Március 5-től Juhász Borbála nőtörténész, genderszakértő segíti kiadónk legnagyobb női portálja, az nlc munkáját. A Magyar Női Érdekérvényesítő Szövetség tagja szakmai tapasztalatával egyfajta nőjogi lektorként, „ombudswoman”-ként fogja monitorozni az érzékenyebb témájú cikkeket.

„Fontos, hogy egy női magazin szórakoztasson, de a feladata nem merülhet ki ebben” – beszélt a döntés hátteréről Pácsonyi Daniella főszerkesztő. „Ha már nőknek szólunk nőkről, felelősségünk is van irántuk. Célunk védeni az érdekeiket, valós segítséget nyújtani, kiutat mutatni a bajban, a szócsövük lenni, kihangosítani a problémáikat. Hiszünk abban, hogy a nőket önmagában a teljesítményükért kell a megfelelő szintre helyezni, amihez nincs köze női mivoltuknak, a külsőnek, vagy a magánéletüknek, ebben azonban jelenleg a magyar nő támogatásra szorul, ahogyan az esélyegyenlőség sem adott Magyarországon.”

Mert nem mindegy, hogyan beszélünk valamiről

A nőket hátrányos helyzetbe hozni nemcsak úgy lehet, hogy kevesebb fizetést kapnak vagy akadályozzák a családalapítással kapcsolatos szabad döntéseiket. Kárt okozhat egy rosszul megválasztott kifejezés, egy cikk címe, a hangvétel – még a szerkesztő akaratán kívül is. Ezért döntött úgy az nlc vezetése, hogy felkér egy tapasztalt szakembert, „ombudswoman”-t a tartalmai nőjogi szempontú felügyeletére.

„Nehéz témákat dolgozunk fel, sokszor szenvedélyes stílusban, de ez a hevület nem mehet az objektivitás rovására. Ehhez lehet segítség egy »külső szem«, amely érzelemmentesen tekint rá a cikkeinkre, és felhívja a figyelmünket az esetleges szélsőségekre, nem szerencsés fogalmazásmódokra.

Juhász Bori személyében olyan »túravezetőt« találtunk, aki biztos kezű lektorként segíti majd a csapatunkat.”
Mivel még nem tapasztalt ehhez kapcsolódó kezdeményezést, Juhász Borbála nagyon örült az nlc megkeresésének: „Amit fel tudok ajánlani, az a szakmai tudásom.

Arra fogok koncentrálni, hogy egy-egy témában hol vannak érzékenységek, mik a jó megközelítések, hogyan lehet valaki még jobb a tényalapú újságírásban úgy, hogy ne fusson bele hibákba. Sokszor az újságírók sem veszik észre a rossz rutinokat, úgyhogy ez egy közös tanulási folyamat.

Az nlc egy sikeres sajtótermék, és örülök, hogy felelősen gondolkodik, hiszen rengeteg nőhöz szól, így lehetősége van hatást gyakorolni a helyzetükre.” A főszerkesztő hozzátette, céljuk nem az, hogy vegytiszta lapot írjanak. „Igyekszünk megtalálni az egyensúlyt, és kellő eleganciával nyúlni érzékeny témákhoz is. Ugyanakkor tartózkodni szeretnénk attól a fajta szélsőséges gondolkodásmódtól, amely a nőkben mindig áldozatot lát. Ma nincs meg az a fórum, ahol bárki elmondhatná aggályait anélkül, hogy megítélnék. Mottónknak – neked, veled, érted – az is része, hogy ha valaki nálunk beszél a döntéseiről, azt szabadon megteheti.” Juhász Borival egy igen érdekes és tanulságos interjú is olvasható az nlc oldalán.

Média a gyermekjogokért

2020-ban kiadónk, a Centrál Média már elköteleződött a gyermekjogokat tiszteletben tartó, gyermekbarát felelős újságírás mellett, ennek érdekben hosszú távú együttműködést indított el a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvánnyal, hogy iparági szinten példamutató előrelépést tehessünk a gyermekbarát média és újságírás érdekében.

A folyamat első lépéseként a Nők lapja a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvánnyal közösen egy saját Gyermekvédelmi Irányelv kidolgozásába kezdett,

amely során belső auditot végzett és ennek alapján alakítja át működését. Hiszen igen sok múlik az újságírókon, sokat tudnak tenni a gyerekek reprezentációjáért. Nem mindegy, hogyan ábrázoljuk a gyerekeket, családokat, szülőket, hatással van a gyerekekre és környezetükre azt a tartalom, amit előállítunk. A társadalmi felelősségvállalás jegyében született tartalmakat a szakma is értékeli, legutóbb a Nők Lapja lapcsaládot a Doing Good: CSR Award verseny Esélyegyenlőségért, felelősségvállalás, adományozás, hátrányos helyzetű csoportok segítése kategóriájában SPECIAL MENTION díjjal jutalmazták. A díjazott pályázat a Nők Lapja a Gyermekbarát média, gyerekvédelmi irányelvek a Central Médiánál nevet viselte.

A Nők Lapja és az nlc kiadója is a Central Médiacsoport.

Kiemelt kép: Getty Images