Ki gondolta volna, hogy annak a nőnek köszönhetjük a mosolygó fejecske ikonját a Gmail csevegőablakában, aki a tudatos bőrápolás úttörője lett Magyarországon? A harmincöt éves Rácz Judit volt már programozó a Google-nél Kaliforniában, létrehozott egy szépségápolási közösségi oldalt Budapesten, majd saját fejlesztésű kozmetikumokat kezdett gyártani egy klasszikus termékfejlesztő céggel közösen.
Pattanásoktól a tudatos bőrápolás forradalmáig
Szinte egyik napról a másikra történt, hogy a gimnázium utolsó évében Judit arcát ellepték a pattanások. A következő éveket azzal töltötte, hogy eltüntesse őket, ám sem a gyógyszerek, sem a drogériák kínálata nem segített rajta.
„Rátaláltam fórumokra, ahol hatóanyagokról beszélgettek.”
Egyszer aztán a parfümériák több tízezer forintos termékei előtt állva érte a felismerés, hogy teljesen véletlenszerűen próbál választani öt drága márka közül. Ekkor kezdett el egyre szenvedélyesebben informálódni a hatóanyagokról, és hogy mi tudományosan bizonyított a szépségápolásban. Végül sikerült összeállítania magának azt a kezelési rutint, amivel rendbe jött a bőre. Közben summa cum laude elvégezte a műszaki egyetemen a műszaki informatikus szakot is, és az Egyesült Államokba a Google-höz, majd Svájcba ment dolgozni. A programozói és a bőrápolással kapcsolatos tudását egy olyan ötlettel hozta közös platformra, amely néhány év alatt Magyarország legnagyobb szépségápolással foglalkozó közösségi oldala, illetve adatbázisa lett. A cél az volt, hogy legyen egy olyan magyar nyelvű felület, ahol a felhasználók megtalálják nemcsak a termékek összetevőinek listáját, hanem azt is, hogy ezek az összetevők pontosan mik. És persze, hogy megírhassák a saját tapasztalataikat.
„Az elején nem úgy nézett ki, hogy ezt bárki jó ötletnek tartaná.”
A sikertörténetek utólag sokszor magától értetődőnek tűnnek, de Judit is keservesen megküzdött azzal, mit jelent felépíteni egy jól működő weboldalt. Az első nyolc hónapban egyedül töltötte fel az összetevőlistákat, és marketingesként is fejlesztenie kellett magát, ezért szépségbloggereket kért fel, hogy írjanak hozzá, nyereményjátékot szervezett. Mindezzel a szabadidejében foglalkozott, ami egyre kevésbé működött. „Egy időben saját szerveren volt az oldal, és tudtam, ha az elromlik, akkor nekem kell megjavítani. Még a hétvégére is mindenhová magammal vittem a laptopot.” Amikor Judit eladta az oldalt, a felhasználók naponta már két-háromszáz véleményt írtak.
A váltást az is ösztönözte, hogy Juditot más jellegű feladatok kezdték érdekelni, ráadásul vonzotta, mit jelent létrehozni valamit a semmiből. A terv egy technikai malőr okán kis híján meghiúsult: egy nagy márka tulajdonosa korán felfigyelt Judit munkásságára, ezért a Facebookon megkereste őt, de mivel nem ismerték egymást, a sorai fél évig a szűrt üzenetek között várakoztak. Laza együttműködésük akkor kapcsolt magasabb sebességre, mikor Judit hazaköltözött Svájcból, és elkezdtek egy önálló márkán dolgozni.
A tudatos bőrápolás valódi tájékozottságot jelent.
Judit a kémiai hámlasztókat szerette volna legelőször megismertetni a hazai közönséggel, amik neki is sokat segítettek a problémás arcbőre kezelésében. Blogján pedig már korábban is sokat írt például a retinolról, a nikotinamidról, olyan hatóanyagokról, amelyek tíz éve még teljesen hiányoztak Magyarországról. Judit ezért megalapította a webshopját, amellyel azóta nem csupán a külföldről importált és a saját fejlesztésű termékekkel képviseli a misszióját, hanem tovább is adja az angol kozmetikai vegyészek szövetségének képzésén megszerzett, és folyamatosan bővülő tudását. A tudatos bőrápolás Judit megközelítésében tudásalapú, ezért hírleveleket és szakértői tanácsokat ír, a csapatával együtt oktatóvideókat készít arról, miért fontos egész évben a fényvédelem, vagy mi segít a különböző bőrproblémákon. Létrehozott egy angol nyelvű összetevő-elemző weboldalt is, amelynek egyre több felhasználója van. A jövő ismét a külföld vezeti, ám ezúttal a saját márkájával szeretne a határokon túl is terjeszkedni.
Fotó: Komjáthy Zsuzsanna