Nem így képzeltük a fordulatot az oktatásban. Péntekről hétfőre, minden előkészület nélkül, egy vírus vezényletével. De ez történt. Virtuális(an készített) riportunkból kiderül, hogy a digitális oktatás helyett többnyire távoktatás zajlik, és az is, hogy a hátrányos helyzetű gyerekek lemaradása nagy eséllyel tovább nő.
Az olvasót nem szoktuk azzal traktálni, hogyan dolgozik az újságíró. Most elárulom, hogy az én kedvenc műfajom a riport, akkor is, ha néha hajnalban kell kelni hozzá. Az ember beül egy kiváló fotós mellé, nekivágunk a városnak, az országnak, találkozunk, beszélgetünk, igazi élményeket szerzünk. Most, hogy az élet négy fal közé, a kapcsolatok a virtuális térbe helyeződtek át, jó, ha nem feledjük: az újságírás közege a húsvér valóság.
Ehhez képest most itt ülök a szobámban, és riportkészítéshez az imént YouTube-videókat néztem az elektronfelhő szerkezetéről meg a trapéz szerkesztéséről. Mahler Hajnalka töltötte fel őket az évek során. Az online oktatástól megrettent szülők és keresgélő pedagógusok bukkantak rájuk, és adják, osztják tovább, mint oly sok segédanyagot mostanság.
– Nyolc vagy tíz éve influenzajárvány söpört végig az iskolán, volt, hogy a huszonhét gyerekből nyolcan ültek az órán – kezdi a videók történetét Mahler Hajnalka békéscsabai matematika– kémia szakos tanárnő telefonon. – Miután meggyógyultak, mindenkinek egyenként kellett elmagyarázni, mit tanultunk addig. Ez volt az egyik ok, amiért kitaláltam, hogy videón magyarázom el az anyagot. A másik ok, hogy sok családnak nincs pénze különórákra, de így otthon, nyugalomban még egyszer lehetőség van meghallgatni, megnézni, megérteni az anyagot. Ezek tömény magyarázatok, nem ezt nevezik digitális oktatásnak. Csupán segítség, ami most is jól jöhet.