Egy taxitársaság sofőrjeinek szavazatai alapján Váradi Zsuzsanna kapta meg Az év taxisofőrje díjat. A háromgyermekes édesanya 5 éve taxizik és azt tervezi, hogy még az idén egy környezetkímélő elektromos autóra vált.

2020-ban a taxisok szavazatai alapján Váradi Zsuzsanna érdemelte ki Az év taxisofőrje díjat, amelyet Dudás Zoltánról, a taxis közösség legendás alakjáról neveztek el. Zsuzsanna öt éve van a szakmában, négy éve dolgozik a Főtaxinál. Szereti a munkával járó függetlenséget, hogy taxisként nincs beosztás vagy kötött munkaidő.

Váradi Zsuzsanna, Az év taxisofőrje (Fotó: Főtaxi)

A 2019-ben alapított díj azon taxisofőr munkájának elismerésére szolgál, aki – Dudás Zoltán nyomdokait követve – az adott évben a legtöbbet tette a taxis szakma elismertségéért, népszerűsítéséért. A díj odaítéléséről az aktív állományban lévő kollégák szavazással döntenek. Az idén a szavazatok közel felével a taxis szakma Váradi Zsuzsannát díjazta, az elismeréshez egy hónap tagdíjmentesség is jár. A díj ihletője, Dudás Zoltán 1977-ben ült először szabadjelzős autó volánjánál, mint másodállású taxis, 1984-től már főállásban szállította Budapest utazóközönségét, először magántaxisként, majd 1985-től a City Taxi égisze alatt. 1996-tól a Felügyelő Bizottság Elnöke lett, 1999 és 2001 közt pedig a City Taxi Szövetkezet elnökeként dolgozott. 2002-től az Est Taxi, 2003-tól 2008-ig a BudaTaxi-Tele5Taxi taxiüzletág igazítójaként kamatoztatta tudását. Végül 2008-ban visszatért a Főtaxihoz, és csatlakozott a BKIK vezetőségéhez, 2018. augusztus 31-én innen ment nyugdíjba. Dudás már a 2000-es évek elején híve volt a néma címkiadásnak, valamit a hatósági rögzített tarifa és a 2018-as tarifaemelés aktív harcosa volt. Minden esetben a taxis vállalkozók szakmai és anyagi elismertségének javításán dolgozott.

Férfimunka? Ugyan!

Noha az első hivatásos női sofőrök már az 1900-as évek elején feltűntek, ma is kevés van belőlük. Az első hármat egyébként Párizsban képezték ki 1906-ban kísérleti jelleggel (a közmegegyezés Madame de Courcelles-t tartja a legelsőnek), de mivel akkoriban még ló hajtotta fogatok, vagyis fiákerek voltak a taxik, a közlekedés szabályai mellett a lóápolás fortélyait is el kellett sajátítaniuk. Kevesen tudják, de az egyik első női taxis magyar származású volt: Elisabeth von Papp Berlinben vágott bele a bérkocsizásba 1908-ban. 115 évvel később továbbra sem lehet azt mondani, hogy a szakma emancipálódott volna. New York City-ben például az összes taxisofőr 1%-a nő, Londonban ez az arány valamivel magasabb, 2%. Izraelben és Oroszországban ennél több nő dolgozik taxisként, de ott is csak az összes sofőr 4%-át teszik ki. És hogy Magyarországon mi a helyzet?

Metál Zoltán, a Országos Taxis Szövetség elnöke a nőklapja.hu megkeresésére azt mondta, hogy a női taxisofőrök aránya itthon az 1%-ot sem éri el.

A Főtaxinál mégsem ritka, hogy nők ülnek a volánnál. „Biztos vagyok benne, hogy ő is olyan rátermett és előremutató gondolkodású hölgy volt, mint Zsuzsa, aki imád vezetni és beszélgetni az utasokkal. Nem véletlen, hogy a taxis kollégákat is megnyerte, hiszen mindig kész segíteni, és ötleteivel, javaslataival támogatja a teljes Főtaxi-csapat munkáját” – árulta el Reich Ádám vezérigazgató.

Veszélyes lehet nőként taxizni?

„Mivel általában este és éjszaka dolgozom, sokan kíváncsiak arra, hogy nem veszélyes-e éjszaka nőként taxizni. Persze néha előfordulnak problémás utasok, de ezt a diszpécserszolgálat és a kollégák segítségével mindig sikerül megoldani” – mondta el Váradi Zsuzsanna, akinek a párja szintén taxizik, három lánya pedig már felnőtt.

Sok esetben pont, hogy nem a sofőrök aggódnak, hanem az utasok, így több városban (például Kairóban, Belgrádban, Karacsiban, Párizsban) alakultak olyan, kizárólag női utasok számára működtetett taxitársaságok, amelyek csak női sofőröket alkalmaznak.

Az év taxisofőrje már túl van 350.000 kilométeren, és azt tervezi, hogy a jelenleg használt hétszemélyes autóját még az idén lecseréli egy környezetkímélő elektromos autóra.