Mi történt?
A legújabb kutatások azt mutatják, hogy a válsághelyzet alapjaiban változtatta meg a fogyasztói attitűdöket.
Miért fontos?
Nem árt tudni, hogy milyen változások maradnak velünk a jövőben.
Tovább olvasnál? Erről lesz még szó:
- Óvatosabban és kevesebbet vásárolunk.
- Előnyben vannak a kistermelők.
- Az otthoni munkavégzés kihatással van arra is, hogy mennyi és milyen típusú ruhát veszünk.
Az online térbe fog tömörülni minden?
Minél több idő telik el a pandémiában, annál nyilvánvalóbb, hogy szinte tényleg nincs olyan része az életünknek, amely ne alakult volna át legalább egy kicsit. Igaz ez a vásárlási szokásainkra is, a brit Marie Claire például azt írja, hogy az angolok főleg az online térben vásárolnak, ritkábban és nagyobb tételben vesznek élelmiszereket, illetve a napi élethez szükséges holmikat, ahogy az is látszik, hogy egyre nagyobb bizalmat szavaznak a kisebb brandeknek, üzleteknek. A PwC-nek az Egyesült Királyság fogyasztói piacáról készült felmérése szerint annyira megugrott az online vásárlási kedv, hogy sorra zárnak be üzletek, és a fókuszt inkább a webes értékesítésre helyezik. „A világjárvány felgyorsította a márkák azon terveit, hogy három év alatt bezárják az üzleteket”- magyarázza Lisa Hooker, a PwC egyik szakértője, hozzátéve, hogy a válság közelebb hozta az embereket a márkákhoz, a vásárlók előnyben részesítik azokat a vállalkozásokat, amelyek kiemelten figyelnek az ügyfeleikre.
A szakemberek szerint az otthoni munkavégzés kihatással lett arra is, hogy milyen és mennyi ruhát vásárolunk: inkább a kényelmes holmikat keressük, és Lisa Hooker azt mondja, hihetetlenül megugrott a sportruházatok iránti igény is.
Kínában óvatosak maradtak az emberek
Az országban, ahol a leghamarabb állt vissza az élet (több, kevesebb sikerrel), már javában folynak a felmérések, amelyek azt kutatják, hogy milyen változásokat hozott a Covid-19. Az EY által végzett nemzetközi kutatás kínai adataiból pedig az is jól látszik, hogy ezek nagy része hosszútávú, és sosem lesz már ugyanaz a fogyasztói piac, mint a vírus előtt. A több mint 12 ezer fős felmérésben résztvevők negyvennyolc százaléka úgy látja, hogy eddigi életmódja jelentősen meg fog változni. Hasonló arányban (49%) vannak azok is, akik szerint a történtek az értékrendjükön és az életszemléletükön is nyomot hagytak. Az pedig egészen egyértelmű, hogy a kínaiak a korlátozások megszűnése után is óvatosak maradtak és közel kétharmaduk (64%) a mozit, 61 százalékuk a bárokat és a szórakozóhelyeket továbbra is kerüli. Ugyanakkor jóval nyugodtabban vásárolnak már az élelmiszerboltokban, ami azzal függ össze, hogy ott a kereskedők már biztonságosabbá tették üzleteiket a vevőik számára.
A válaszadók több mint fele mondta azt, hogy megváltoznak a szokásai a jövőben az egészségügyi vészhelyzet hatására, mert tudatosabban figyel a higiéniára, egyszerre többet vásárol, és az eddiginél többször intézi vásárlásait online.
Kevesebben fizetnek készpénzzel, több mint felük használ inkább érintésmentes eszközöket (59%) és okostelefon-alkalmazásokat (54%), 42 százalékuk pedig hitelkártyájával fizet rendszeresebben.
Fontossá vált a bizalom
Egy másik felmérés kimutatta, hogy a vírus hatására és a karantén miatt a helyi ellátási láncok kerültek előtérbe, az emberek nagyobb bizalommal vásárolnak olyan helyről, ahová az élelmiszerek nem távolabbi – különösen a koronavírus-fertőzés szempontjából gócpontnak számító – országokból érkeznek. A kutatásból az is jól látszik, hogy a koronavírus által erősebben sújtott országok termékei iránt csökkent a fogyasztói bizalom. Kínában, ahonnan elindult a világjárvány, még inkább presszió alatt vannak az üzletek, még helyi viszonylatban is, így az egyes cégek az étel házhoz szállítás során az ügyfeleket tájékoztatják az élelmiszerrel kontaktusba kerülő személyzet aktuális testhőmérsékletéről is, míg a napi fertőtlenítés már rutintevékenységgé vált.
Annak ellenére, hogy itthon a járvány szerencsére őrlángon maradt, és nem okozott akkora problémát, mint Kínában, az otthoni munkavégzés és a szociális távolságtartás itt is átalakította a vásárlási szokásainkat. A MasterCard felmérése szerint a magyarok több mint egyharmada még soha nem vásárolt annyit online, mint az elmúlt hetekben. A kutatásból az is kiderült, hogy az európaiak közel egyharmada (30%) a korábbinál több pénzt költ virtuális élményekre: a megkérdezettek közel kétharmada (58%) streamingszolgáltatáson keresztül néz sorozatokat vagy filmeket, 26 százalék vesz részt online edzéseken, 24 százalékuk pedig virtuálisan látogat múzeumokat és más érdekes helyszíneket. Szívesen választanak virtuális élményeket a magyarok is: streamingszolgáltatást a megkérdezettek 40 százaléka használ, a fitneszedzések (20%) és az online múzeumlátogatás (15%) mellett itthon a stand-up előadások (30%) és az online koncertek (35%) is nagyon népszerűek. Mivel a kapcsolattartás az online térbe tolódott át, a magyarok 73 százaléka vett részt videóhívásban, legyen szó akár a családjáról, szeretteiről, vagy a munkahelyéről.
Az is összefügg a vírushelyzettel, hogy idén nyáron a kihasználatlan kertparcellákban, balkonokon megjelentek a házi termesztésű zöldségek, gyümölcsök.
Egyre többen próbálkoznak az önellátással, hiszen így a legbiztonságosabb, hogy vírusmentes az, amit megeszünk. Alapvető vásárlói igény lett nálunk is, hogy ismerjük a termék eredetét, hol készült, milyen összetevőket tartalmaz, milyen óvintézkedések mellett csomagolták, utaztatták, milyen csatornán jut el hozzánk, érintésmentesen vásárolhatjuk-e meg. Nagy valószínűséggel ezek az elvárások a jövőben sem csökkennek majd a fogyasztók részéről.
(Kiemelt kép: Getty Images)
Ha tetszett a cikk, regisztrálj, hogy hozzáférj az előfizetői tartalmainkhoz is!