A Francia Posta a minap vezette be a világ leghíresebb parfümjének grafikájával ellátott Valentin-napi bélyegeket.

A Francia Posta, a La Poste már huszonegy éve, a Valentin-nap közeledtével olyan, a szerelemhez kapcsolódó, szív alakú bélyegeket bocsát forgalomba, amelyeken egy-egy francia luxusmárka valamilyen jellegzetes motívuma köszön vissza.
Volt már Lacroix, Givenchy, Chanel, Cacharel, Hermès is a bélyegeken, és 2021-ben újra a Chanelen, mégpedig ikonikus illatukon, a világ legismertebb parfümjén van a sor. A január 25-én piacra dobott bélyegből két verzió készült: a 2,16 euró értékű piros, fekete és pink színkombinációból 1,2 millió darab, míg az 1,08 euró értékű narancs, piros és feketéből 2,52 millió.

(Kép: wikitimbres.fr)

De hogy miért a No.5? 

Azért ez került a bélyegekre, mert idén van a No. 5 centenáriuma. Száz éve annak, hogy Gabrielle Chanel kérésére a francia-orosz kémikus és parfümőr, Ernest Beaux megalkotta az illatot. A Mademoiselle kérése az volt, hogy egy igazi női illat legyen, de ne csak a rózsára hajazzon. És akkor Ernst Beaux megkezdte a munkát, amivel több szempontból is történelmit alkotott. A Chanel No.5 volt az első parfüm, ami nem egy konkrét virágot akart leutánozni, hanem egy egész csokrot: került bele ylan-ylang, neroli, jázmin, rózsa, bergamott, gyöngyvirág, írisz (és természetesen még jónéhány egyéb jegy). Beaux 1920 nyarának végén és őszén több hónapon keresztül tökéletesítette a parfümöt, a különböző verziókat számozott üvegcsékben prezentálta.

Chanel választása a szerencseszámára, az 5-ösre esett, már csak azért is, mert május 5-én szokta bemutatni új kollekcióját, így ezen a napon, 1921. május 5-én mutatták be a No.5-öt is egy kis létszámú, válogatott közönség számára. A parfümőr rózsa- és jázminalapjából dolgozott, úgy alakítgatva, hogy a végeredmény tisztább, merészebb, frissebb legyen. Szintetikus összetevőkkel is kísérletezett, a végleges formulát pedig az orris gyökér, az írisz gyökér és a pézsma hozzáadásával tette teljesen egyedivé. (Akkor még állati pézsmával, ma már etikai okokból ezt is szintetikusra cserélték.) 

(Fotó: Chanel PR)

A parfüm legnagyobb újítása az volt, hogy Beaux aldehideket is használt hozzá. Az aldehidek a szén, az oxigén és a hidrogén szerves vegyületei, amelyeket laboratóriumban a kémiai reakció kritikus szakaszában manipulálnak, ezáltal a folyamat izolálja az illatot. Úgy is mondhatjuk, hogy egyfajta fűszerként szolgálnak, különböző fajtái lehetnek, van, amelyik metálos illatot ad, van, amelyik szappanos, frissen mosott ruha illatát idéz. A No.5-ben egyébként alifás aldehidek vannak, a C-6 és a C-12. A történet szerint Beaux asszisztense a kelleténél többet öntött belőle a keverékbe, és így megszületett az első aldehides illat, amelyből aztán egy egész parfümcsalád nőtt ki. De ez csak legenda, valójában nem Beaux használta először: Aimé Guerlain az 1889-ben készített Jickybe már tett belőle (ezt is szokás az első modern parfümnek nevezni, a Guerlain ház a mai napig gyártja), illetve szintén 1889-ben Louis Armingeat is használta a Rêve D’Or-ba, rajtuk kívül pedig a Lanvin Arpège nevű illatában is megjelent. Mégis a Chanel No.5 volt az, amely mindent megváltoztatott és útjára indította a mai értelemben vett modern parfümök sikertörténetét. Az utat azóta is ez az illat vezeti, a valaha legtöbbet eladott parfümről beszélünk, ma is ez vezeti az eladási listákat.

(Kiemelt kép: Chanel PR)