollár forgalmat generáló iparág – aki teheti, ki is veszi belőle a részét. A celebmárkák hatalmas sikerének titka az, hogy ezekkel a termékekkel a vásárlók közelebb érzik magukat kedvenceikhez, úgy érzik, esélyt kapnak rá, hogy hasonlóan nézzenek ki, mint ők. A másik ok sokkal nagyobb aggodalomra adhat okot a piac korábbi szereplői számára: „A felmérések szerint az új generációs vásárlók nem bíznak már a nagy cégekben, számukra az autentikusság, szavahihetőség a kulcs – mondta Michael Yanover, a CAA nevű branding ügynökség üzletági igazgatója a Voxnak adott interjújában. – Lady Gagának vagy Gwyneth Paltrownak sokkal könnyebb előállni és azt mondani: ismertek engem, én biztos, hogy nem foglak átverni benneteket.”

(Kiemelt kép: Instagram)