A 3D nyomtatás új fejezetet nyit a mindennapjainkban, talán még fel sem fogjuk, mennyi mindent printelhetünk majd ki hamarosan. Művégtagok, játékok, szobrok, önarcképek, kitört bőröndkerekek – a sor végtelen és meglepő, de a következő generációnak már természetes lesz. Róluk már magzatkorukban is készülhet háromdimenziós másolat.
Hat fiatal kattintgat a laptopján; amit az oktató csinál a gépén, az megjelenik a fali kivetítőn is. A diákok azt tanulják, hogyan tervezhetnek kinyomtatható tárgyakat. Ma egy rózsát alkotnak.
– Hat fóliánk van, szár, levél, tövis, szirom, cserép és föld. Először a növény szárát készítjük el. Ahhoz egy csonka kúpot hozunk létre, amelyet finoman meghajlítunk az egyik irányba – indít Szabó Péter, a 3D modellező tanfolyam oktatója. A levél kontúrjához az internetről mentenek le fotót, azt rajzolják körbe, utána ide-oda kunkorítják a virtuális térben. Ha kész, a digitális virágot – a szükséges előkészítés után – pendrive-ról rátöltik a 3D nyomtatóra, és kiprintelhetik a térbeli, műanyag változatát is.
Nyomtatót nyomtat
A tanító, Péter kísérleti építészetet tanult Bécsben, a műszaki egyetemen, ahol a 3D laborban kinyomtathatták a szoborszerű formakísérleteiket.
– Annak a varázsa, hogy valamit megtervezek, és néhány órával később a kezemben foghatom, teljesen függővé tett – árulja el. – Spórolni kezdtem életem első „térbeli” nyomtatójára. Később, látva a gép korlátait, összeraktam vele az első saját építésű 3D nyomtatómat. Majd még párat. És elindult a lavina.
Igen, Péter kinyomtatta a következő nyomtatója műanyag alkatrészeit! Első vállalkozásában többek között dísztárgyakat, szobrokat tervezett és nyomtatott, utána a barátaival olyan céget alapítottak, amely már nyomtatóépítéssel, majd 3D szkenneléssel és tervezéssel is foglalkozott. Azt megvette egy vállalat, 2015-ben velük alapították az akadémiát, ahol Péter a tervezés mellett tanít.
– Nem titkolt célunk az volt, hogy piacot is teremtsünk. Elindítottunk egy iskolai programot is, ahol húsz nyomtatót ingyen kioszthattunk, és tanárokat oktattunk – magyarázza. – A pályázat lényege az volt, hogy ne csak egy eszközt adjunk a barkácsoló kedvű pedagógusok kezébe, hanem inspirációs sorvezetőt, amivel kiaknázhatják a technológiát ahelyett, hogy csak az internetről letöltött fájlokat nyomtatnák ki.