Azt egészen biztosan tudjuk, hogy Coco Chanel sorsa szélsőséges fordulatokban bővelkedett. A születési képlete mindent elárul a személyiségéről, a pályájáról, sőt azt is, hogy mi tette hallhatatlanná. Elegancia és kényelem Neve nem csupán egy személyt jelöl: fogalom, stílus lett a kortárs művészetek palettáján. Ő volt a divat világtörténelmének első és mind máig leghatalmasabb divatdiktátora. Az elegancia felsőfokának számító, szegélydíszes kiskosztümjeit és a „kis fekete ruháit”, melyeket ő adott a divatvilágnak, mai napig nők milliói viselik. A Chanel ma is státuszszimbólum. A Chanel ma is a világ legdrágább divatmárkája. Coco Chanel forradalmat vitt véghez a maga korában, melynek hatása a mai napig tart. A fullasztó fűzők és a „bukjelszoknyák” meg a madaras-gyümölcsös, malomkerék nagyságú kalapok helyett – melyekben egyébként képtelenség lehetett fesztelenül viselkedni – szabadságot adott a nőknek. A divatot absztrahálta, a vonalakat egyszerűsítette. Modelljei a mai minimál divatstílus előfutárainak tekinthetők. Már idős korában, amikor egy újságíró lelkendezett, hogy zseniálisan egyszerűek a ruhái, azt válaszolta: „Én csupán a sors keze voltam a nagytakarításhoz, hogy végre megszabaduljunk a felesleges dolgoktól. A repülőgépeken például vannak girlandok? Nincsenek! Mégis oda utazunk vele, ahová akarunk. Tehát nem kellenek rá. Nos, én a repülőgépekre gondolva alkottam meg a kollekcióimat.” Chanel nemcsak bámulatosan tehetséges divattervező volt, hanem zseniális üzletasszony is. Kemény, megalkuvást nem ismerő, a végletekig kitartó és egocentrikus személyisége éppúgy legendává vált, mint a stílusa. Életében a munkanélküliségtől egészen háromezer ember foglalkoztatásáig jutott, átélte az őrjítő szegénységet és a dollármilliárdos gazdagságot egyaránt. A szerelemben azonban nem volt szerencséje.
Állítólag soha nem akart férjhez menni, szeretői között volt királyi herceg, költő és sofőr is. Különös barátság fűzte egy emigráns lengyel nőhöz, akinek a Chanel-ház a mára védjeggyé vált kaméliákat köszönheti. Mecénásként kora fiatal avantgard művészeit pártfogolt, többek között Sztravinszkijt, Gyagilevet és Cocteau-t. Bensőséges barátságot ápolt Marlene Dietrichhel és Greta Garbóval. Egész életében támogatta a családját, saját gyermeke nem lévén, vagyonokat költött rokonai gyerekeinek az iskoláztatására, és minden családtagjának tisztességes megélhetést biztosított életük végéig. Apácaszínek a divatban A divat nagyasszonya az Oroszlán jegyében született, amely a személyiségét öntudatossá és tetterőssé tette. A Vénusz, a harmónia és a szépség bolygója mély érzésvilágot, jóindulatot és nagylelkűséget mutat a horoszkópjában. Megtanítja őt a szép szeretetére, fontossá teszi számára saját megjelenését is, és kifinomult ízléssel ruházza fel. Mutat azonban tragikus fordulatot is a születési képlet –
ugyanis édesanyját korán, kisgyermek korában elveszítette, és emiatt árvaházba került. Az intézet zártságát és lélektelenségét rendkívül nehezen viselte, ám horoszkópjában a Nap és a Hold állása némi felszabadulást mutat. Enyhülést csak az jelentett számára, ha a nagyon hamar kibontakozó kreatív képességét valamilyen anyagban testet öltő tevékenységben mutathatta meg. Kitanulta a kalaposmesterséget, később pedig az apácáktól elleste a szabásvarrás apróbb fortélyait. A zárda fekete-fehér színkombinációja egész életében meghatározó módon szerepelt a kollekcióiban. Amikor végre elhagyhatta gyermekkora börtönét, saját kezébe vette a sorsát: varrt, táncolt, énekelt, később gazdag arisztokraták szeretője lett. Vinni akarta valamire. Egyértelműen csak a saját erejében bízott, és vakon hitt abban, hogy sikeres lesz, bármibe is fogjon. A születési képletében álló Szaturnusz és a Plútó erre minden felhatalmazást meg is adott. Döntött, és elhagyta addigi kellemes életét. Egy barátja támogatásával saját kalapszalont
nyitott, melynek újszerűsége, a formabontó termékek és az ezekhez társuló kedves, nyitott személyisége boltját csakhamar Párizs egyik legfelkapottabb üzletévé tette. Nem sokkal később kezdett ruhákkal foglalkozni, amikor rájött, hogy amiben a kor divatja szerint járnia, élnie kell, nemhogy dolgozni nem alkalmas, de még arra sem jó, hogy ellazultan leüljön egy kávézó teraszára a barátnőivel.
A cikk folytatását keressétek a Nők Lapja Ezotéria 2015/4. lapszámában!
Szerző: Náray Tamás divattervező, asztrológus
Fotó: Profimedia, Archív