Schäffer Erzsébet: A gyermekélet tanúi, Nők Lapja, 1990/3.
Ki tudja, mi a komposzt? – kérdezte ismerősöm néhány falusi gyerektől. Ketten ha hallották már, hogy az elhullott zöldnövények rothasztásával készül ez az olcsó, kiváló talajjavító. Ez akkor jutott eszembe, amikor újra végignéztem a közel egy esztendeje nyitva tartó, gyönyörűséges szentendrei kiállítást a századeleji gyerekek életéről. Akik nemcsak szűkebb és tágabb környezetük tárgyait ismerték és használták kicsi koruktól, ha nem korán eligazodtak a szokások és a felnőttek elevenen tartott rítusai között is. ,,Le tudták nézni” a magatartásformákat, mint ahogy másolták a munka mozdulatait, a tánc lépéseit, az imákat és a kapcsolatok alakítását.
Nyíltabb volt számukra a felnőttek világa, nyíltabb, egyértelműbb, mint a mi felvilágosított gyerekeink számára a mi világunk. Nem, nem megyek bele a csőbe… nem kezdek párhuzamot vonni. Botorság lenne. Hiszen tudom, hogy a századelőn, 1904-ben a meghaltak közel ötven százaléka ötéven aluli kisgyerek volt. És minden tizedik gyerekhalál oka vele született gyengeség… Tudom, hogy a kis csuhébabák, falovacskák jó része levegőtlen, apró szobácskákban készült, tudok a kisbabákra szorosan rátekert dunnikákról, a mákfőzetről, a tudatlanság és a szegénység szülte buta és rossz szokásokról.
De hát azt kell látnom, hogy a szegénységet — azt a fojtó, levegőtlen nyomort — magunk mögött hagytuk. (Magunk mögött hagytuk?) A betegségeket jórészt legyőztük. (Legyőztük?) S még sok mindenfélét a javunkra írhatunk. (A javunkra írhatunk?) De a gyerekeink mégis itt ácsingóznak bip-bipelő, idegen játékaikkal körülöttünk, értetlenül és összezavartan, idegesen és beteg lélekkel. Mint mi magunk, akiknek azért megvan az a lépéshátrányunk, hogy még játszhattunk csutkababával, de már elfelejtettünk mesét mondani.