A digitális oktatás nagyon nehéz helyzetbe hozta a mélyszegénységben élő gyerekeket. Fölzárkóztató programot indítanak a nyárra, hogy ősszel onnan tudják folytatni, ahonnan azok a szerencsés társaik, akiknek egyébként is vannak okos eszközeik otthon.

Mi történt?

A karantén miatt elrendelt digitális tanrend minden gyereknek nehézséget okozott, de igazán nagy terhet a hátrányos helyzetű családokra rótt. Csak becslések vannak arra, hogy a szegénység hány diáknál akadályozta az oktatásba való bekapcsolódást: ezek alapján valószínűsíthető, hogy körülbelül minden ötödik tanuló érintett. A Magyar Ökumenikus Segélyszervezet nekik indít nyári felzárkóztató programot.

Miért fontos?

A program abban segíti az érintett tanulókat, hogy lemaradás nélkül folytathassák az új tanévtől a tanulmányaikat.

Amiről még olvashatsz:

A segélyszervezet szociális igazgatója elmondja, hogy a járványügyi veszélyhelyzet, ami mindenki számára nagyon nehéz volt, miért volt különösen küzdelmes a mélyszegénységben élő családoknak.
Néhány héttel azt követően, hogy bezártak az iskolák, és a közoktatásban a kormány kihirdette a digitális munkarendet, Hermann Zoltán közgazdász, a KRTK Közgazdaság-tudományi Intézet munkatársa egy tanulmányban arra hívta fel a figyelmet, hogy számításai szerint a diákok ötödéhez nem jut a távoktatás. A kutató az Országos kompetenciamérés 2017-es adatait vette alapul, s ezeket figyelembe véve becsülte meg, hogy hányan lehetnek az intézkedés egyértelmű kárvallottjai. (Ehhez a minden évben megismételt méréshez a diákoknak ki kell tölteniük egy háttérkérdőívet, s ebben szerepel egy kérdés a háztartásban található számítógépek számára, illetve az internetkapcsolat létére vonatkozóan is.) A közgazdász arra is rámutatott, hogy az érintett diákok nagy részének már eddig is nehézséget okozott az iskolai követelmények teljesítése. Feltehetően az, hogy az online oktatásból kimaradtak, csak növelte a már meglévő hátrányaikat.
A Magyar Ökumenikus Segélyszervezet – különböző programjain keresztül – rendszeresen találkozik ilyen sorsú gyerekekkel. Rácsok Balázs, a szervezet szociális igazgatója a nőklapja.hu-nak elmondta: tudták, hogy a karantén kihirdetését követően fokozottan kell figyelniük a szegregátumokban élő családok gyerekeire. Esetükben

a szegénység annyira súlyos, hogy sok család nem tudja fizetni a rezsit sem, így nem hogy számítógép és tablet, még áram sincs a házakban.

Ilyen körülmények között nehéz bekapcsolódni az online oktatásba. – Az iskolák maguk is megkerestek minket, hogy jelezzék, sok tanulójuk nem tud részt venni a digitális platformokra költözött tanórákon. Ezért a feladatlapokat a segítségünkkel juttatták el a tanárok a diákjaikhoz – mesélte. A segélyszervezet így a tanév közben Észak-Magyarországon és Somogyban 100-150 gyerek tanulását segítette. Egyes falvakban tanulócsoportok alakításával, eszközellátással, pedagógusok bevonásával próbálták megakadályozni, hogy a gyerekek kiessenek tanulásból.

(Fotó: Ökumenikus Segélyszervezet)

– Voltak települések, ahol a kontakt távolság megtartásával kollégáink minden nap végigjárták a családokat, és megkérdezték a gyerekeket, hogy telt a napjuk, kérnek-e segítséget. Miután bekapcsolódtunk az oktatásukba, sokkal nagyobb arányban készítették el a kiadott feladataikat – mondta, hozzátéve, hogy az iskola bezárása nagy problémát okozott amiatt is, mert a reggel 8-as kezdés, az iskolai foglalkozás egyfajta rendszert alakított ki a gyerekek életében, s a karantén épp ezt a rendszert zúzta szét. Ráadásul a szülők is gyorsan elveszítették a munkájukat, ami tovább nehezítette az életüket.
– Sokan azt hiszik, a szegregátumokban nem dolgoznak az emberek. Hogy ez mennyire nem igaz, azt a koronavírus miatt elrendelt karantén mutatta meg igazán. A veszélyhelyzet miatt az alkalmi munkák szűntek meg, az építőipar is azonnal leállt, ami szintén sok embernek biztosított megélhetést. Van olyan családunk, ahol egyszerre három kenyérkereső lett munkanélküli. Az édesanya egy szállodában dolgozott, az idősebb lánya egy üzletben volt takarító, az édesapa pedig Németországban volt segédmunkás – magyarázta Rácsok Balázs, hozzátéve, sokan dolgoztak fekete munkásként külföldön. Ők mind-mind elveszítették a munkájukat.
Az iskola által kialakított szabályrendszer megszűnése mellett egy másik nehézség is akadályozta, hogy ezek a gyerekek a karantén időszaka alatt eredményesen tanuljanak: az értő olvasás tudásának hiánya.

– Hiába kapták meg a feladatlapokat, az olvasás- és íráskészségük annyira gyenge, hogy otthonról, egyedül nem tudtak megbirkózni a kiosztott feladatok teljesítésével

– mondta el az igazgató, aki a település nevének említése nélkül beszélt arról, hogy van olyan falu, ahol a 18 iskolai státuszból 7 betöltetlen. Az országban általánosan jelenlévő pedagógushiány sokkal nagyobb azokban az iskolákban, ahol magas a szegény, roma gyerekek aránya.

Táborokba szerveződő tudás: hátrányos helyzetű gyerekeknek segítenek

A Ökumenikus Segélyszervezet, látva, mekkora nehézséget jelentett ezeknek a gyerekeknek bekapcsolódniuk a digitális oktatásba, kitalálta, hogy a nyár során felzárkóztató programokat szerveznek számukra. – Szeretnénk, ha nem mélyülne a szakadék köztük és a jobb helyzetű gyerekek között – indokolta az igazgató, miért is folytatják az oktatást a vakáció alatt. Most táborokat szerveznek a tananyag pótlására, havonta egyszer pedig élménynapokat tartanak, hogy minél szélesebb körben megismertethessék oktatási programjaikat azokkal is, akiket még nem vontak be. A kezdeményezést  – a társadalmi felelősségvállalás keretében – az E.ON cégcsoport 50 millió forinttal támogatja.

A felzárkóztató program júliusban indul a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Gönci járásban tartott táborokkal, augusztusban pedig Olaszliszkán és a Somogy megyei Kastélyosdombón folytatódik. Az egyenként egyhetes táborokban összesen 100-120 gyerek vehet részt. A gyerekeknek nem csak a veszélyhelyzet alatt kimaradt tananyag pótlásában segítenek a pedagógusok, hanem a digitális eszközök használatát is megtanítják. A napközi jellegű foglalkozások mellett lehetőség van bentlakásos ellátásra is, valamint a gyerekek étkeztetéséről is gondoskodnak. A programban nem ötösökkel honorálják a szorgalmas tanulókat, hanem tallérokkal. A programok során ugyanis a gyerekek tallérokat gyűjthetnek, amelyeket később tanszerekre, sporteszközökre, okostelefonra válthatják be. Ha véget ér a nyár, tanulóműhelyekben folytatódik a program, ahol a gyerekek korrepetálást is kérhetnek.
Nem lehet még tudni, újra támad-e a vírus, de az biztos, hogy ha lesz egy következő hullám, az már nem fogja felkészületlenül érni azokat a gyerekeket, akiket az ökumenikusok ebben a programban elértek.
Ha tetszett a cikk, regisztrálj, hogy hozzáférj az előfizetői tartalmainkhoz is!

(Kiemelt kép: Ökumenikus Segélyszervezet)