„The James Bond Theme” – Dr. No (1962)
Ezzel kezdődött minden, sőt! Monty Norman zeneszerző talán máig leghíresebb szerzeménye a legelső James Bond-film főcímdala, ami az 1962-es mozin kívül a ’63-as Oroszországból szeretettel nyitányaként is felcsendült, de számos későbbi epizódban is szerepelt aláfestő zeneként.
Shirley Bassey – Goldfinger (1964)
Tökéletes dal, ami tökéletes összhangban van a film „arany” témájával. Annyira sikeres lett, hogy egy időre a Beatles slágereit is megelőzte a toplistákon, ráadásul ezzel a számmal született meg a Bond-dalok hagyománya: innentől kezdve ismert előadók szerzeményeivel indultak az újabb részek. A szám John Barry nevéhez fűződik, aki egyébként a legtöbb James Bond-film zenéjét szerezte. A szöveget Anthony Newley és Leslie Bricusse írta.
Tom Jones – Thunderball (1965)
A filmhez írt eredeti dalt, a Kiss Kiss, Bang Bang című szerzeményt nem sokkal a bemutató előtt lecserélték, mivel a gyártók kifogásolták, hogy a film és a főcímdal címe nem azonos. Ezért Barry és a dalszövegíró Don Black összeálltak, és megírták a dalt, melyet Tom Jones énekelt fel, aki a pletykák szerint az utolsó hangot olyan sokáig tartotta ki, hogy végül elájult a felvételen. Külön érdekesség, hogy Johnny Cash is benyújtott egy szerzeményt Thunderball címmel, ezt azonban nem használták fel.
Nancy Sinatra – You Only Live Twice (1967)
A Csak kétszer élsz epizód főcímdalát távol-keleti hangulata miatt ma is sokan azonosítják a japán kultúrával. A John Barry által írt zenében valóban megmutatkozik a keleties hangzásvilág, talán emiatt is okozott nehézséget Nancy Sinatrának: miután Frank Sinatra visszautasította a felkérést, lánya kapta meg a nemes feladatot, ő azonban annyira stresszes volt a felvételek során, hogy végül több mint húsz felvételből ollózták össze a végleges verziót.
Shirley Bassey – Diamonds Are Forever (1971)
A Gyémántok az örökkévalóságnak főcímdala volt a második, melyet Shirley Bassey énekelt el. John Barry hetedik alkalommal szerzett zenét James Bond-filmhez, a dalt pedig Una Cascata di Diamanti (Vivo di Diamanti) címmel olaszul is rögzítették, majd egy kisméretű, 45-ös bakelitlemezen is kiadták. Sokakkal ellentétben Harry Saltzman, a film egyik producere nem szerette, sőt kifejezetten utálta a dalt. Mint kiderült, a szövegben található rosszindulatú célozgatásokat kifogásolta.
Paul McCartney & Wings – Live and Let Die (1973)
Paul McCartney-nek sikerült az, amiről a legtöbb zenész csak álmodik: mivel John Barry ekkortájt nem volt elérhető, őt kérték fel, hogy írja meg a valaha volt legnépszerűbb film soron következő részének főcímdalát. A korábbi számokhoz képest, a Wing zenekarral közösen felvett nóta kifejezetten rockos lett, talán ennek köszönhető, hogy az egyik legnépszerűbb és legtöbb példányban elkelt slágerré vált.
Tina Turner – GoldenEye (1995)
A tizenhetedik James Bond-film hat év kihagyás után Pierce Brosnannal a főszerepben tért vissza, ráadásul egy kivételesen ikonikus, Tina Turner nevével fémjelzett főcímdallal, melyet Bono és The Edge, a U2 tagjai írtak. A dal zenei témája ebben ez esetben eltér az eredetitől, ennek az az oka, hogy a producerek nem működtek együtt a zeneszerzőkkel. A GoldenEye – ellentétben a nemzetközi reakciókkal –, hazánkban a legnépszerűbb Bond-sláger lett.
Madonna – Die Another Day (2002)
Sokan kritizálták Madonna dalát, mely önmagában sokkal népszerűbb lett, mint főcímdalként. Mi mégis fontosnak tartjuk megemlíteni, hiszen éppen a kirívóságával járult hozzá a James Bond-dalok sokszínűségéhez. A popos és elektronikus elemeket is felvonultató zeneszámot Mirwais Ahmadzai és Madonna közösen írták. A dal és a hozzá tartozó főcímjelenetek többek között azért is lettek ennyire megosztók, mert a 007-es ügynök 14 hónapos észak-korai raboskodását mutatják be.
Adele – Skyfall (2012)
A 2012-es Skyfall című film főcímdalát Thomas Newman szerezte, a szöveget pedig sok más James Bond-dallal ellentétben maga az előadó, Adele írta. A mozi és a dal méltó megkoronázása lett az akkor 50. évfordulóját ünneplő filmeknek, a nóta pedig a megjelenést követő néhány órában rekordot döntött, és a legtöbbet letöltött sláger lett. Az énekesnő csodálatos hangja és kifinomult előadásmódja méltón keltette életre a jól ismert James Bond-témát, nem is csoda, hogy 2013-ban az Oscar-, és Golden Globe-díjat is megkapta érte.
Sam Smith – Writing’s ont he Wall (2015)
A Spectre – A Fantom visszatér főcímdala Sam Smith énekes, valamint Jimmy Napes dalszövegíró és producer nevéhez fűződik. A dal meglehetősen vegyes fogadtatásban részesült, olyannyira, hogy még Shirley Bassey is véleményezte a közösségi médiában. Habár a szám az Egyesült Királyságban és Európában kifejezetten népszerű lett, a tengerentúlon nem aratott különösebb sikert. Ennek ellenére Sam 2016-ban megkapta a Golden Globe-ot és az Oscart is a legjobb eredeti betétdal kategóriában.
Szöveg: L. J.
Nyitókép: Getty Images