Egész kultúránk arra épül, hogy minél többre vágyunk abból, amit már amúgy is ismerünk. Mindig mindenben a hasonlót keressük, legyen szó életünk párjáról, a szomszédainkról vagy a következő kulturális élményről.
1988-ban egy Joe Simpson nevű brit hegymászó Touching the Void (Zuhanás a csöndbe) címmel megrázó beszámolót írt a perui Andokban megélt halálközeli élményéről.
A könyv jó kritikákat kapott, mégis alig adtak el belőle, és hamar elmerült a süllyesztőben. Egy évtizeddel később azonban egy Jon Krakauer nevű hegymászó is írt egy hasonló témájú könyvet, amiből bestseller lett, és ennek hatására Simpson elfeledett művét is elkezdték tömegesen venni, hamarosan pedig több fogyott belőle, mint Krakaueréból.
Ekkoriban ugyanis már létezett az Amazon, a világ legnagyobb online könyváruháza (ma már a legnagyobb internetes kereskedelmi cég – a szerk.), amelynek algoritmusa a két könyv között felállítható párhuzamok miatt párban ajánlotta őket az új vásárlóknak. Az Amazon szoftvere észlelte a mintát a vásárlási szokásokban, és előre jelezte, hogy akiknek tetszett Krakauer könyve, azoknak valószínűleg Simpsoné is kedvükre lesz. Hogy Simpson kötete feltámadt poraiból, és ki tudott törni az elfeledettségből, azt a modern technikán túl annak köszönhette, hogy hasonlított valamire, amiről az olvasók már biztosan tudhatták, hogy szeretik.