Ilyen, amikor a bőröd színe miatt vadásznak rád – Farkas E. Lina filmajánlója

Ha valaki meg szeretné érteni, milyen amikor rád gyújtják a házat, és megölik a szerettedet, csak mert cigány vagy, annak ajánlom, hogy nézze meg Bogdán Árpád Genezis című filmjét.

George Floyd halála juttatta eszembe a 2018-ban bemutatott filmet, melyet az HBO műsorlistájában is megtalálunk. 
Bogdán Árpád két évvel ezelőtt bemutatott Genezis című alkotása a 2008-ban történt  romagyilkosságok utóhatásait mutatja be. Nem ez az első magyar film, amely foglalkozik a témával, szintén ajánlott alkotások a téma kapcsán Fliegauf Bencétől a Csak a szél, és Hajdú Esztertől az Ítélet Magyarországon című dokumentumfilm. Bogdán filmje nem aratott hangos szakmai sikert, nem hullottak érte a díjak, ugyanakkor nagyon fontos alkotás, és nem mellékesen erős filmélmény. Ráadásul a rendező nagyot merít, több aspektusból is bemutatja az akkori eseményeket: három eltérő, mégis összetartozó sztorin keresztül,  különböző szemüvegeken keresztül láttatja velünk mindazt, ami tíz évvel ezelőtt történt.

Érzékenyít, kimozdít a komfortzónából, és többek között azzal szembesít, hogy mennyire más lehet a megítélésed még ma is, ha a bőröd színe nem fehér.

Mert ne legyünk naivak, se álszentek, a romák megkülönböztetése, a velük szemben állított előítéletek legalább olyan erősen élnek a mai magyar társadalomban, mint a bántalmazott nőkkel szembeni áldozathibáztatás. A karaktereken keresztül megismerjük az áldozatok egyikét, egyet az elkövetők közül, egy olyat, aki gyakorlatilag nem ölt, ugyanakkor részesévé válik a gyilkosságoknak, és az ügyvédnőt (Cseh Annamária), aki az utóbbit védi, és aki talán a jobb érzésű emberek lelkiismeretét, egyes kritikák szerint a többségi társadalmat szimbolizálja. 
A film Ricsi sztorijával kezdődik (Csordás Milán), a cigány kisfiúéval, aki egy faluban él az édesanyjával, az apja börtönben ül falopásért. Átlagos, falusi életüket élik, aztán  az egyik éjszaka, a semmiből rátámadnak a házukra, és sörétes puskával, amivel állatokra szokás vadászni, mindenkit meggyilkolnak. Csak a fiú marad életben. Véletlenül.

Az ő történetén keresztül bele tudunk helyezkedni az áldozatok kiszolgáltatott helyzetébe, áttételesen, filmélmény szinten érezhetjük a túlélők cipelte lelki terhek súlyát, és azt is, hogy segítség nélkül lehetetlen feldolgozni egy ilyen traumát.

Ebből a történetből ugrunk a második szálra, megismerjük Virágot, a hallássérült lányt, aki önkéntesként dolgozik egy ebtelepen. Itt jön össze egy nála idősebb sráccal, aki, mint hamarosan kiderül, így vagy úgy, de benne volt a gyilkosságokban, még ha a ravaszt nem is ő húzta meg. Ez a szál különösen fontos, rámutat arra a nagyon is jellemző emberi magatartásra, amikor félrenézünk, hallgatunk, amikor azt látjuk, hogy igazságtalanság vagy valami ennél is rosszabb ér másokat. És aztán ijedten szabadkozunk, amikor szembesítenek a felelősségünkkel. Végül megismerjük az ügyvédnőt, aki maga is a saját fájdalmaival, veszteségével küzd, miközben elvállalja az ekkor már elfogott férfi védelmét.
A filmmel kapcsolatban akadtak kritikus hangok, akik azt mondták, hogy feloldást ad a film,  pedig nem kéne neki, hiszen a romagyilkosságok és azok következményei a mai napig nem lettek társadalmilag kibeszélve, a helyén kezelve, és ezen az sem sokat segít, hogy rács mögött ülnek a gyilkosok. Azt is felrótták a filmnek, hogy hemzseg a szimbólumoktól, a szájbarágós utalásoktól, és talán ebben van is némi igazság, ugyanakkor olyan erős jeleneteket láthatunk, amelyektől bennakad a levegő, és érzelmileg analfabétának kell lenni ahhoz, hogy ne érezzük át az áldozatok végtelen kétségbeesését, rettegését, ne érezzük, milyen lehet az, amikor a saját otthonunkban vadásznak ránk.  Túl a kitervelt, szisztematikus gyilkosságok valóságos megjelenítésén, a film azt is hitelesen ábrázolja, hogyan működnek az előítéletek, mikkel szembesülhet, találkozhat egy cigány származású ember az élete során. Mindez köszönhető az amatőr színészek ösztönös, zsigeri játékának is, amire csak ráerősít Dobos Tamás operatőri munkája.
Dühös, érzelmekre ható film? Igen, de ennek, ilyen megengedhetetlen események tükrében így is kell lennie.
(A film elérhető az HBO műsorában.)

(Kiemelt kép: Bodgán Árpád és a Genesis szereplői a 68. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon. Forrás: Getty Images)

Ha tetszett a cikk, regisztrálj, hogy hozzáférj az előfizetői tartalmainkhoz is!