,,Jelentkezel,  karszalagot kapsz, kihúzzák a számod, megveheted a csukát”

Vannak olyan sneaker fanok, akik csak azért állnak sorban, hogy megnyerhessék a jogot egy új, limitált cipő megvásárlására. A legmenőbb gyűjtők pedig még a megjelenéseket is ki tudják játszani.

Mi történt?
Május 22-én, pénteken Budapestre érkezik az egyedi, sorszámozott Air Jordan, amiért békeidőben biztos sátraznának a sneaker rajongók.

Miért fontos?
A legelvetemültebb cipőőrültek az új modellek premierje alkalmából tényleg hajlandóak napokat várakozni, hogy elsőként kaparinthassák meg az új sneakereket, vagy a vásárlásra való jogot. Vajon a koronavírus járvány változtat ezen a dolgon? 

Erről olvashatsz még a cikkben:

  • Mennyire divat még menő sneakereket gyűjteni?
  • Kik fognak sorban állni a hazai Michael Jordan cipő pénteki online premierjén?
  • A bolygónk pusztulása mellett nem ciki már tárgyakat felhalmozni?

Mutasd a sneakered és megmondom, milyen gazdag vagy

Az ötvenes évek Amerikájában, a sneaker-kultúra éledezésekor ki gondolta volna, hogy jó hetven évvel később ekkora rajongótábora lesz a spéci edzőcipőknek. Ma már nemcsak egy szubkultúra viseletének egyik meghatározó eleme, hanem a kommersz divat része, bárki, bármihez felveheti, teljesen normális, hogy férfiak öltönyhöz, a nők pedig elegánsabb ruhákhoz, és igen, státuszszimbólumként is hordják. Nem mai történet, hogy az emberek szeretik megmutatni, nekik valami olyanjuk van, ami másoknak nincs, csak mingi az adott kor, divat és  kultúra határozta meg, hogy ezt miként tették és teszik a mai napig. Van, aki tigrist és oroszlánt tart otthon, mások az autójukkal villognak, míg megint mások a cipőjükkel, méregdrága órájukkal, valamilyen gyűjteményükkel jelzik, hogy van mit a tejbe aprítaniuk. A sneaker is ebbe a kategóriába tartozik, nőknél, férfiaknál egyaránt jelzés értékű lehet egy-egy extra darab, amelyekért horror árakon lehet hozzájutni. Ha egy celebhez köthető a cipő, akkor végképp elszabadulnak az árak, és az emberek tényleg képesek napokig az üzletek előtt sátorozni – hogy szakszóval éljünk, kempelni – értük.  A limitált szériájú sneakerek itthoni népszerűségét az is igazolja, hogy egy magyar fejlesztésű platform is alakult az edzőcipők számára, amire már több mint tízezren regisztráltak. A SneakerTracker  nevű oldal egyrészt azokra épít, akiknek a divat az önkifejezés egyik eszköze, és akik szívesen osztják meg, mikor, mit viselnek, másrészt a gyártókra, akik így visszajelzést kaphatnak a termékeikről, a fogyasztóikról.A hazai sneaker fanok valószínűleg már tűkön ülnek, mivel most pénteken érkezik hozzánk egy új modell, a Nike Air Jordan, amire a koronavírus járványra való tekintettel online lehet előre várakozni.  A legkitartóbb cipőőrültek pénteken este 8 és éjfél között együtt várják majd, hogy elsőként juthassanak hozzá az egyedi, sorszámozott Air Jordanhez.  Az 1985-ben megjelent csuka Michael Jordan első saját modellje volt, azóta több színkombinációban is kiadta már a Nike. A mostani lila változat első verziója 2018-ban jelent meg. Az 1997-98-os Chicago Bullsról készített The Last Dance című Netflix-sorozat sikerének köszönhetően, egy Michael Jordan által viselt eredeti Chicago-színállású pár lett minden idők legdrágábban eladott cipője: néhány napja 560 000 dollárért kelt el egy aukción.

Ezekben az időkben tényleg jó ötlet halomra vásárolni tárgyakat?

Azt gondolnánk, hogy ennyi figyelmeztetés után (természeti katasztrófák, koronavírus-járvány, stb.) egy kicsit észbe kap az emberiség és a környezettudatosabb élet érdekében egyre cikibb lesz a tárgyak halmozása, az ész nélküli vásárlás, de úgy tűnik, ez csupán egy illuzórikus elképzelés. Lendvai Lilla, aki korábban stylistként dolgozott, most pedig egy second hand üzlet tulajdonosa, abban reménykedik, hogy a nyugati társadalom eljut végre oda, amikor nem a tárgyak halmozása, felvásárlása révén mutatjuk meg, kik vagyunk, mennyit érünk. Szerinte, még ha lassan is, de elindult egy pozitív folyamat: „Sokan mondták, hogy nem fog menni egy second hand üzlet vidéken, mert mindenki újat akar, de én azt látom, hogy ennek az ellenkezője történik. Persze, nekem is van egy bevált tornacipőm, amiből vettem három színt és azokat nyúzom évek óta. Én pont azért nem dolgozom már stylistként, mert már nem hiszek a fogyasztás alapú társadalomban” – mondja. Marci, sneaker fan, hobbi szakértő, a dropnews.hu bloggere szkeptikus a témában. ,,A fenntartható divat csak egy divatos póló felirat, nem? A divat szerintem nem fenntartható, a hype, és a fogyasztói társadalom éhsége miatt. Amikor elkezdődött ez az egész járvány mizéria, sokan elkezdtek posztolgatni arról, hogy ideje magunkba nézni, lelassulni. És mit történt, amikor az üzletek újra kinyitottak Kínában? A Hermés egy nap alatt 2.7 millió dollár bevételt realizált, a Gucci előtt sorban álltak az emberek” – mondja Marci. Öröm az ürömben, hogy egyre több márka jön ki környezetbarát, vagyis lebomló anyagból készült modellel. Kanye West márkája, a Yeezy, ami nagyon népszerű a sneaker rajongók körében, 100 százalékban lebomló anyagokkal dolgozik, például algahabból készülnek az új papucsok, cipők.
És hogy mi várható a május 22-i premieren, ahol az új modellt lehet megkaparintani? ,,Valószínűleg lesznek érdeklődők, de új sejtem inkább a gyűjtőket fogja ez lázba hozni”– mondja Marci, és azt meséli, hogy ezen a területen a  gyűjtők azok, akik a legjobban tudják, mit érdemes megvenni, melyik cipőre érdemes várni. – A legdörzsöltebbek plugokkal rendelkeznek üzletekben, forgalmazóknál, azaz a kapcsolataik révén kitrükközik a megjelenéseket” – magyarázza. Bevallása szerint ő már nem gyűjt, megelégszik azzal a 10-12 pár cipővel, amikért érdemes volt akár sorban is állni. Szerinte ez nem régi szokás, a mai napig megy a kempelés, olyan is előfordul, hogy csak azért állnak sorba az emberek, hogy megnyerhessék a jogot a vásárlásra. ,,Jelentkezel,  karszalagot kapsz, kihúzzák a számod, megveheted a csukát” – mondja.

(Kiemelt képen a Nike Air Jordan leújabb modellje.)