– Amikor arról kérdezik, milyen a jó iskola, gyakran felel idézetekkel, például, hogy: „ahol untatnak, onnan menekülj”, „a kevesebb több”, vagy „tévedni jó, hibázni jó”. Ezek a mondatok arra a kérdésre is választ adnak, hogyan kell jól élni. Lehet, hogy egy jó iskola azt tanítja meg, hogyan kell értelmesen élni?
– Erre eddig nem gondoltam, de hadd idézzem Ady Endrét: „Ha élet lengi be az iskolát, az élet is derűs iskola lesz.” Az életben sem jó unatkozni, az életben is a világgal és emberekkel kerülünk kapcsolatba, ami nem unalmas, és az életben is tévedünk, ami nem baj, elbukunk, és az sem baj. Felállunk és megyünk tovább.
– Milyen lesz a jövő iskolája?
– Jelenleg háromévente változnak egy munka körülményei. Azok a munkák, amikre ma készítik fel a szakképzésben a gyerekeket, már jelenleg sem léteznek, és pláne nem lesznek a jövőben. Egyre gyorsabbak a változások, és többször kell újratanulni mindent az életben, ezért az iskola rugalmasságra, vállalkozó kedvre, kreativitásra, tanulásra és újratanulásra kell hogy felkészítsen, nem pedig fix dolgok beépítésére.
– A gyereknevelési elvek univerzálisak, vagy egyszerűen csak divatok vannak ebben is?
– Szörnyű és nem szörnyű divatok söpörnek végig a családi és iskolai pedagógián, nevelés ugyanakkor nem létezik, csak többé-kevésbé hiteles együttélés a gyerekekkel. Ki vagy te? Ez a gyerek fel nem tett kérdése, és a láthatatlan csápjaival, amik belém lógnak, letapogatja, hogy én ki vagyok.
Ki vagy te? Ez a gyerek fel nem tett kérdése, és a láthatatlan csápjaival, amik belém lógnak, letapogatja, hogy én ki vagyok.
És vallhatok bármilyen szép elveket, ha az, amit mondok, ellentmondásban van azzal, amit letapogatott, akkor ezek kimondottan károsak. Azért imádják az egyik tanárt és utálják a másikat, mert érzik, ki mennyire hiteles, ki mennyire önmaga, és mennyire csak megjátssza magát.