Változnak a fogyasztói szokások: 2020-ban a fenntarthatóság az elsődleges akkor is, ha csomagolásról van szó – derült ki egy friss kutatásból.

Egy 2020-as európai kutatás arra mutatott rá, hogy a csomagolások színénél, formájánál és mintájánál sokkal fontosabb az, hogy miből készültek. A vásárlók 44%-a hajlandó többet fizetni egy környezetbarát csomagolásban kapható termékért, 48%-uk pedig kerüli a fenntarthatóságot nem szem előtt tartó márkákat. A felmérésből emellett az is kiderült, hogy Európában messze a papír és a karton a legtámogatottabb csomagolóanyag.
A papír és a karton népszerűsége nem meglepő, hiszen a környezetszennyező műanyag megítélése folyamatosan romlik, a kormányok pedig igyekeznek lépéseket tenni annak érdekében, hogy a gyártók minimalizálják a műanyag csomagolások előállítását, legfőképpen az egyszer használatosakét. Ezzel kapcsolatban hazánk is tett lépéseket: múlt pénteken szavazott a parlament az egyes egyszer használatos műanyagok forgalomba hozatalának betiltásáról szóló törvényjavaslatról, amelyet 195 igen szavazattal, tartózkodás és nem szavazatok nélkül fogadtak el. A műanyagszennyezés visszaszorítása európai törekvés és azért is különösen fontos, mert becslések szerint az óceánokban 150 millió tonna műanyaghulladék úszik, és ez a mennyiség évente 8 millióval nő – ez percenként 15 tonna szemét. Egyes előrejelzések szerint, ha így folytatjuk, harminc éven belül több műanyag lesz az óceánokban, mint amennyi hal.

A már említett kutatás szerint jól látszik a műanyagszeméttel kapcsolatos szemléletformáló törekvések hatása:

a felmérésben részt vevők 70%-a próbálja csökkenteni műanyagszemét-termelését, 48%-uk pedig el is kerülné azokat a kereskedőket, akik nem csökkentik az újrahasznosíthatatlan műanyag hulladékot.

Jól látható, hogy a fogyasztók számára már egyértelmű tényező a fenntarthatóság: a válaszadók 44%-a hajlandó többet fizetni az újrahasznosítható csomagolású termékekért, 58%-uk szerint pedig adóval kellene sújtani azokat a vállalatokat, amelyek újrahasznosíthatatlan csomagolásban dobják piacra a termékeiket.

Az ING 2020-as kutatásból pedig az derül ki, hogy a 25-34 közötti korosztály közel 50%-a már nem vásárol olyan ételeket és italokat, amelyeket nem környezetbarát vállalat gyártott, a 30 éven aluliak pedig könnyedén váltanak márkát, ha úgy érzik, hogy nem olyan értékeket képvisel, amivel ők is azonosulni tudnak – olvasható a Rondo Hullámkartongyártó Kft. sajtóközleményében. Eszerint a Two Sides 9 európai ország fogyasztói körében elvégzett kutatása nemcsak a fogyasztók viselkedését, de a különböző csomagolóanyagokhoz való hozzáállásukat is vizsgálta, a kitöltők 15 szempont szerint választották ki kedvenc alapanyagukat. A verseny győztese a papír-karton kategória lett, amelynek legvonzóbb tulajdonságai az újrahasznosíthatóság, a könnyű súly, az egyszerű kicsomagolhatóság és a költséghatékonyság. A kitöltők mintegy 63%-a szavazott úgy, hogy ezek a legjobb csomagolóanyagok a környezet számára.
Az üveg 4, a fém pedig 1 szempontból bizonyult a legjobbnak, a műanyagok azonban semmilyen előnyt nem élveznek a válaszadók szerint. Ez a felmérés tehát azt mutatja, hogy a jövő a papír- és a kartonalapú csomagolásoké lehet.

A vállalatoknak ugyanakkor törekedni kell arra is, hogy kizárólag felelős erdőgazdálkodásokkal együttműködő gyártókkal dolgozzanak a csomagolások előállításánál, ezt a termék csomagolásán található FSC jelzés szavatolja.

A már idézett kutatás szerint az európai vásárlók 64%-a ismeri ezt a a papír- és hullámkarton csomagolásokon fellelhető jelzést, ami az alapanyag fenntartható származásáról tanúskodik.  

A kutatásban Ausztria, Dánia, Finnország, Franciaország, Németország, Olaszország, Norvégia, Svédország és az Egyesült Királyság vett részt, hazánk fogyasztói szokásaira nézve tehát mindez valószínűleg nem reprezentatív, de bizonyára mind előállítói, mind fogyasztói oldalról hatnak ránk iaz európai trendek.

(Kiemelt kép: Getty Images)

Ha tetszett a cikk, regisztrálj, hogy hozzáférj az előfizetői tartalmainkhoz is!