Paradicsomtól a szépségmárkákon át a divatig: támogasd te is a hazai márkákat. Ha magyar tervező ruháját hordod, nem csak egyedi leszel, de a lelkiismereted is nyugodtabb lehet.

Sokan írtak már arról (én is megtettem párszor), miért volna fontos hazai termékeket vásárolni, amelyeken magyar emberek dolgoznak, amiket nem repülőgépen, vagy teherhajón szállítanak Európába. Számtalanszor hangoztatott érvek ezek: morális és környezetvédelmi szempontból is sokkal jobb, ha így teszünk – a föld ökoszisztémája veszélyben az ember miatt, gondoljunk az utánunk következő generációkra, ne kelljen egy olyan világban élniük, ami úgy fog kinézni, mint amit a Mad Max filmekből ismerünk, és még sorolhatnánk. 
Minden afelé vezet, hogy vásároljunk hazait akkor is, ha élelmiszerről, ruházkodásról vagy szépségápolási termékekről van szó. Próbálkozom én is, hiszen átérzem, hogy a világ nem mehet úgy tovább, ahogy eddig, a tömegfogyasztásnak véget kell(ene) vetni, és ha ez lemondásokkal jár, akkor én szívesen lemondok bizonyos dolgokról. Nincsenek illúzióim, tudom, hogy a környezet pusztulása nem rajtam, és még csak nem is a tömegeken múlik, hiszen a nagyvállalatok lelkét terheli mindez, de valljuk be: ha nincs igény, nincs kereslet, akkor bizony a kínálatnak is el kell sorvadnia egy idő után. A tudósok és persze a nagyvállalatok vezetői és tulajdonosai már 40 évvel ezelőtt, a klímaharc hajnalán is tudták, hogy az emberiség tevékenysége befolyásolja a légkört és hogy ez hova vezet. És ezt a gondolatot itt félbe is hagyom, mert nagyon elvinne eredeti témámtól.

Étel? Beauty? Sima ügy!

Élelmiszerben amúgy penge vagyok – csak hazai, ráadásul GMO-mentes gazdaságból származó csirke kerülhet a kosaramba, húst amúgy is csak heti 1-2-szer eszem (szintén környezetvédelmi megfontolásból), mindig megnézem, honnan jöttek a zöldségek, és inkább kiadok egy kicsit többet, de magyar legyen az a paradicsom, a teringettét neki! Imádom a málnát, télen-nyáron csak azt enném, mégis csak akkor veszem, amikor szezonja van, próbálok idényzöldségeket és gyümölcsöket vásárolni, hogy megspóroljam a lelkiismeretemnek a sok ezer kilométeres utazást, amit a külföldről behozott ételek tesznek meg. Szerencsére a magyar zöldségek, gyümölcsök és hústermékek jók, hekk sajnos nem él a magyar tengerben, így tengeri halat máshonnan kell szerezni, de amúgy adott minden, hogy felelősségteljesen vásároljunk. Szépségápolási márkák esetén is nagy szerencsénk van, kis magyar manufaktúrák olyan kencéket készítenek, hogy azok tényleg kenterbe vernek egy csomó luxusmárkát – ez megint csak egy másik cikk témája, ígérem, lesz még róla szó.

De mit vegyek fel?

Nekem a ruházkodással voltak eddig problémáim, már ami a hazai termékeket illeti. Tudom, hogy mennyivel jobb az ember lelkének, ha tisztában van vele, hogy melyik varrónő készítette a ruháját, vagy amikor ráébred, hogy a kis cég mennyi embernek ad munkát. Tudom, hogy egy ilyen darab ugyan drágább, de tartósabb is, mint ami a fast fashion kambodzsai gyárából kikerül az alig pár száz forintot kereső nők kezei közül. Eddig az volt a gondom, hogy nem találkozott az ízlésem a hazai kínálattal, vagy ha éppen mégis, megfizetni nem tudtam. Odáig voltam például a USED Unusedért, akiktől egy Batmanes hátizsákot sikerült csak beszereznem (azóta is hordom). Mégis nagy fiaskónak tartom, hogy ez a márka, amit világszinten ismertek és elismertek, nem tudott fennmaradni. 
Idén igencsak aktuális lett a „mit vegyek a magyar tervezőktől” kérdés, hiszen ősszel (ha a vírushelyzet is úgy akarja) esküvőm lesz. Nem klasszikus esküvő lesz, a ruhám sem olyan lesz, mint amiket az esküvői magazinokban láthatunk, és esküvői ruhakölcsönzőnek sem megyek a közelébe, az biztos. Valami lazát, mégis szépet szeretnék. És már az első pillanattól fogva tudtam, hogy olyan ruhát szeretnék viselni, amit hazai tervezők és varrók készítenek. Ha már egy csomó alapdarabom a fast fashionből jön, legalább a nagy napon ne terheljem a lelkiismeretemet.
Sokáig divatmagazinnál dolgoztam, így valójában egyszerű volt kitalálnom, merre induljak, hiszen több kis cégről is tudtam, amelyek csodás ruhákat készítenek. Rögtön ott van a Celeni, Cselényi Eszter márkája, ami elegáns és minimál esküvői ruhákat kínál, de alapkollekciója is szuperül variálható darabokból áll. A brand legújabb húzása egy olyan kapszulakollekció volt, ami arra kínál választ, hogy mégis mit vegyen fel az ember lánya, ha viszonylag csinosan kell felöltöznie, de még csak véletlenül sem szeretne ugyanabban a ruhában megjelenni, mint mások. A Candide kapszulakollekcióban ráadásul az a legjobb, hogy minden alakon remekül mutatnak a darabjai, és szinte bármilyen más márka csinos termékeivel keverhetők. És csak csendben tenném hozzá, hogy nem sokkal kerülnek többe, mintha egy átlagos fast fashion lánc magasabbra pozicionált kollekciójából választanánk.
Vagy ott a Hey Darling, ami Martinovszky Zsófi, Szabó Lilla és Rajnai Rebeka márkája, akik korábban főleg egyedi megrendelésre dolgoztak, de aztán 2018-ban önálló kollekcióval jöttek ki, méghozzá olyannal, ami a legtöbb menyasszony szívét tutira megolvasztja, és ebben nagy szerepe van Rajnai Rebeka gyönyörű hímzéseinek is. Elegáns, álomszerű és magyar – és alig kerül többe, mint egy kölcsönzött ruha.

(Fotó: Hey Darling)

Nem véletlenül évek óta közkedvelt az Áeron, Áron Eszter márkája. A mindig elegáns, igazi városi brand kínálatában minden korosztály megtalálhatja a neki tetsző darabokat. Az idei nyári kollekció egyébként azért is különleges, mert az ahhoz tartozó kampány a karanténhelyzet miatt gyakorlatilag a velük dolgozó kreatívok vizuális naplója lett, annak egyféle képes (és persze szöveggel támogatott) története, hogy hogyan élik meg ezt a gyorsan változó világot, a járványhelyzet miatt kialakult bizonytalanságot. Virág Anikó és Tóth Ali stylist páros a nyári, balatoni hétvégék nosztalgikus, tikkadt világát idézték fel, Lábady István fotós és felesége, Lábady Fruzsi vidám hétköznapjaikba engedtek betekintést, Tombor István fotós és felesége, a séf, Tombor Nelli pedig kicsit szürreális, mégis vidám és pozitív hangulatú sorozattal örvendeztette meg a vizualitásra kiéhezett közönséget. 

 

(Fotó: Áeron)

A magyar márkák tehát nagyon is jelen vannak, a koronavírus-járvány miatt pedig nemcsak alapítóik, de a nekik dolgozó számtalan szakember helyzete is veszélybe került, így most még inkább azt vallom, hogy amíg megtehetem, gondosan gyűjtögetve, de inkább tőlük vásárolok. Igen, a menyasszonyi ruhámat is, és erre buzdítok mindenki mást is.

(Kiemelt kép: Celeni Candide kapszulakollekció)

Ha tetszett a cikk, regisztrálj, hogy hozzáférj az előfizetői tartalmainkhoz is!