A helyzet adott: autót szeretnél. De lehet, hogy közben mardos a lelkiismeret a környezetszennyezés miatt. Úgy szeretnél autót, hogy azzal együtt valami jót is tennél, és ami a legfontosabb: olyan, praktikus kisautót szeretnél, amit olcsó fenntartani, de aminek a formatervezése is elrabolja a szíved. Nemrég még nagyjából lehetetlen lett volna összehozni ezeket az igényeket, de nem 2020-ban!
Éljenek a hibridek!
Ha azt mondjuk, válassz hibrid autót, talán megtorpansz, mert azt gondolod, bizonyára sokkal drágábbak, mint benzines vagy dízeles társaik. Pedig egy hibrid hajtású autó ára ma már nem sokkal magasabb, mint nem benzinmotoros társaié, a különbözet pedig előbb-utóbb megtérül, hiszen egy hibridnek alacsonyabbak a fenntartási költségei, kevesebbet fogyaszt, nem utolsósorban pedig értékállóbb is. És ahogy már említettük, a dizájn miatt sem kell aggódnod, hiszen ma már elérhetők olyan modellek, amelyek a legmenőbb formatervezők kezei közül kerültek ki. De vegyük végig pontról pontra, hogy miért remek választás ilyen autót választanod!
Mi az, hogy hibrid?
A rendszer úgy működik, hogy az elektromotor a fékezésből és a lassításból nyer energiát, így töltődik az akkumulátor. Tehát alapesetben egy hibrid akksiját nem kell tölteni, bár léteznek már plug-in hibrid modellek is, amelyek az elektromos autókhoz hasonlóan tölthető akkumulátorosok.
Ennek az okos mérnöki munkával kialakított hajtásrendszernek az a nagy haszna, hogy jóval kevesebbet fogyasztanak az ezzel felszerelt hibridek. Hiszen a sebességtől függően kapcsol ki- és be a benzinmotor, amikor szükség van rá: dugóban araszolgatva, vagy a piros lámpánál állva a benzinmotorra nem lesz szükség, az autónk pedig csendben, káros anyagok kibocsátása nélkül halad.
Nem igaz, hogy luxus a hibrid!
Rengeteg tévhit kering arról is, hogy a hibridek nagyon drágák. Minden viszonyítás kérdése persze, de manapság már szűkebb az olló a hibrid autók és benzines társaik árai között. A hibridek felára általában fél-egymillió forint körül mozog, de ha számításba vesszük a hibridek alacsony fogyasztását, akkor hosszú távon akár spórolhatsz is amellett, hogy vigyázol a bolygóra. Jó-jó, de úgy hallottad, hogy a hibrid technológia még nagyon új, ezért nem a legmegbízhatóbb. Ráadásul ebből fakadóan még az autószerelők sem értenek annyira hozzájuk, és egy vagyon szervizelni őket. Kapaszkodj meg: ezek közül semmi sem igaz.
A karbantartás is olcsóbb: ha utánaszámolsz, akkor láthatod, hogy a mai hibridhajtás is már 20 évesnél régebbi technológia, és ez alatt az idő alatt rengeteget finomítottak rajta, tökéletesítették a megoldásokat. Ennek hála egy hibrid karbantartására jóval kevesebbet kell manapság költeni a teljes életciklusuk során, mint egy hagyományos hajtású autóéra. Ennek több oka van, de leginkább az, hogy a hibridhajtás úgy van kitalálva, hogy az alkatrészek kevésbé vannak kitéve kopásnak, mint a hagyományos hajtásban.
És gondolj bele még egy dologba. Mit gondolsz, mikor van a legnagyobb igénybevételben egy benzinmotor? Természetesen az elindulásnál és a gyorsításnál. És mikor segít rá egy hibridben az elektromotor a benzinmotorra? Bizony, az elindulásnál és a gyorsításnál. Ebből pedig az következik, hogy ez a rásegítés akár 25-30 százalékkal is csökkenti a benzinmotor elhasználódását. Ezért a hibrid hajtásba épített benzinmotor megbízhatóbb és hosszabb életű, mint ugyanaz a motor egy hagyományos hajtású autóban.
De az akkumulátorcsere nem túl drága?
Teszed fel jogosan a kérdést, hiszen az akkumulátor egy plusz alkatrész a hibridekben. Kezdjük ott, hogy a hibridekbe sokkal profibb akkumulátorok vannak, mint mondjuk a telefonokban. Ezeket úgy tervezték, hogy hosszú használat alatt se menjenek tönkre, nem véletlenül adnak rá a gyártók sok év garanciát teljes nyugalommal. Egyébként körülbelül egymillió forint egy új akkumulátor egy hibridbe, ami még mindig messze nem egy új autó ára, amivel gyakran riogatnak összehasonlításként a hibrideket ellenzők.
És arról se feledkezz meg, hogy a hibrid rendszerhez nem kell egy rakás olyan alkatrész, ami meghibásodhat. Indítómotor, ékszíjak, generátor – csak néhány példa, hogy mi nem fog meghibásodni az autódba, ha hibridet vezetsz. Ugyanis ezeket nem fogod megtalálni a hibridedben.
Imádod a jó dizájnt? Semmi probléma!
2020-at írunk, ma már akkor is választhatsz hibridet, ha például az olasz dizájn rajongója vagy. A jó formatervezés ugyanis már kéz a kézben jár a fenntarthataósággal, vannak modellek, amelyeknek anyaghasználata is környezetbarát. Például a Fiat két új hibrid modellje, amelyekkel az olasz autógyár nemrég rukkolt elő, és amelyeket közös limitált kiadásban mutatott be. A Launch Edition két tagja, az ikonikus Fiat 500 és a Panda megkapta az új benzines mild hibrid hajtásláncot is, így nagyban csökkent szén-dioxid kibocsátásuk. Most már érted, miért mondtuk, hogy nem kell kompromisszumokat kötnöd dizájn és fenntarthatóság kérdéskörében? Ezek a kisautók nem véletlenül a városi autók emblematikus figurái, szemet gyönyörködtetőek, fürgék, és most már környezetbarátak is!
De hogy ez mit jelent százalékokban ez a hibrid hajtás? A mild hibrid verzió átlagosan 20 – a Panda Cross esetében 30 %-kal mérsékli a szén-dioxid kibocsátást, méghozzá a motorteljesítmény és a menetdinamika csökkenése nélkül. Fényezésükben is a zöld szemlélet előtt hajtanak fejet, hiszen a harmatcsepp zöld szín a környezetbarát gondolkodást példázza.
Autóülés tengeri műanyaghulladékból? Miért ne?
Olyan időket élünk, amikor igen fontos tudatosan élni a mindennapjainkat, választásainkkal környezetünk védelmét és a fenntarthatóságot támogatni. És mivel készül már sportcipő óceáni hulladék újrahasznosításával, most elérkezett az idő arra, hogy műszál előállításához is felhasználhassuk a tengerekből kihalászott műanyag szemetet. Ez az új eljárás a Seaqual eljárás, amellyel kiváló minőségű terméket hoztak létre a Földközi-tengerből kihalászott műanyag hulladékból, és felhasználásukkal stílusos, elegáns üléseket alkottak. És ha Fiat Hybrid Editiont választasz azért, hogy ezzel a választásoddal is kedvezz a környezetnek, akkor biztos lehetsz benne, hogy autód ülései Seaqual ülések lesznek!
Vezess környezetbarát módon!
Az új generációs autózás környezetbarát vezetési stílust is kíván. Ha még hagyományos autóval közlekedsz, akkor is vezethetsz úgy, hogy minél kevésbé terheld a környezetet – és persze a pénztárcádat. A környezetbarát vezetés nem új hóbort, sok autógyártó képzéseket is tart a témában. Sok site és fórum foglalkozik a kérdéssel,íme néhány tanács, amelyeket jó, ha betartasz!
● Haladj folyamatosan!
Hiszen akkor nem kell folyamatosan gázfröccsöt adni. Tartsd be a megfelelő követési távolságot, és persze vezess körültekintően, így elkerülheted, hogy hirtelen kelljen meg-megállnod, majd újraindulnod.
● Lassan járj…
Ha túl agresszíven vezetsz, például gyorsan hajtasz, hirtelen gázfröccsökkel előzöl azzal fölöslegesen pazarolod az üzemanyagot. Nem is kevéssel, autópályán ez 15-30%, közúti forgalomban 10-40%-kal nagyobb üzemanyag felhasználást jelenthet!
● Ellenőrizd a guminyomást!
Az alacsony nyomás nagyobb fogyasztással jár (minden hiányzó bar esetén 0,5-1%-kal). Természetesen az sem tanácsos, ha az abroncsok túl vannak fújva, hiszen akkor meg idő előtt elkophatnak. Ellenőrizd havonta a guminyomást, hogy az mindig ideális legyen!
● Tervezd meg az útvonalat!
Ne csak akkor, ha új helyre mész, de akkor is, ha tudod, hogy forgalmi akadályokba ütközhetsz. A dugókat elkerülve nemcsak az idegeidet kímélheted, de az idődet és az üzemanyagot, illetve pénzt is spórolhatsz.