Több mint tíz évvel utolsó mozifilmje, a Kilenc című musical után, a 86 éves Sophia Loren újra egy nagyjátékfilm főszerepében látható. A film rendezője és egyik forgatókönyvírója a fia, Edoardo Ponti. És erre a filmet látva talán akkor is rájönnénk, ha nem tudnánk, hogy családi vállalkozásról van szó. Az Előttem az élet ugyanis elsősorban az anyai szeretetről szól, az anyák és gyerekeik eltéphetetlen kötelékeiről, még akkor is, ha a kapcsolat nem okvetlenül vérségi közöttük.
A Netflixre nemrég felkerült film egy 1977-es francia dráma remake-je. A Romain Gary (Emile Ajar álénéven publikált) regényéből készült történet főhőse Madame Rosa, egy idős zsidó asszony. Az 1977-es filmben egy másik legendás színésznő, Simone Signoret játszotta, 2020-ban pedig Rosa szerepében Sophia Lorent láthatjuk. Az eredeti történetben Madame Rosa Párizsban él, az új verzióban a történetet Dél-Olaszországba helyezték át.
Az 1977-es film elnyerte a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscart, a mostani verzió kapcsán máris arról cikkezik a filmes sajtó, hogy Sophia Loren megkaphatja érte élete második Oscarját.
Madame Rosa egykor prostituáltként dolgozott, amióta kiöregedett, azóta abból él, hogy prostituáltak gyerekeire vigyáz, akik ezért hol fizetnek neki, hol meg nem. Egy ismerőse viszi el hozzá Momót, a 12 év körüli muzulmán fiút, akinek a többiekkel ellentétben már nem él az édesanyja. Momo még kicsi volt, amikor elmenekültek Szenegálból, nincs senkije és semmije. A sokszorosan traumatizált fiú igazán nehéz eset, Madame Rosa pedig már idős és egyre betegebb. Ráadásul őt magát is súlyos traumák gyötrik: amikor annyi idős volt, mint Momo, megjárta az auschwitzi koncentrációs tábort, a szeretteit elveszítette. Ahogy idősödik, úgy gyötrik egyre jobban az emlékek, úgy veszti el egyre jobban a kapcsolatát a jelen valóságával.
A korábbi filmben Momo, aki szép lassan őszintén megszereti az asszonyt, úgy akar pénzt keresni, hogy utcai bábelőadásokat tart. A mai, ebből a szempontból némileg realistább verzióban drogdíler lesz belőle, mégpedig ügyes drogdíler, akire ártatlan külseje és fiatal kora miatt nem gyanakszik senki. Kérdés, hogy ki nyeri meg a Momóért folyó küzdelmet: Madame Rosa és a barátai (köztük egy transznemű prostituált) vagy a könnyen jövő pénz, a bűnözés világa?
Az Előttem az élet tulajdonképpen egy mese. Mese, mert minden borzalom ellenére, amit bemutat, amin a szereplői keresztülmentek, mégiscsak arról szól, hogy vannak mindent felülíró érzések.
Hogy nem számít, ki hova született, mennyire szerencsétlenek a körülményei, ha akad az életében csupán egyvalaki, aki hisz benne, aki megszereti. Mert akkor nincs veszve semmi. Hogy ez a megmentő szeretet bárhonnan jöhet, nem csak a vér szerinti családból. Hogy mély anya-fiú kapcsolat létrejöhet két teljesen különböző hátterű ember között is, nem kell hozzá azonos származás vagy vallás.
Az Előttem az élet minden pillanatában ott van az a szeretet, amit Edoardo Ponti érez az édesanyja iránt.
Ponti meg akarta adni neki ezt a filmet, egy méltóságteljes, nagy alakítás lehetőségét, egy méltó búcsúét. És ez maximálisan sikerült is: Sophia Loren Oscar-jelölése a szerepért egyelőre csak spekuláció, de megérdemelné. Egy hosszú, gazdag pályafutás lezárása ez a szerep, amiben az Egy asszony meg a lánya, a Tegnap, ma, holnap, a Házasság olasz módra és A szókimondó asszonyság színésznője újra, talán utoljára bizonyíthatott. (Mivel az előző filmszerepe óta tíz év telt el, nagy a valószínűsége, hogy többet már nem akar kamera elé állni.)
De nem lenne igazságos, ha elfelejtkeznénk azokról, akik segítették ebben: a Momót játszó Ibrahima Gueye, vagy Abril Zamora a transznemű prostituált szerepében egyaránt méltó társai Lorennek. Loren mellett ezek az alakítások még azoknak is emlékezetesek maradnak, akiknek a film világa túlságosan lekerekítettnek tűnik.
Ez a cikk mindenki számára olvasható, ugyanakkor a nőklapja.hu több tartalma csak előfizetéssel érhető el. Ha regisztrálsz, öt cikket elolvashatsz fizetés nélkül. Ha tetszett az írásunk, regisztrálj, hogy az előfizetői tartalmainkhoz is hozzáférj.
(Kiemelt kép: Sophia Loren 2019. október 27, Hollywood, Kalifornia. Fotó: Kevin Winter / Getty Images)