„A mártirkodó nő valami furcsa módon különbözik az összes többitől, elsősorban azzal, hogy bármi lyen terhet visel is magán, azt úgy teszi, hogy másokból nem vált ki rokonszenvet. Ugyanis ez a típus azt is felvállalja, aminek semmi értelme” — írja Szemes Piroska 1971-ben a Nők Lapja hasábjain. A szerző egy konkrét esetet is leír, ma már azonban felmerülhet a kérdés: vajon csak nők eshetnek az ilyen típusú áldozat-szerepébe? Ha igen, akkor annak mi lehet az oka? De addig is, amíg erre nem kapunk választ, ebből a szellemes típusismertetésből sokat megtudhatunk a jelenségről.
Szemes Piroska: A mártír, Nők Lapja, 1971/36.
Ez egy nőtípus. Egyesek szerint az ideális. Mások szerint a férjek réme. Az a férj, akinek a felesége ehhez a típushoz tartozik, már itt a földön megérett a boldogságra… Ráadásul a mártír nő krónikus boldogtalanságban szenved. Boldogtalanságát fennen hirdeti — okát természetesen a férjnek, a családnak tett terhes szolgálatokban látja. Ő az, aki sóhajtozik, hogy feláldozta az ifjúságát, a szépségét s lám, mit kapott cserébe: hajszolt, keserű életet, nincs egy szabad pillanata, nem jut ideje művelődésre, fodrászra, pihenésre. Ezt naponta többször is szemére veti környezetének, hogy az egyetlen pillanatra se feledkezzen meg áldozatairól!
A mártír nő nem tévesztendő össze azzal a feleséggel, anyával, aki ésszerű okok miatt vállalt magára a kívánatosnál többet. Tehát nem tévesztendő össze a legtöbb feleséggel, anyával.
A mártirkodó nő valami furcsa módon különbözik az összes többitől, elsősorban azzal, hogy bármilyen terhet visel is magán, azt úgy teszi, hogy másokból nem vált ki rokonszenvet. Ugyanis ez a típus azt is felvállalja, aminek semmi értelme.
Csak hogy még mártírabb lehessen. Hogy elmondhassa: lám, ilyen vagyok!
Egy ilyen asszony — amikor még nem derült ki róla, hogy mártír, mert túlságosan fiatal volt — nem leplezte háláját férje iránt. Köszönetét azért, hogy oltár elé vezette, azzal rótta le, hogy még a reggeli zsömlét is apró katonákra vágva tálalta férje elé, hogy a harapással se kelljen bajlódnia szegénynek. Még a zokniját is ő adta volna fel, ha megengedi a férj — de élénken elhárította, lévén nagyon csiklandós… Az ellen már semmit nem tudott tenni, hogy neje a fogmosó vizet ne öntse ki előre a poharába, s a fogkrémet ne nyomja rá a fogkefére. A szolgai alázat akkor még örömmel töltötte el a nőt, s a férj egy ideig még ravasz trükkökkel próbált megszabadulni e buzgó szolgálatoktól, de később látva helyzete reménytelenségét, megadta magát…
Telt-múlt az idő, jöttek a gyerekek s lassan kezdett szabályos mártírrá fejlődni az asszony: nőtt benne az önmaga iránti szánalom, amelyet egyidő múlva már meg akart osztani az egész világgal. Ám ha mártíromsága terheitől meg akarták fosztani, azonnal felháborodott s mégjobban ragaszkodott hozzájuk. (Soha nem vallotta volna be, hogy igazán csak akkor lenne boldogtalan, ha a sokszor felpanaszolt munkát levennék a válláról.) „A férjem még azt is elvárja tőlem, hogy a fogmosóvizet előre kiöntsem a poharába, s kinyomjam a kefére a fogkrémet” — panaszkodott idegeneknek is, akik alkalomadtán nem győztek ezen csodálkozni a férj jelenlétében. A férj felháborodottan kérte ki magának, és utasította feleségét, hogy többé ne nyúljon a fogkeféjéhez és a fogmosó poharához. Természetesen az asszony ezt is úgy értelmezte, hogy férje mégjobban ragaszkodik eddigi szokásaihoz, kényelméhez.
A növekvő gyerekek elhatározták, hogy megkímélik anyjukat és nem engedik többé reggelit készíteni, mosni-vasalni. Törődnek azzal is, hogy legyen ideje a fodrászra, elviszik moziba, rábeszélik a papát, hogy vasárnap vendéglőben ebédeljenek. Mikor mindezt a mama tudomására hozták, az először szabadkozott, valójában nem is vette komolyan, hogy megváltozhat körülötte az élet, de amikor látta, hogy több kettőnél s ígéretüket elszántan be akarják tartani, megrémült…
…És attól kezdve még korábban kelt, még több tennivalót keresett mártíromsága igazolására — és sopánkodásaival elkeserítette a vasárnapi vendéglői ebédek izét.
Mert bizony ő ugyanezt sokkal kevesebből, ízletesebben kihozta volna! A fodrászért kiadott pénz miatt mély búbánatba esett, a kényszerű mozinézés alatt arról ábrándozott, hogy holnap hajnalban majd hozzáfog a mosáshoz, még mielőtt a Patyolathoz lopnák el előle az ágyneműt…
Reménytelen eset: mártír akart maradni. Titokban talán azt is gondolta, hogy egyszer majd róla mintázzák meg a mártír nő szobrát.
Mindenesetre: én nem szavazok rá, hogy megbízatást adjanak e szobor elkészítésére.
(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: Getty Images)