Szeptember 30-tól január végéig várja a látogatókat a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, Könyvtár és Adattár (SOM) állandó kiállítása, amely hónapról hónapra új műtárggyal egészül ki. A kiállító művészek – Simon Zsuzsanna és Varju Tóth Balázs – által kiválasztott új tárgyakat nyilvános (online) beszélgetések keretében mutatják be. Az első ilyen beszélgetésre október 7-én kerül sor Szőr, hisztéria – női deviancia? címmel, melyben elsősorban a női testhez és a pszichéhez kapcsolt társadalmi kontroll kérdéséről lesz szó.
A Várószoba projekt a Magyar Nemzeti Múzeum – Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, Könyvtár és Adattár (SOM) gyűjteményéből kiindulva egy speciális tudománytörténeti témával, az orvoslás történetében a nők jelenlétével (orvosnők, védőnők, gyógyítók, bábák) és a női testhez kapcsolt szerepekkel foglalkozik. A kiállított műtárgyakhoz kapcsolódóan a nem hivatalos és az intézményesült orvoslás közötti ellentmondásos viszonyt, illetve az orvosi gyakorlathoz társult női szerepeket elemzik, amelyek az egészségügyhöz kapcsolódó politikai döntésekkel és a reprodukciós jogokkal – nőgyógyászati, szülészeti ellátással és szabályozásokkal – is összefüggenek.
A szervezők kortárs képzőművészeket kértek fel arra, hogy ehhez a témafelvetéshez kapcsolódóan reagáljanak a SOM állandó kiállítására és gyűjteményére, illetve ebből kiindulva a nők szerepére és helyzetére az orvostudományban. A gyűjteményre reflektáló kortárs művek 2020 decemberéig havonta kerülnek be a kiállítótérbe és foglalják el a helyüket az állandó kiállításban.
A COVID-19 kapcsán kialakult járványügyi helyzet miatt hosszú kihagyás után szeptember végén folytatódik a projekt. Első állomásaként Simon Zsuzsanna és Varju Tóth Balázs munkáit mutatják be. Simon Zsuzsanna a fokozott női szőrnövekedéssel kapcsolatos, intimitása okán kevéssé ismert, ugyanakkor mind társadalmi, mind személyes vonatkozásait tekintve komoly következményekkel járó problémakört vizsgálja történeti példákat áttekintő zine-jében (zine: kis példányszámú, tematikus kiadvány, melyeket gyakran maga a szerző jelentet meg – a szerk.) és kapcsolódó tárgyegyüttesében.
Varju Tóth Balázs kétcsatornás videóinstallációja pedig a hisztéria kortárs értelmezési lehetőségét kínálja a látogatóknak. A videóban a hisztéria testi tünetei (rángások, görcsök, kontrollálhatatlan mozgásfázisok) a manapság egyre népszerűbb, stilizált jógagyakorlatokkal párhuzamosan, egymásnak megfeleltetve jelennek meg.
Az izgalmasnak ígérkező projekt a (Friedrich Ebert Stiftung által támogatott) fórumbeszélgetések és a kiállított tárgyak segítségével olyan témákra fordítja a figyelmet, amelyeket ma is sokszor a női betegségektől, biológiai meghatározottságtól való félelem vagy épp ellenkezőleg, a nehezen elérhető ideálok tartanak távol a közbeszédtől vagy akár attól, hogy ezekről – a nők kórházi tapasztalatainak történetéről – beszélni lehessen.
A várószoba félelemmel teli hely és nem csak a szülés vagy a női (évszázadokig nőinek titulált) betegségek miatt, hanem a hozzájuk kapcsolódó bánásmód miatt is.
Ezzel a hagyománnyal szembenézni azonban nagyon is időszerű – még ha a projekt Facebook oldalán közzétett fotók és műtárgyak alapján rendkívül hátborzongató is egyben.
A Semmelweis Orvostörténeti Múzeum állandó kiállításában Simon Zsuzsanna és Varju Tóth Balázs intervenciói a projekt lezárultáig, 2021 január végéig láthatóak lesznek Trapp Dominika, Fátyol Viola, Szász Lilla és Eperjesi Ágnes műveivel kiegészülve.
A járványügyi helyzetet figyelembe véve nyilvános megnyitó eseményt a szervezők nem tartanak, a tárlat a SOM járványügyi intézkedéseit betartva nyitvatartási időben látogatható.
(Kiemelt kép: Getty Images)
Ha tetszett a cikk, regisztrálj, hogy hozzáférj az előfizetői tartalmainkhoz is!