A múlt nem tágít és jelenné válik – Vámos Miklós: Dunapest

Regény a múltról és a jelenről, azok összekapcsolódásáról és egy varázslatos bérházról.

Vámos Miklóst valószínűleg nem kell bemutatni a kortárs magyar irodalom kedvelőinek, hiszen olyan művek szerzőjeként, mint a Zenga zének, a Sánta kutya vagy az Apák könyve évtizedek óta az egyik legnépszerűbb magyar író (és persze ne feledjük színházi munkásságát vagy televíziós műsorait, a Rögtön jövököt, A Lehetetlent vagy a 2 embert). A 70 éves író gyakorlatilag 18 éves kora óta publikál, roppant gazdag életműve a kortárs magyar irodalom szerves részét képezi.

(Forrás: Wikipédia/Burger Barna)

Saját bevallása szerint mindig is érdekelte, hogy az övétől különböző életkorú, nemű és nemzeti hovatartozású emberekről írjon. A szeptember közepén megjelent Dunapestben mindegyiket megtette, a Pozsonyi út 38-40 alatti ház emlékeivel együtt. A koronavírus-járvány idején fejezte be az új könyvet, amelynek helyszíne a létező újlipótvárosi épület, a Dunapark kávéházat is magába foglaló legendás tömb, ahol több híres ember is élt a különböző évtizedekben, és ahol az író is lakást vett. 1979-ben költözött be a bérházba, de akkor még mit sem tudott annak történetéről. Azt tudta csak, hogy egyik tervezője Hofstätter Béla volt. Egyszer meghallotta, hogy a tervezőt a háztól nem messze lőtték bele a Dunába 1944-ben, és ez a nyers és tragikus jelenet azóta foglalkoztatta. Amikor Vámos azt is megtudta, hogy nemcsak, hogy tervezte, de a házban lakott Hofstätter Béla, ráadásul az ő kis lakása, amelyet dolgozószobának használt a saját lakása fölött három emelettel, a tervező eredeti, 200 négyzetméteres saroklakásának a része, még jobban elkezdte foglalkoztatni a téma.

„Ez olyan erősen hatott rám, hogy elhatároztam, ez a ház lesz az egyik főszereplője a regénynek – a két idősík, ’44 és a jelen közötti kapcsolat, ahol az előbbiben Carl Lutz és Raoul Wallenberg embermentő tevékenységét is megírhatom. Mindketten sokkal nagyobb emlékművet érdemelnének a jelenleginél.”

– mesélt a regény keletkezéséről a Népszavának.

A Dunapest című regényben Linda, az Angliában élő negyvenes, francia nő magyar származású férje halála után vaktában fölszáll az első repülőgépre, ami véletlenül pont Budapestre indul. Véletlenül pont a Dunapark kávéházba viszi a taxis, és véletlenül pont egy olyan lány karolja fel a kissé elveszett turistát, aki a házban lakik és akinek élete, csakúgy, mint barátainak élete szorosan kapcsolódik a bérház történetéhez. (A véletlen egybeesések egyébként nagyon fontosak a regényben, néha már az elképzelhetetlenség határát súrolva, de hát ez egy regény, amiben a történteknek csak az író fantáziája szabhat határt.) A fiatal lány, Tóth Juli a húszas éveiben jár, a két fiatalember pedig, az író és szerkesztője, harmincasok. A lány tehát meghívja magához a regény fő helyszínéül szolgáló patinás bérházba, a Pozsonyi út 38-40-be Lindát, ahol hamarosan megnyílnak egymásnak, és legnagyobb tragédiáikról és szenvedéseikről diskurálnak.

Ahogy halad előre Juli, Linda, Ákos és Dani története, vissza-visszatérünk a múltba, hogy párhuzamosan haladjunk a vég (majd egy új kezdet) felé, a ház egykori lakóinak történetein és tragédiáin keresztül. A két idősíkon játszódó regény cselekményét tehát az 1938-ban készült épület múltja és jelene köti össze. Csillagos ház volt 1944-ben a Pozsonyi 38., a vele egybeépített 40. pedig svájci védettségű is. A regényben felbukkannak még történelmi alakok: Carl Lutz, a svájci alkonzul és Raoul Wallenberg, a svéd követségi titkár – ők ketten egy közepes város teljes lakosságát kitevő embert mentettek meg 1944-ben. A ház valós lakóinak (Hatvany Lajos, Szép Ernő, Heltai Jenő) vagy képzeletbeli tulajdonosainak sorsa révén fiction és non-fiction kígyója szétválaszthatatlanul tekeredik össze a könyvben – jelenné téve azt, ami múlt. Ahogy az ember halad az oldalakon (könnyen és gyorsan lehet megtenni), egyre másra derül ki a szereplőkről, hogy milyen sok szálon kötődnek a Pozsonyi út 38-40-hez – és így egymáshoz.

A múlt és jelen tragédiái egymás tükrében jelennek meg, felmerül a kérdés, hogy a szembenézés vagy a menekülés a jobb út, és ha lehet is menekülni, vajon meddig, illetve hová?

A holokauszt igen nehéz téma, és nemcsak a túlélőknek és leszármazottaiknak. Az író azt mondja, másodgenerációs érintettként a mai napig szenvedi a holokausztot, sokat álmodik róla, szorong. Mindig is érezte, hogy ezzel kapcsolatban tennie (értsd: írnia) kell valamit. A nemrég megszületett Dunapest nemcsak egy regény, hanem emléket állít a dokumentált és dokumentálatlan, így a történelem sötétjébe veszett áldozatoknak, és azoknak is akik másokat akartak megmenteni (Carl Lutztól Raoul Wallenbergen, Ángel Sanz Brizen át Sztehlo Gáborig). Hiszen: 

Bárki, ha egyetlen emberi életet elpusztít az emberi nemből,
az Írás szerint ugyanazt teszi, mintha elpusztítaná az egész világot.
És bárki, ha egyetlen emberi életet megment az emberi nem­ből,
az Írás szerint ugyanazt teszi, mintha megmentené az egész világot.”

(Misná, Szánhedrin, 4,5)

Ha tetszett a cikk, regisztrálj, hogy hozzáférj az előfizetői tartalmainkhoz is!

(Kiemelt kép: Fortepan/Angyalföldi Helytörténeti Gyűjtemény és Dunapark Kávézó/Facebook)