Mi történt?
A divatipar modern kihívásain és fenntartható gyakorlatain dolgoznak majd a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) legújabb, Fenntartható divatmárka menedzsmentje szakirányú továbbképzésén végzett hallgatók.
Miért fontos?
Mert a divatipar eddigi gyakorlata nem fenntartható, és ezt a cégek is felismerték. A megoldáshoz pedig újfajta tudást birtokló, újfajta személettel a problémára tekintő szakemberek kellenek.
Tovább olvasnál? Erről lesz még szó:
- Ezért jelent hatalmas veszélyt földünkre a divatipar.
- Mit tanulnak majd a jövő szakemberei?
- Ennyi víz kell egyetlen póló és farmer elkészítéséhez.
A divatipar jelen formájában nem fenntartható, és ezt már nemcsak a klímakatasztrófa miatt aggódók és az emberi jogi aktivisták látják így, hanem az ipar szereplői is. 2010 és 2015 között a ruházati termelés csaknem a duplájára nőtt, ez pedig több mint tíz milliárd tonna ruhaneműt jelent. A textilek nagy részét ráadásul olyan országokban készítik, ahol nem ügyelnek az ökológiai szempontokra. Ez az iparág a második legszennyezőbb a világon, az ENSZ szerint ez felelős a globális szennyvíz 20 és a szén-dioxid-kibocsátás 10%-áért, ráadásul rengeteg embert kizsákmányolnak vele világszerte, és nem csak a megalázóan alacsony bérek miatt. Még ennél is félelmetesebb, hogy emberi jogi szakértők szerint a világon minden ötödik pamut ruhának köze van a kínai Hszincsiang tartomány börtöntáboraiban működő kényszermunkához. Mi is hírt adtunk róla, hogy 180 emberi jogi csoport közösen kiadott egy közleményt, amelyben az állt, hogy a világ legnagyobb ruhamárkái és kereskedői közül többen cinkosok abban, hogy ujgur emberek millióit dolgoztatják kényszermunkában és az emberi jogaikat tiporva. Sok szempontból problémás tehát a fast fashion.
Új szemléletmód, új szakemberek
Ezt felismerve a divatipar modern kihívásain és fenntartható gyakorlatain dolgoznak majd a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) legújabb, Fenntartható divatmárka menedzsmentje szakirányú továbbképzésén végzett hallgatók. Az intézmény portfóliójának megújítására a piaci változások miatt volt szükség: a luxusiparban ma már kiemelt szerepet kapnak ugyanis a társadalmi felelősségvállalási projektek (szerencsére egyre inkább hihetünk ezeknek a törekvéseknek), amelyek menedzsmentje új ismereteket igényel. A METU képzésén végzett szakemberek fenntarthatósági szempontok alapján lesznek képesek megreformálni a textil-, és divatipar ellátási láncait. Az intézmény 5 éve indította el Divat- és luxusmárka-menedzsment szakirányú továbbképzését, a piaci változásokat látva azonban úgy döntött, új alapokra helyezi a divatmenedzsment-oktatást.
A fenntartható divat iránti kereslet növekedésével mind a tömegmárkáknak, mint pedig a prémium és luxusmárkáknak szüksége lett olyan fenntarthatósági ismeretekkel rendelkező szakemberekre, akik a tervezéstől az értékesítésig képesek a textil-, és divatipar ellátási láncának megreformálására
– és éppen ezekkel az ismeretekkel gazdagodhatnak azok, akik jelentkeznek a METU új képzésére. „A divat számomra művészet, a kreatív és az üzleti oldalon egyaránt alapelve az értékteremtés. A divatiparban kézzel fogható paradigmaváltás tapasztalható a fenntarthatóságra való törekvés terén is, mi pedig a hazai piacon is ezt a szemléletet szeretnénk képviselni. Ezért hoztuk létre a Fenntartható divatmárka menedzsmentje szakirányú továbbképzést – mondta el az új képzésről a szak vezetője, Szilágyi-Csüllög Mónika. – A képzés különlegessége, hogy az egyes területek – gazdaságtan, marketing, divatipari ismeretek, pénzügytan, menedzsment ismeretek – tantárgyait kisebb, fókuszáltabb egységekre bontottuk, és ezek oktatására a témák kiemelkedő szakembereit kértük fel. Ezzel a képzés felépítése egyedülálló a piacon.”
A képzés hallgatóit több mint 20 divatipari szakember tanítja majd, Szilágyi-Csüllög Mónika médiaszakember, az ELTE Pszichológia Doktori Iskolájának fenntarthatódivat-kutatója mellett az oktatók között van Csillag Gábor, a Nanushka korábbi digitálismédia-igazgatója, a Google jelenlegi fejlesztési menedzsere, Galamb Eszter, a Gas, a Marks&Spencer, majd a Triumph marketingvezetője, Nagy Judit külkereskedelmi és ruhaipari szakember és termékmenedzser (Budmil, Kappa, Retro, Speedo, Burberry), Szabó Pálma, hazánk egyik legismertebb és legkeresettebb divatrendezvény-szervezője és showrendezője, valamint Dr. Szatmári Judit Anna divattörténész, muzeológus, a Kiscelli Múzeum Textilgyűjteményének gyűjteményvezetője is. Az oktatott tárgyak fele művészeti és divat tematikájú lesz, fele pedig gazdasági és menedzsment ismereteket nyújt majd. Mit ígér a képzés? Azt, hogy az azt elvégző divatmenedzserek képesek lesznek a nemzetközi divatházak, szakmai vásárok rendszerének, működésének megértésére és birtokában lesznek a legújabb divat-, trend- és anyagismereteknek. Hogy ismerni fogják a divatszektor szereplőinek működését meghatározó pénzügyi, gazdasági, jogi és etikai rendszereket és képesek lesznek nemzetközileg versenyképes, fenntartható divattermék- és szolgáltatáskínálat összeállítására és menedzselésére. A Fenntartható divatmárka menedzsmentje szakirányú továbbképzésre 2020. szeptember 10-ig, a Budapesti Metropolitan Egyetem weboldalán, online jelentkezhetnek az érdeklődők.
Ha tetszett a cikk, regisztrálj, hogy hozzáférj az előfizetői tartalmainkhoz is!