Új sorozatunkban végigvesszük ruhatárunk alapdarabjait, azok történetét, és segítünk mindegyikből megtalálni a tökéletest.

Manapság kevés olyan felsőruházati darab van, ami akkora népszerűségnek örvend, mint a farmerdzseki. Viselik férfiak, nők, gyerekek, lázadó tinédzserek, nagymamák és nagypapák. Viselik munkahelyen, étteremben, koktélruhával vagy akár mackónadrággal párosítva. Pedig ez nem volt mindig így, jobban mondva, nem olyan régóta van ez így. Jól emlékszem, még apukám fiatalkorában is a lázadás szimbóluma volt, illetve – a vasfüggönyön innen – egyfajta státuszszimbólum is, hisz szinte lehetetlen volt hozzájutni. Emlékszem, tizenévesen a családi fotóalbum lapozgatása közben mennyire tetszett apukám fiatalkori farmerdzsekis képe, de akkor már hiába nyaggattam, a dzseki nem volt sehol, egyik szekrény mélyén sem volt fellelhető, és senki nem emlékezett, hova lett. A gyergyói boltokban csak nagyon béna verziókat lehetett kapni, így a nagy elsőre 18 éves koromig kellett várnom. Első milánói modellutam során szereztem be 2000-ben a Pimkie-ben, és a mai napig megvan. Sőt, ma még jobban néz ki, mint újonnan, hisz pont a legjobb helyeken kopott ki a 20 éves használat során.

A farmerdzseki egyike azon ruhadaraboknak, melyek uniszexnek számítottak: férfiak és nők is egyformán viselték, mindenféle hozzá kapcsolódó nemi előítélet vagy előírás nélkül. Ezért is hordták például annyira szívesen a hatvanas, hetvenes években a női egyenjogúság harcosai.

„A farmer azért különleges, mert bárkinek bármit szimbolizálhat” – írta Amy Leverton a Denim Dudes című albumában. A második világháború után a denim dzseki a lázadás, a nonkonformitás szimbólumává vált, illetve az egyediségévé is, hiszen ez a ruhadarab a különféle díszítési lehetőségeknek köszönhetően (festés, kitűzők, szaggatás, koptatás, szegecselés) maximálisan személyre szabható, az egyéniségünkhöz igazítható.

 

A kezdetek

Indigó festék nélkül nem beszélhetnénk farmerről és ha innen indulunk, mindenképp muszáj megemlítenünk az 1800-as évek japán tűzoltóinak munkakabátját, amely gyapjúból készült ugyan, és vízzel átitatva viselték a tűzeseteknél, de némi fantáziával már beleláthatjuk a mai denim dzseki egykori ősét. Az indigókék munkáskabát Franciaországban is elterjedt volt, a „kék galléros” munkás (bleu de travail) kifejezés náluk lelhető fel legkorábban. A denim kifejezés is francia eredetű szó és a Nîmes-ből származó vászonfajtára használták először (de Nîmes), amelyből a kétkezi munkások ruházata is készült. A világhírű fotós, Bill Cunningham például mindig ezt a fajta francia munkáskabátot viselte, valódi védjegyévé vált.

Bill Cunningham tipikus indigókék munkáskabátjában 2015-ben, New Yorkban

Az első mai szemmel is farmerdzsekinek értelmezhető ruhadarab Levi Strauss nevéhez fűződik, aki nagyjából 10 évvel a farmernadrág elkészítése után, az 1900-as évek elején készítette el a Type I. kabátot, amely akkor egy kissé vastagabb anyagból készült ingnek számított. A cowboyok, bányászok és vasúti munkások között nagy népszerűségnek örvendett a kényelmes de mégis strapabíró viselet. A munkások és farmerek körében gyorsan elterjedt, és Amerikában is megjelentek a kék galléros illetve fehér galléros (fehér inges) munka megkülönböztető megnevezései.
Az ötvenes évekre aztán a hagyományos értékrendet és konformitást jelképező, munkaegyenruhának számító ruhadarab egy éles váltással a rebellisek viseletévé vált: az 50-es években a fiatalok ezzel lázadtak a háború öröksége és persze a szüleik ellen, vadabbnál vadabb, személyre szabott dizájnokkal közölték a világgal, hogy ők semmilyen külső elvárásnak nem szeretnének megfelelni. Ez annyira bejött nekik, hogy sok brit iskolában például be is tiltották a farmerkabátot – és ezzel bebiztosították a ruhadarab népszerűségének megingathatatlanságát a fiatalok körében.
Elvis Presley a Jailhouse Rock (magyarul Börtönrock) című film híres éneklős-táncos jelenetében visel sötét színű farmerszettet (kabátot és hozzá passzoló nadrágot) – ezzel a ruhadarab népszerűsége hirtelen hatalmasat ugrott – a Levi’s ekkor dobta piacra első fekete színű farmerkollekcióját, az Elvis Presley Jeanst, amelyből minden vagány kölyöknek kellett egy darab. Érdességképp: állítólag maga Elvis nem volt nagy rajongója a farmerdzsekinek és a farmernek sem úgy általában, mégis az ő nevéhez fűződik az egyik első celebritás-dizájner kollaboráció.

Hippik, bőrfejűek, rockerek… és a jó kislány a szomszédból

A farmerkabát a hatvanas, hetvenes évek hippimozgalmaiban pszichedelikus mintákban pompázó és egyenjogúságot hirdető szlogenekkel díszített pólók fölé került, a mindenfajta egyenlőtlenséget elutasító attitűd jelképeként szolgált. A ruhadarab egyetemlegességét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy később – minő irónia! – a skinheadek is előszeretettel viselték.

Galéria | 9 kép

A punk, a rock, a heavy metal, a grunge, a hip-hop – szinte nem is volt olyan zenei irányzat, amely – a saját stílusához igazítva és saját díszítőelemeivel ellátva – ne karolta volna fel a farmerdzsekit, mint saját coolságuknak kifejező eszközét. Innen már nem sok kellett ahhoz, hogy – csakúgy, mint a karika-fülbevaló – beszivárogjon a mainstreambe. A 80-as évekre nem volt olyan nyugat-európai, akinek ne lett volna farmerkabátja. Itthon szintén a vágy áhított tárgya volt, aki nem jutott hozzá a nyugati márkákhoz, annak ott voltak az 1977-ben alapított Trapper árucikkei, amelyeket a Buda-Flax Lenfonó és Szövőipari Vállalat gyártott.
„Még gimnazista voltam, amikor megtaláltam apukám 70-es évekbeli klasszikus fehér Levi’s farmerdzsekijét, amit nagyon sokáig hordtam. Abban a korban, amikor ő azt megkapta Párizsból, hihetetlen kuriózumnak számított itthon egy márkás farmerdzseki, úgyhogy emiatt még nagyobb becsben tartottam évekig” – emlékszik vissza Cakó Kinga divattervező élete első farmerdzsekijére.

Kate Moss a CK Jeans kampányban

A kilencvenes években olyan dizájnermárkáknak köszönhetően, mint a Calvin Klein, a Guess vagy a Diesel a denim kabát elérte azt az egyetlen dolgot, ami korábban nem sikerült neki: már nem csak vagánynak számított, de végre szexinek is. A fazonok rövidültek, a szabás karcsúsodott, kiemelte a derekat, hangsúlyozta a csípőt. Elég csak Kate Moss vagy Claudia Schiffer – vagy Mark Wahlberg – farmerdzsekis képeit felidézni. Ezek a fotók már a nagyvárosi sikeres fiatalokkal is elhitették, hogy a denim dzsekit nem csak a rockerek hordják és a nagypapa a ranchon, így ők is beemelték a ruhatárukba.

A farmerdzseki napjainkban

Ma már rengeteg színben, fazonban és minőségben elérhető, a fast fashion márkáktól kezdve a hazai dizájnerek kreációin át a méregdrága tervezői darabokig terjed a választék. Ha igazán cool és időtálló verziót szeretnénk, nagy vintage-rajongóként én mindenképp azt javaslom, túrjuk fel a használtruha-boltokat, és a férfi szekcióban is nézzünk körül.

Meggyőződésem, hogy a vintage ruháknak lelkük, kiforrott személyiségük van, és ha találunk egyet, ami megszólít, életre szóló társra lelhetünk benne.

Nagyon fontos a kabát színe és koptatása: ezzel nagyon mellé lehet fogni, ha ez gyárilag rosszul kivitelezett, az a legmenőbb szettet is hazavágja.

Cakó Kinga saját farmerkollekciójának darabjaiban

„A farmerdzseki mindig visszatérő kedvenc, így ez is követi az aktuális trendeket, fazonokat, színeket – mondja Cakó Kinga. Lehet klasszikus, alakot követő szabású, vagy oversize. Én szeretem a sötét- vagy világoskék kőmosott koptatású farmeranyagokat, mert azoknál természetesebbnek hat az egyenetlen koptatási technika. Nagy kedvenc lehet egy farmerzakó vagy farmerdzseki, amit különböző stílusokkal tudunk keverni. Egy klasszikus fémgombos, koptatott, testhezálló, rövid állású farmerdzsekifazon, zsebfedős mellzsebekkel szinte minden ruhához passzol, mert ugyanúgy jól tud mutatni az elegáns ruhához, mint egy hétköznapi összeállításhoz. Ezért nem is tudok elképzelni olyan szettet, amihez teljesen no go lenne. A saját márkámnál szintén visszatérő elem minden szezonban a farmerkollekció, mert rengeteg izgalmas, nőies és laza fazont tudunk elkészíteni ebből az anyagból.”
Örök vita tárgya, hogy viselhetünk-e farmert farmerrel? Én ebben megengedő vagyok, szerintem minden további nélkül, és a divattervező is osztja a nézetemet: „Régebben nem tudtam volna elképzelni, hogy a teljes összeállításom farmer legyen, de ez mára megváltozott. Nagyon tetszenek a culotte farmernadrágok farmeringgel, vagy farmerdzsekivel, vagy akár egy vagány farmer croptoppal. De a farmeroverallok is nagy kedvenceim” – mondja Kinga.

Nekünk tetszik:

 

Galéria | 3 kép

(Kiemelt kép: Getty Images)