Kevés jó dolog történt 2020-ban, de az egyik mindenképpen az, hogy a legnagyobb bevételű hollywoodi filmek rendezői között minden eddiginél nagyobb arányban vannak nők, írja a Variety. A filmes szaklap a San Diegó-i Egyetem egyik, a nők filmipari helyzetét vizsgáló központjának friss tanulmányára hivatkozva azt írja, hogy a száz legnagyobb bevételt termelő tavalyi hollywoodi film közül tizenhatot nő rendezett. Ez pedig új rekord, még soha nem volt ennyi nő a legsikeresebb filmek rendezői között. 2019-ben 12 százalékos volt a női rendezők aránya, míg 2018-ban csak 4 százalék. A Variety szerint ez arra utal, hogy nem volt felesleges nyomást gyakorolni a stúdiókra, hogy alkalmazzanak több női rendezőt.
Ugyanakkor természetesen a tanulmány szerzői is tisztában vannak azzal, hogy a koronavírus-járvány miatt 2020 nem volt szokványos év a filmiparban sem.
A forgatások hosszú időre leálltak, a mozik bezártak, sok film premierjét elhalasztották, más filmeket pedig a mozik helyett a streamingszolgáltatók oldalain mutattak be. A nők által rendezett nagy költségvetésű filmek közül 2021-re csúszott például az Angelina Jolie főszereplésével készült, Chloe Zhao rendezte Örökkévalók és a Fekete Özvegy, az ausztrál Cate Shortland szuperhősfilmje. Ugyanakkor bemutatták a Cathy Yan rendezte Ragadozó madarakat és Patty Jenkins filmjét, a Wonder Woman 1984-et. Mindkét film a száz legtöbb bevételt hozó film közé került, a Wonder Woman 1984 jelenleg 118 millió dollárnál jár.
A nők filmipari jelenlétét vizsgáló tanulmányt húsz éve minden évben elkészítik. A kutatás vezetője, Martha Lauzen ezúttal igyekezett figyelembe venni, hogy 2020 egy rendkívüli év volt, ezért nemcsak a mozipremiereket, hanem az otthon nézhető filmeket is vizsgálták. Watched at Home Top 20 Chart címmel elkészítették annak a húsz filmnek a toplistáját is, amelyeket a legtöbben néztek meg a járvány ideje alatt tavaly otthon. A 2020 márciusa és decembere között legtöbbet streamingelt húsz film készítői, vagyis rendezői, forgatókönyvírói, producerei, operatőrei és vágói között 19 százalék volt a nők aránya. Ha csak a rendezőket nézzük, akkor az arány rosszabb, mint a mozifilmek esetében, ennek a húsz filmnek ugyanis kevesebb, mint tíz százalékát rendezte nő.
„A jó hír az, hogy két egymást követő évben is emelkedett a női rendezők aránya. Ez pedig megtöri azt az évek óta jellemző mintát, mely szerint a női rendezők aránya az egyik évben emelkedik, aztán viszont csökken. A rossz hír meg az, hogy a legsikeresebb filmek nyolcvan százalékában még mindig nincs nő a kormányrúdnál” – mondja Martha Lauzen.
Ráadásul a fontos filmes pozíciók egy részénél nem is emelkedett a nők aránya. A száz legnagyobb bevételű film producereinek 28, executive producereinek pedig 21 százaléka volt nő 2020-ban, ami szerény növekedést jelent mindkét kategóriában. A legsikeresebb filmek vágóinak 18, forgatókönyvíróinak 12 százaléka volt nő, míg az operatőrök között még mindig rendkívül alacsony, mindössze 3 százalékos az arányuk. Ennél is rosszabb hír, hogy 2020-ban az előző évhez képest nyolc százalékponttal csökkent a női forgatókönyvírók és öt százalékponttal a női vágók aránya a top filmek készítői között.
A tanulmány azt is megállapította, ha egy filmnek női rendezője van, akkor jóval nagyobb az esélye annak, hogy a vágója, az operatőre vagy más, fontos pozíció betöltője is nő lesz.
A női rendezők ugyanis szívesen választanak maguk mellé más női munkatársakat is. A nők által rendezett filmek 53 százaléka készült női író forgatókönyvéből, míg a férfi rendezők esetében ez mindössze 8 százalék volt. A női rendezők 39, míg a férfiak 18 százalékban választottak maguk mellé női vágókat, a zeneszerzőknél pedig 13 és 4 százalék volt az arány.
Martha Lauzen kiemelte, hogy bár jelentős előrelépések történtek, a legsikeresebb filmek 67 százalékában a legfontosabb filmes pozíciókban négynél kevesebb nőt találunk, míg ugyanezen filmek 70 százalékában tíz vagy annál több férfi volt fontos szerepkörben. Ez a kutató véleménye szerint még mindig döbbenetes kiegyensúlyozatlanságot jelent.