Mi történt?
Újraindult Olaszországban a tengerjáró turizmus, viszont a gigantikus olasz hajók nem állnak meg Velencében.
Miért fontos ez?
A kritikus hangok szerint a tengerjárók nemcsak a történelmi belváros hangulatát tették tönkre és belefullasztották a várost a turistákba, hanem a hajómonstrumok miatti hullámok rongálják a város lagúnákra épített alapjait és légszennyezők is.
Tovább olvasnál? Erről lesz még szó:
- Mit szólnak a velenceiek az óceánjárók elmaradásához?
- Mit kell átgondolnia a városnak a volt polgármester szerint?
A koronavírus-járvány előtt és után – ezt a határt az élet megannyi területén élesen meg lehet húzni, a turizmusra viszont elementárisan hatott. Nemcsak azzal, hogy a karantén miatt gyakorlatilag megszűnt, hanem azért is, mert a járvány után várhatóan áthelyeződnek a súlypontok is.
Jó példa erre Velence esete, amelyet nemcsak a klímaváltozás miatti tengerszint-emelkedés veszélyeztet, hanem a tömegturizmus gyakorlatilag élhetetlenné is tette.
A COVID-19 előtt Velence a tengerjáró utak egyik kiemelten népszerű kikötője volt: a macskaköves utcákon áprilistól októberig minden nap körülbelül 32 ezer utas járt. Az olasz kormány rendelése szerint ez augusztus 15-től megváltozott, mert bár a hajózás elindult, de két nagy olasz társaság is bejelentette, hogy a hajóik nem állnak meg a lagúnák városában, írja az Insider. Azt egyelőre nem tudni, hogy meddig lesznek érvényben az új útvonalak, de a lap szerint év végig valószínűleg így marad. A Velencében jellemzően megálló többi nagy társaság, mint például a Royal Caribbean egyelőre készenlétben várakozik, a szolgáltatásaikat valószínűleg 2021-ben indítják újra.
A Guardian szerint a velenceiek egy része kifejezetten boldog ettől a hírtől, sőt, aktivisták egy csoportja egy pénteki bulival tervezte megünnepelni. Igaz, nem minden helyi örül a fejleményeknek, hiszen a tenger- és óceánjáró turizmus körülbelül ötezer munkahelyet teremtett. A társaságok velencei alkalmazottai a járvány kitörése óta fizetett szabadságon vannak, de többen nem jutottak hozzá a pénzükhöz.
Velence előző polgármestere, Paolo Costa a The New York Timesnak azt mondta, hogy a koronavírus valójában esélyt adott a városnak, hogy újragondolják a velencei turizmus állapotát és azt is, hogy az egész város gazdasága függő helyzetbe került a turizmustól.
Velence egykor kulcsfontosságú kikötő volt, ám a hangsúly egyre inkább a turizmusra terelődött: egy 2019-es adat szerint évente körülbelül 25 millió turista járt a városban. A növekvő tömeget például úgy próbálták kezelni, hogy 3 eurós belépőt szedtek azoktól, akik nem a városban szálltak meg, hosszú távon pedig az előzetes foglalást is tervezték bevezetni.
A belvárosban kikötő óceánjárók elleni tiltakozás sem új keletű, de súlya akkor lett, amikor tavaly nyáron két komoly baleset is történt. Júniusban a Giudecca-csatornánál az Opera tengerjáró egy turistahajónak ütközött, egy júliusi viharban pedig a Costa Deliziosa csapódott majdnem neki a velencei partnak:
Az olasz helyzetet jól illusztrálja, hogy a közlekedési miniszter még a júniusi baleset után sem volt hajlandó támogatni, hogy nagy hajókat elirányítsák a Giudecca-csatornából – ekkor a város vezetése az UNESCO-t kérte fel, hogy védjék meg a világörökség részét jelentő várost, és vegyék fel a veszélyeztetett helyszínek listájára. Az olasz kormány végül megadta magát, és 2019 szeptemberétől kitiltotta a történelmi központból az ezer tonnásnál nehezebb hajókat.
Az útvonalak átalakításában persze közrejátszhat az is, hogy Veneto tartományt erőteljesen sújtotta a koronavírus. A Guardian ennek kapcsán beszámol arról is, hogy Trieszt és Genova kikötői nemcsak a turizmus szempontjából bizonyultak alkalmasnak a Velencét elkerülő hajók számára, hanem azért is, mert az utasforgalmat is biztonságosabban tudják kezelni a koronavírus miatti korlátozásoknak megfelelően.
Mindez újabb jele lehet annak is, hogy vajon mennyire és milyen szempontok szerint alakul át a turizmus a járvány után. Június végén megírtuk, hogy az Airbnb vezérigazgatója szerint mi következik a tömegturizmus kora után, merre és hogyan utazunk az elkövetkező években.
(Kiemelt kép: Getty Images)
Ha tetszett a cikk, regisztrálj, hogy hozzáférj az előfizetői tartalmainkhoz is!