Sokszor gondoljuk azt, hogy udvariasak vagyunk és segítünk az eladóknak bizonyos szokásainkkal, amiket vásárlás közben teszünk meg. Nem is tévedhetnénk jobban: a legtöbb ilyen dolog valójában csak még több munkát generál az alkalmazottaknak. Ha szeretnéd könnyíteni a karácsonyi vásárlás során megnövekedett forgalommal járó nehézségeket, inkább hallgass ránk, és nem fognak szúrós szemmel nézni rád a bolti eladók.
Próbababák vetkőztetése
Bizony előfordulhat, hogy a kinézett ruhából épp a próbababák valamelyikén van az utolsó darab, ami a te méreted lenne. Ha nem akarod azzal zavarni az eladót, hogy segítsen levetkőztetni a próbababát, magaddal is könnyen kitolhatsz. Úgy tűnhet, hogy ezek a bábuk könnyű műanyagból készültek, de meglepődnél, hogy egynémelyik mennyire súlyos tud lenni. Mivel nem arra lettek kitalálva, hogy az emberi mozgást modellezzék le, ezért a végtagjaikkal sem tudsz úgy bánni, hogy kényelmesen le tudd vetkőztetni őket – ráadásul a kezek vagy a lábak könnyen el is válhatnak a felsőtesttől.
Nyugodtan kérd meg a közelben lévő eladót, hogy segítsen neked ebben, így azt is megtudhatod, hogy egyáltalán értékesíthetik-e a kiállítási darabot. Általában ők sem egyedül kezelik a kirakatokat, mert nehéz bánni a babákkal. Szóval ha nem akarsz kínos perceket okozni magadnak egy rád boruló babával, és megkímélnéd a bolti dolgozókat egy felesleges kirakatrendezéstől, inkább szólj nekik.
Ruhák visszavitele a próbafülkéből
Szerencsésnek kell lenni ahhoz, hogy elsőre megtaláld azt a ruhadarabot, ami mindenféle tekintetben passzol hozzád. Könnyen megeshet, hogy több kört is kell tegyél a próbafülkében, mire sikerül megtalálni a tökéletes választást. Ilyenkor sokan udvariasnak tartják visszavinni a próbafülkébe cipelt darabokat az eredeti helyére, de mi ezt nem tanácsolnánk. Szándékosan helyezik a fülkék közelébe az állványt, amire a vállfákat lehet akasztani.
Az alkalmazottak nem fogják rossz néven venni, ha otthagyod a darabokat, és nem kezded el újra kihelyezni az üzlettérbe őket. Az eladók pontosan tudják, melyik ruhát hova és milyen módon kell visszatenni, tehát csak szívességet teszel nekik, ha próbálás után a kijelölt fogasra akasztod, amiket nem kívánsz megvásárolni.
Ruhastócok átrendezése, újrahajtogatása
Leginkább nadrágoknál fordul elő, hogy stócokban vannak és nem akasztva, amiből sokkal nehezebb megtalálni a kívánt méretet, hiszen lehet épp legalul van a rád passzoló darab. Ilyenkor válaszd ki a fazont, ami tetszene, és kérd egy eladó segítségét a méret megtalálásában, hiszen ő tudja a legjobban merre keresse. Ha viszont te kezdenéd el átnézni majd újrahajtogatni a stócokat, a legnagyobb igyekezeted ellenére sem tudnád ugyanúgy visszarendezni, ahogyan volt eredetileg. Így ismét megkímélheted az alkalmazottakat egy kis bosszúságtól, nem mellesleg magadnak is időt spórolsz.
Ne kérdezz a munkáról!
Érthető, ha szeretnél néhány jó szót szólni a valószínűleg stresszes, akár túlhajszolt kasszáshoz. Amit evidensnek tűnhet, de semmiképp sem ajánlanánk, hogy a munkájával kapcsolatos beszélgetést kezdeményezz. Például, hogy kell-e neki ünnepnapon dolgoznia, vagy szeret-e ott dolgozni. Legfeljebb kérdezd meg, hogy telt eddig a napja vagy beszéljetek az időről – viszont csak fogd rövidre, és kerüld a túl személyes kérdéseket. Így biztosan nem okozol kellemetlen szituációt, vagy generálsz esetlegesen feszültséget az eladóban.
Amivel pedig a vendéglátósok agyára megyünk…
Úgy tartják, hogy az ember karakteréről a leginkább az árulkodik, hogyan viselkedik a nála rosszabb helyzetben lévőkkel, és azokkal, akik kiszolgálják. Nem feltétlenül kell szándékosan gorombának lennünk ahhoz, hogy egy étterem személyzetének ellenszenvét kivívjuk, hiszen a pokolba vezető út is jó szándékkal van kikövezve.
Ezekkel a húzásokkal biztos, hogy nem leszünk a vendéglátósok kedvencei.
Kiemelt kép: Getty Images