Minden nő eldöntheti, hogy meg akar-e felelni a kor diktálta nőideálnak. Azonban az is a nő, pontosabban az anya döntése, hogy kislánya életébe mikor engedi be a divattal, a nőiséggel kapcsolatos hatásokat. Már egész kis kortól elérhetők a szexi női ruháknak megfelelő kicsinyített ruhadarabok. Valóban ott a helyük a gyerek gardróbjában?

Caucasian girl with digital tablet dressed up in tutu and high heels

Vajda Judith divattervező, a Patent Design plussize márka tulajdonosának kislánya 7 éves múlt, és nem egy filigrán alkat. „Szerencsém van, mert Pannánál nem kell megküzdenem a háromszög melltartóval, a csillámmal és a pinkkel. A testalkata nehéz kérdés: nem sulykolhatom bele, hogy kövér, de fel kell készítenem arra, hogy ha most még nem is érdekli, később fontos lesz számára a kinézet, és érni fogják bizonyos impulzusok – mondja Judit. – A gyerekeknek meg kell hagyni az ösztönösséget, nem szabad idejekorán beléjük nevelni a társadalmi korlátokat. Mi a gyermekeink személyiségét vesszük figyelembe, a szépérzékük kialakulásában segítünk. Haladni lehet a korral, a gyerek lehet stílusos, én is szoktam összeöltözni Pannával, de ezeket a ruhákat kifejezetten a praktikum és a kényelem, nem pedig az aktuális divat jegyében választom számára. A család által mutatott apró minták (mit olvasunk, mennyit beszélgetünk, hogyan öltözködünk és viselkedünk?) adódnak össze egy kerek egésszé a gyerek fejében, és hiába éri a közösség részéről állandó behatás, az otthonról hozott értékek mindig alapvetően meghatározók lesznek.”

Húzzuk meg a határokat!

Több ország már eljutott oda, hogy törvényekkel igyekeznek védeni a gyermekeket a korai szexualizációtól akár a hétköznapi életben, akár a gyermekmodellek világában. Számos kampány indult világszerte, hogy bizonyos boltok kínálatából tűnjenek el a provokatív ruhadarabok, mint például egy üzletlánc párducmintás, bélelt gyermekmelltartói, vagy a bárhol megtalálható, Playboy-nyuszis logóval díszített termékek. Az elsősorban az Amerikai Egyesült Államokban dübörgő gyermekszépségversenyekre hatalmas iparág épül. Egy-egy fellépéshez vezető út minimum több ezer dollárba kerül, és a rivaldafény ára is igen drága: a résztvevők gyorsan elveszítik a naiv, gyermeki, ártatlan világgal való kapcsolatot. A már két-három évesen színpadon álló lányok pár éven belül akár a süllyesztőben is végezhetik, ha nem hajlandók mindenre a győzelemért. Életük a magas sarkú cipők, műszempillák és a „szexi színpadi jelenlét” körül forog. Korán jelentkeznek náluk étkezési és énképzavarok, ezért a versenyeknek nagyfokú ellentábora alakult ki. Érdekesség, hogy az itthon levetített, az amerikai gyermekszépségversenyekről szóló sorozatok eredeti szövegében nemegyszer hangzik el a „sexy” szó, a magyar szövegben azonban csak a „sikkes” kifejezést engedjük meg magunknak, amely nem pontos, inkább visszafogott fordítás.

A cikk folytatódik a Nők Lapja Psziché 2016/6. számának 87. oldalán.

Szöveg: Vizler-Nyirádi Luca

Fotó: Getty Images Hungary