Miért választjuk mindig az ismerőst, a hasonlót? A Nők Lapja 2021/7. számának cikke.

Egész kultúránk arra épül, hogy minél többre vágyunk abból, amit már amúgy is ismerünk. Mindig mindenben a hasonlót keressük, legyen szó életünk párjáról, a szomszédainkról vagy a következő kulturális élményről.

1988-ban egy Joe Simpson nevű brit hegymászó Touching the Void (Zuhanás a csöndbe) címmel megrázó beszámolót írt a perui Andokban megélt halálközeli élményéről.
A könyv jó kritikákat kapott, mégis alig adtak el belőle, és hamar elmerült a süllyesztőben. Egy évtizeddel később azonban egy Jon Krakauer nevű hegymászó is írt egy hasonló témájú könyvet, amiből bestseller lett, és ennek hatására Simpson elfeledett művét is elkezdték tömegesen venni, hamarosan pedig több fogyott belőle, mint Krakaueréból.
Ekkoriban ugyanis már létezett az Amazon, a világ legnagyobb online könyváruháza (ma már a legnagyobb internetes kereskedelmi cég – a szerk.), amelynek algoritmusa a két könyv között felállítható párhuzamok miatt párban ajánlotta őket az új vásárlóknak. Az Amazon szoftvere észlelte a mintát a vásárlási szokásokban, és előre jelezte, hogy akiknek tetszett Krakauer könyve, azoknak valószínűleg Simpsoné is kedvükre lesz. Hogy Simpson kötete feltámadt poraiból, és ki tudott törni az elfeledettségből, azt a modern technikán túl annak köszönhette, hogy hasonlított valamire, amiről az olvasók már biztosan tudhatták, hogy szeretik.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 500 forintért, vagy regisztrálj, és 1 héten keresztül minden előfizetői tartalmat megnézhetsz.
Ízelítő a cikk tartalmából
Miért is élik fénykorukat például a remake-ek?
Mi az a homogámia a párválasztásban?
Próbáld ki most kedvezményesen!
Az előfizetés ára az első hónapban csak 500 Ft, ezt követően 1490 Ft havonta. Ha van már előfizetésed, lépj be .