Mi történt?
A firenzei Uffizi Képtár megjelent a kamaszok között népszerű TikTokon, és elképesztően szürreális és szórakoztató videókkal hódította meg a felhasználók szívét.
Miért fontos ez?
Mert dicséretes, hogy egy olyan komoly és merev intézmény, mint az Uffizi is reagált az idők szavára, és megtalálta a módszert, amivel múzeumba csábíthatja az ifjabb nemzedéket.
Tovább olvasnál? Erről lesz még szó:
- Egy reneszánsz festmény is lehet olyan dögös, mint egy 21. századi bulivideó.
- Melyik volt az a videó, amivel az Uffizi bankot robbantott?
- Miért szánta rá magát az Uffizi az újításra?
A firenzei Uffizi Képtár az egyik leghíresebb múzeum a világon, tulajdonképpen a reneszánsz művészet fellegvára, hiszen olyan időtlen klasszikusokat találunk itt, mint Botticellitől a Vénusz születése és A tavasz vagy Leonardo Angyali üdvözlete. Ennek rendje és módja szerint az Uffizit évszázadok óta körbelengi a magasztosság aurája, aminek az egyik következménye, hogy nem nagyon mer senki sem packázni egy olyan nagy hagyományú és végtelenül komoly intézménnyel, ami Dürer, Caravaggio vagy Raffaello képeit őrzi.
Nos, úgy tűnik, az Uffizi bátran viccel saját magával. A Képtár ugyanis elkezdte használni a tinédzserek körében szupernépszerűvé vált videomegosztó alkalmazást, a TikTokot. És teszi ezt úgy, hogy a legképtelenebb videómontázsokon posztolja a nála őrzött műremekek fotóit. Úgy is mondhatnánk, hogy az Uffizi megújította a popart irányzatát.
Április végén jelent meg az első videójuk, azóta pedig kifogyhatatlanok a szürreális és aranyos ötletekből. Személyes kedvenc az a videó, amin a koronavírus végigpattog a képtáron, ám mikor megáll Caravaggio Medúza-feje előtt, kővé válik a görög mitológiai szörny tekintetétől és kettétörik. Medúza pedig a biztonság kedvéért maszkot húz.
@uffizigalleries ##Medusa Vs ##Coronavirus ##Caravaggio ##uffizi ##art
♬ suono originale - uffizigalleries
Mások mellett Botticelli A tavasz című festményét is megbuliztatták. Azaz fogták Todrick Hall Nails, Hair, Hips, Heels című slágerét, és a címnek/refrénnek megfelelő módon és ritmusban a zene alá vágták a képen szereplő mitikus teremtmények csípőjét, haját, lábát – Flóra, a tavasz istennője pedig meghódította az online teret is.
@uffizigalleries I don't ##play, I ##slay. 💅👠 ##dolls ##dance ##pose ##slay
♬ original sound - queen_mojsejova
A múzeum nem titkolt célja persze az, hogy a fiatalabb, tinédzser generáció számára is vonzóvá, avagy szexivé tegyék a reneszánsz művészet remekeit. A projekt felelőse és a TikTok-fiók üzemeltetője a 35 éves Ilde Forgione, aki a New York Timesnak nyilatkozott:
Talán egy kicsit ostobának tűnik ez az egész, de néha az emberek számára más szemszögbe kell helyeznünk a dolgokat. Valahogy úgy, hogy azt közvetítse: „A művészet nem unalmas. A művészet nem csupán iskolai tananyag. Ez valami, amit te magad fedezhetsz fel.”
Mostanra 11 másik múzeum is felköltözött TikTokra. Az amsterdami Rijksmuseum már áprilisban, a madridi Prado júniusban. A New York-i Metropolitan ugyan 2019-ben már használta a platformot egy-egy projekt erejéig, de a fiókjuk jelenleg alszik.
Ahogy a New York Times cikke is kiemeli, az Uffizitól ez azért is elképesztően meglepő húzás, mert a múzeum pár évvel ezelőttik úgy viselkedett, mintha az internet egyszerűen nem létezne. Saját weboldala 2015-től van (ennek hiányából a jegyüzérek sokat nyerészkedtek), Facebook-oldala pedig csak idén márciusban lett, amikor a koronavírus miatt be kellett zárniuk, és az olasz kijárási korlátozások idején próbálták valahogyan elérni az otthonaikban ragadt embereket. Eike Schmidt, az Uffizi igazgatója be is ismerte a lapnak, hogy „eléggé a kőkorszakban éltünk”, de az elmúlt hónapban a közösségi médiás jelenlétük szempontjából a „maradiságtól” elmozdultak az „avant-garde” felé. A TikTok mellett egyébként azért döntöttek, mert a a platform fiatalabb felhasználókat is elér, mint a Twitter, a Facebook vagy akár az Instagram.
@uffizigalleries ##highlights della ##diretta con @martinasocrate dagli ##uffizi! 💕
♬ In Love With You - BLVKSHP
Az április 28-án induló tiktokos Uffizi-fióknak már több mint 20 ezer követője van, ami azért is különleges szám, mert a Twitteren az elmúlt négy év során sikerült összegyűjteniük 42 ezer követőt. Azt a számot persze semmi sem tudja felülmúlni, amit egy olasz TikTok-sztár, Martina Socrate produkált, mikor június 12-én élőben bejelentkezett a múzeum fiókjával, és miközben végigmutogatta a kedvenc képeit, véletlenül elindította a riasztót. Azt a felvételt 60 ezren látták. Az Uffizi június 2-tól ismét kinyitotta kapuit, és kifejezetten bátorítják a TikTok-felhasználókat, hogy látogassák meg őket, készítsék el a saját felvételeiket, és taggeljék be rajtuk a múzeumot.
A TikTok egyébként maga is próbálja növeli a múzeumok és az ismeretterjesztő szereplők jelenlétét az oldalán. Áprilisban a cég bejelentette, hogy 50 millió dolláros alapot hozott létre, amellyel az ilyen csoportokat támogatja, hogy minél több tartalmat gyártsanak az oldalra. Májusban pedig arról adtak hírt, hogy sikerült meggyőzniük két népszerű ismeretterjesztő nagyágyút, Bill Nye-t és Neil deGrasse Tysont, hogy edukációs posztokat készítsenek a platformra.
(Kiemelt kép: nőklapja.hu)
Ha tetszett a cikk, regisztrálj, hogy hozzáférj az előfizetői tartalmainkhoz is!