A világ már felfigyelt az őslakosok környezetvédelmi forradalmára. Az új-zélandi maorik például olyan jogi bravúrral álltak elő a saját folyójuk érdekében, ami a hazai szabályozásban is a segítségünkre lehet.
„A nagy Folyó a hegyekből a tengerbe folyik. Én vagyok a Folyó, és a Folyó én vagyok.”
Ezekkel a szavakkal írják le az új-zélandi Whanganui menti maori törzsek elválaszthatatlan kapcsolatukat a folyóval. Ez a viszony többről szól, mint a hagyományos életmód megőrzése, ezek a törzsek ugyanis úgy gondolják, hogy családi kapcsolatban állnak a Whanganui folyóval. Tehát nem tulajdonosai a környezetüknek, hanem kölcsönösségen alapuló közösséget alkotnak a természettel. Ennek a részben spirituális viszonynak pedig különösen aktuális és előremutató következményei vannak napjainkban.
Miközben az emberiség éppen azzal küzd, hogyan tud fellépni egy világjárvány ellen, és kisebb-nagyobb közösségek tapasztalják meg, hogy egységben kell gondolkodniuk és cselekedniük, még vár ránk egy hasonlóan grandiózus feladat. A koronavírus ugyan időszakosan háttérbe szorította, de ha a vész elmúlt, újra szembe kell néznünk a klímaváltozás és a környezetrombolás következményeivel – és a saját érdekünkben egységben fellépnünk ellenük. Bár a maorik és a folyójuk példája nemcsak földrajzilag, hanem logikailag is túl távolinak tűnhet, a gyakorlatban sok hasznos ötletet vagy szemléletváltó kiindulópontot adhat a hazai környezetvédelmi intézkedésekhez. Akár olyan értelemben is, hogy miért éri meg anyagilag is, ha az állam és a lakosság gondoskodóbb kapcsolatot alakít ki a természettel.
Előbb viszont lássuk, mit vívtak ki a maorik az államtól a folyójuknak.
A Whanganui mintegy 290 km hosszan szeli át az új-zélandi Északi-szigetet, és végül az országot Ausztráliától elválasztó Tazmán-tengerbe torkollik. A folyó mentén élő maori törzsek több mint 160 évig küzdöttek azért, hogy jogi védelmet nyerjenek a Whanganuinak, amelyet az ősüknek tartanak. A maorik szerint ugyanis a tupuna, azaz az ősök a természetben élnek tovább, így a közösség feladata, hogy vigyázzanak a környezetükre és benne azokra, akiktől ezt megörökölték. A vizek és az emberek ebben a kultúrában különösen szorosan kötődnek egymáshoz, így hatalmas előrelépést jelentett, amikor 2017-ben sikerült elérniük, hogy a Whanganuit az állam jogalanyként ismerje el.
Maga a jogalanyiság a folyóra nézve azt jelenti, hogy ha valaki kárt okoz a folyónak, az olyan, mintha a törzset bántaná. Ha valaki szennyezi a folyó vizét, akkor a folyó beperelheti az illetőt. A folyó emellett birtokolhat javakat, szerződéseket köthet, sőt akár a folyót is be lehet perelni.
Ez a csavar, mármint hogy egy természeti elemet jogalanyként, tehát kvázi személyként kezelünk, csak első ránézésre tűnhet furcsának egy laikus számára. Hiszen azt már évszázadok óta ismerjük, hogy a jog személyként kezel például egy gazdasági társulást (vállalatot), és kvázi fiktív személyként valós jogi képviselettel és lehetőségekkel ruházza fel.
Ennek a gyakorlatnak az átültetése a természeti elemekre vagy területekre ütőkártyát jelenthet a kétezres évek elejétől egyre intenzívebben fejlődő környezetjog, az állami jogalkotás, illetve a környezetvédelmi szabályozások és érdekképviselet számára. Sulyok Katalin biológus-környezetjogász, az ELTE ÁJK Nemzetközi Jogi Tanszékének adjunktusa elmagyarázta, hogyan fordíthatjuk le ezt a szemléletmódot és jogi ötleteket a hazai viszonyokra, például a Balaton védelmében.
Földanya az alkotmányban
A Föld különböző pontjain az őslakosok lettek a változás motorjai azzal, hogy a kultúrájuk megőrzéséhez való jogukat terjesztették ki a természetre, amelyhez ezer szállal kapcsolódnak. Az első ország a világon, amely a természet jogait – és konkrétan a Földanyát, Pachamamát – is beemelte az alkotmányba, Ecuador volt 2008-ban. Az úttörő jogalkotás mögött többek között az Andokban élő, őslakos kecsua nép hatékony érdekképviselete állt.
A maori Whanganui folyó esete pedig precedensértékű lett más országok számára. Az új-zélandi döntést követően Indiában a Gangesz és a Jamuna, Bangladesben valamennyi folyó jogalanyiságot kapott – igaz, Indiában a döntést később visszavonták.
Az elmúlt években az őslakos népek egyre látványosabban képviselik magukat a klíma- és környezetvédelmi csúcstalálkozókon is.
A Föld lakosságának mindössze 5 százalékát kitevő őslakosok azok közé tartoznak, akiket a legérzékenyebben érintenek a klímaváltozás és a környezetpusztítás hatásai. Csakhogy ezek az őslakos népek a bolygónak azon a 22 százalékán élnek, amely az élőlények 80 százalékának ad otthont.
Mostanra a tudományos világ sem csupán a politikai-gazdasági érdekek és a klímaváltozás első áldozataiként, hanem példaként is tekint az őslakosokra. 2018-ban az ENSZ 14. Felek Konferencia (Fourteenth Conference of the Parties (COP14) to the Convention on Biodiversity), a biodiverzitás megőrzésében hangsúlyos szereplőként nevezte meg az őslakosokat. Az őslakosok és természet viszonyában kiemelték a gondoskodást (stewardship), szemben a gyarmatosító, kizsákmányoló, tulajdonviszonyban gondolkodó logikával.
És hogy ez a nemzetközi ajánlás hogyan valósul meg a gyakorlatban? Például úgy, hogy a biodiverzitásról való tudás összegzésekor már nemcsak a természettudomány módszereivel mérhető eredményeket veszik figyelembe, hanem elkezdték egyenrangúként elismerni a hagyományos tudást (traditional knowledge) is, magyarázza Sulyok Katalin. Ez vonatkozik az Amazonasra, hogy hogyan lehet úgy termelni, hogy ne irtsuk ki hozzá az esőerdőt – de akár a Hortobágyra is.
Hiszen az, hogy nálunk nem élnek őslakosok, nem jelenti azt, hogy a magyar kultúra ne őrzött volna meg fontos hagyományos tudást a természetről. Molnár Zsolt vezetésével ökológusok egy csoportja több mint egy évtizede kutatja a hortobágyi pásztorok tudását. Azaz, hogy milyen több száz éves tudás halmozódott fel náluk például arról, hogyan kell úgy legeltetni, hogy az ne pusztítsa ki a növényfajokat, hanem segítse a biodiverzitás fenntartását.
Miért is védjük a természetet?
Az őslakosok természetcentrikus gondolkodása azt jelenti, hogy számukra a természet immanens értékkel bír, azaz önmagában, önmagáért védendő. Ennek spirituális töltete is van, és sokkal kevésbé választják el az embert (önmagukat) a természettől – a jogi képviseletüket és a környezetvédelmi jogi sikereiket is ebből az identitásvédelemből vezetik le.
A világ többi része viszont alapvetően embercentrikusan áll a természethez. Azaz a természetnek annyi az értéke, amennyit az ember számára jelent, így a környezetjog lehetőségei is mások. Európa abban ugyan úttörőnek számított a többi kontinenshez képest, hogy az Európai Emberi Jogi Bíróság ismerte el leghamarabb, hogy az embernek joga van az egészséges, élhető környezethez: jó levegőhöz, tiszta vízhez stb. Ez dominál a környezetvédelmi szabályozásban is, magyarázza Sulyok Katalin.
Emellett Európában egyre több helyen – a magyar alkotmányban is – megjelenik a jövő generációk védelme, azaz, hogy mindenki köteles a jövő nemzedékek érdekében megőrizni a biológiai sokféleséget, a természeti erőforrásokat, az erdőket, a talajt. Itt tehát a jövő generációk váltak jogalannyá, és ahogy a maori folyó példájánál, a jogalanyiságnak az a lényege, hogy a jövő nemzedék is helyet kapjon a tárgyalóasztalnál, legyen, aki felszólal a nevükben.
„A jogalanyiság szemléletváltást jelent, hiszen nem lehet róluk dönteni őnélkülük” – mondja Sulyok.
Ez a gyakorlatban úgy valósul meg, hogy van egy szószóló (hivatal vagy ombudsman), aki szót emel a folyóért vagy jövő nemzedékekért, és nem lehet döntéseket hozni anélkül, hogy az állam vagy az önkormányzat ne mérlegelné a jogalany érdekeit. Új-Zélandon a Whanganuit jogilag a Folyók Őrzői nevű hivatal képviseli, így például a folyó erőforrásait érintő semmilyen ügyben sem lehet döntést hozni anélkül, hogy a folyót képviselők ebbe bele nem egyeznének. A kártérítéseket pedig ezentúl közvetlenül a folyó hasznára lehet fordítani. Amíg ugyanis a folyót jogi tárgyként kezelik, ha egy cég szennyezi a vizét és ezért az állam bírságot szab ki, annak összege egy nagy állami kasszába kerül – átláthatatlan, hogy a folyóra fordították-e vagy sem. Ha viszont a folyó mint jogalany igényli a kártérítést, akkor azt közvetlenül a folyónak fizetik meg, és így biztosan a folyó érdekében használják fel.
Hasonló természetvédelmi törekvések egyébként már Európában is vannak. Jogalanyiságot próbálnak szerezni a holland-német-dán partoknál elterülő Watt-tengernek, 2017-ben pedig a Védegylet igyekezett felhívni a figyelmet erre a lehetőségre a Balatonnal kapcsolatban.
Ami Sulyok szerint a természetcentrikusabb, gondoskodóbb szemlélet útjában áll, hogy a természetvédelem ügyének folyamatosan versengenie kell a gazdasági érdekekkel – és az esetek többségében alulmarad. Ezen viszont segíthet egy új szempontrendszer, ami pontosabban mér, mint a GDP.
A fogalom, amely forradalmasíthatja a környezetvédelmet
„Előnyök és költségek mérlegelése során eddig a gazdasági előnyök javára borult a mérleg, mert nem tudtuk közgazdaságilag rendesen beárazni az ökológiai szolgáltatásokat. A környezet-gazdaságtan viszont sokat fejlődött az elmúlt évtizedekben, és ennek eredményeit a jog is egyre inkább hasznosítja. 2018-ban például a hágai Nemzetközi Bíróság nagyon előremutató és innovatív ítéletet hozott” – mondja Sulyok.
Az történt, hogy a nicaraguai hadsereg elkezdett Costa Rica területén építeni egy tengeri összekötő csatornát, ehhez pedig kivágták az esőerdőt. Amikor ebből nemzetközi per lett, a bíróságnak meg kellett állapítania, mennyi kártérítést kell fizetni a letarolt erdőért. A korábbi, ortodox hozzáállás szerint egy esőerdőnek az az ára, amilyen bútoranyag árban a fát értékesíteni lehet – ami nem túl sok, főleg egy tengeri kikötő várható bevételével szemben.
Mindenki meglepetésére 2018-ban az az ítélet született, hogy a letarolt erdő ökoszisztéma szolgáltatásait is meg kell téríteni, azaz meg kell nézni, milyen egyéb szolgáltatásokat nyújt.
Egy mangrove mocsárról volt szó, és a mangrove fák megkötik a partvonalat, ezzel csökkentik az árvizek pusztító hatását, ami kapásból tekintélyes megspórolt költséget jelent. Ha a környezeti hasznok közé azt is betesszük, hogy mennyi szén-dioxidot köt meg az esőerdő, hogy mennyi olyan állatnak és növénynek ad életteret, amelyek hatóanyagait egyébként gyógyszeralapanyagként, élelmiszerként lehet értékesíteni, akkor az ilyen költség-haszon elemzések már nem annyira egyértelműek. És ha ehhez még előrevetítjük, hogy mindezt a hasznot az esőerdő minden évben kitermeli nekünk, akkor közgazdaságtanilag is kijön, hogy a környezeti érdekek védelme koránt sem annyira ráfizetéses, magyarázza a szakértőnk.
Ha tehát a valós költség-haszon viszonyokra vagyunk kíváncsiak, akkor hosszú távon és komplexebben kell gondolkodunk a természet értékéről. „Nem jó a mérőszámunk, mert a GDP nem jelzi megfelelően, hogy mennyire fenntarthatatlan a gazdasági növekedésünk. A természeti tőkénk kamataiból élünk, de ha feléljük ezt a tőkét, akkor a gazdasági növekedésünk is veszélybe kerül. Ezt látjuk Kínában is, ahol olyan mértékű légszennyezettség révén lehet csak gazdasági növekedést produkálni, ami számos emberéletet követel.”
A környezetvédelem és a közgazdaságtan metszetében így megszületett egy új szempont, hogy milyen ökoszisztéma szolgáltatást nyújt egy terület vagy élőlény. Ez a szempont a spirituális és esztétikai oldalakkal is képes számolni. Azaz, hogy mit jelent a mentális egészségünk – és így például a stresszkezelésünk – szempontjából szép környezetben lenni.
Őslakos ötlettel a Balatonért
„Egyre több szakmai konferencián tapasztalom, hogy amikor felmerül a kérdés, kinek mit jelent a Balaton, mindenki nagy bajban van, hogy megfogalmazza. De abban életkortól és tudományos háttértől függetlenül teljes a konszenzus, hogy a Balaton mindenkinek speciális hely, nem csak egy tó a sok közül. Az identitásunk része. És ha az, akkor kiemelt figyelmet kellene rá fordítani” – mondja Sulyok.
Ezt próbálta meg a Védegylet is, amikor 2017-ben kezdeményezte, hogy a Balaton legyen jogalany. A témában konferenciát szerveztek, ahol a jogi kereteket igyekeztek végiggondolni. Jelenleg ugyanis a Balaton sok önkormányzat és hatóság illetékességi köréhez tartozik, ezért nagyon széttagolt jogilag – miközben egy önálló és érzékeny ökológiai egység. A Védegylet arra próbálta felhívni a figyelmet, hogy mennyi hozzáadott értéke lenne, ha fel lehetne szólalni egységesen a Balaton érdekében.
A jogalanyiság motorja lehetne az a szeretet, amivel a magyar társadalom tekintélyes része a Balaton felé fordul, illetve az ökológusok eredményei.
„A természettudomány figyelembe vétele nélkül ez már most orosz rulett”– mondja Sulyok. Hatalmas tudást halmozott fel ugyanis az MTA Balatoni Limnológiai Intézete (a limnológia az édesvizek kutatásával foglalkozik – a szerk.) Tihanyban, de a Balatonra vonatkozó döntéshozásnak még mindig nem ez a tudományos tudás adja a bázisát. „Például igazoltan tudjuk, hogy a nádasoknak az tesz jót, ha a vízszint ingadozik, mert úgy tudnak megújulni és terjedni. Az állandó magas vízszint egy idő után a nád pusztulásával jár, ennek ellenére a döntéshozásban 2019 elejétől állandósították a Balaton vízszintjét – ami jó a csónakkikötőknek, de a nádasoknak egyértelműen rossz. Pedig a nádasok fontos ökológiai szolgáltatást nyújtanak, folyamatosan szűrik a vizet. Minél kevesebb a nádas, a Balaton annál inkább pocsolya lesz, ezek a folyamatok pedig algásodáshoz vezetnek – tavaly láttuk is, mekkora volt az algavirágzás. Az alga toxikus anyagokat is termel, tehát nemcsak az a probléma, hogy csúnya, iszapos és büdös lesz a víz, hanem elpusztulnak a halak, mert lecsökken az oxigén szintje a vízben. Az állandó vízszinttel a tó egészségét veszélyeztetjük, amivel a turisztikai vonzereje is el fog tűnni.”
A Védegylet egyelőre nem járt sikerrel, a szemléletváltásban viszont valamennyien részt vehetünk, ha tudatosítjuk, mennyi ökoszisztéma szolgáltatást nyújtott már nekünk eddig is a Balaton. Strandoltunk, hajókáztunk, pecáztunk, diszkóztunk, boroztunk, vagy éppen kirándultunk a Balaton-felvidéken és az azúr színű víztükörben gyönyörködtünk. Viszonzásképp pedig legfeljebb az idegenforgalmi adót fizettük meg, amit ki tudja, mire költöttek, hiszen nem kötelező a Balatonra fordítani.
Pedig a Balaton nem adott, nem végtelen erőforrás, amitől bármennyit elvehetünk anélkül, hogy gondoskodnánk róla. Tartozunk a Balatonnak mindazért, amit mi eddig ingyen vettünk el tőle. Ha van közös metszete az európai joggyakorlatnak és a maori folyóvédelemnek, akkor az az, hogy ha megjelenik egy széleskörű társadalmi igény és támogatottság a környezetünk – jelen esetben a Balaton – védelmére, akkor az idővel a jogalkotásban és a gazdaságban is tükröződhet.