Furcsa trend szárnyal a világ gazdag, „újnemesi” köreiben: a címerkészítés visszatért, de már nem harci sisakokat díszít.

Mi történt?

Új trend van felfutóban: a saját címer lett a luxus új mérőfoka az ultra gazdag réteg számára.

Miért fontos?

Az egykori lovagi szimbólum elveszítette korábbi fontosságát, üres logó, a hencegés jelképe lett.

Tovább olvasnál? Erről lesz még szó:

  • Honnan erednek a címerek?
  • Mi köze a Trónok harcának az új trendhez?
  • Hogy mire használják? Nem fogod elhinni.

A címerek lovagok sisakjait és pajzsait díszítette, de nem ékességként szolgált, hanem arra, hogy az alapján azonosítsák be egymást a csaták során. A heraldika és szimbólumai a középkorra nyúlnak vissza, de egyes elméletek az ókori Spártáig vezetik vissza a címerek előzményét. A spártai hopliták arcát teljesen eltakarta a korinthoszi sisak, öltözékük is egyenruhaszerű volt, ezért nagy pajzsaik (hoplon) díszítése mindig egyedi volt, amivel a harcokban tudták azonosítani egymást. Ez a szokás – még ha nem is a címerek ősét alkották meg vele – mindenképpen párhuzamba állítható a későbbi jelentésükkel. Több elmélet több helyről eredezteti a címereket, a német romantika korában úgy gondolták, hogy a germán rúnák szolgáltak ihletőjükül, míg a modern korban arab és levantei hatásokat vizsgáltak kialakulásuk kutatásában, sőt voltak tudósok, akik a az egyiptomi hieroglifákból származtatták őket. Bármi is volt pontos eredetük, a lovagság kialakulása, a lovagi hadviselés és a lovagi kultúra fellendülése hozta létre őket abban a formában, ahogyan ma is ismerjük őket. Történetük és annak kutatása is hosszú időkre tekint vissza.
A címer információtartalommal bíró jel, meghatározott szabályok szerint szerkesztett színes jelvény, amelyet egy család, egy intézmény vagy testület használ a maga azonosítására, és –  ami nagyon fontos – örökletes és állandó jelleggel használható. Alkalmas arra, hogy egy személyt, egy családot, földrajzi egységet, kort identifikáljon. A heraldika nem véletlenül tudomány: a címertudomány a címerjogot, a címerek történetét érinti, címerismerettel és szabályos, illetve szabályellenes címerekkel foglalkozik. Ezek a jelek például kódexek, pecsétek korának meghatározásában segíthetnek, de néprajzi és fegyvertörténeti kutatásokban is hasznosak. 

Nemesi szimbólumból identitásképző logó

A címer az évszázadok során fokozatosan veszítette el lovagi, nemesi jellegét, és a gazdasági erő, a társadalmi rang kifejezőjévé vált, és ez a folyamat most nagyjából el is ért ideológiai végpontjára, amikor már kizárólag a pénzügyi helyzetet jelképezi. Európán túl soha nem volt történeti jelentősége, így nem meglepő, hogy nem az öreg kontinensen vált most divatossá.

A gazdag embereknek, különösen a hatalmas vagyonukat újonnan szerzett embereknek állandó és erős vágya, hogy lássák és persze elismerjék őket.

Ebben semmi újdonság nincs, azonban az, hogy mindezt egy ilyen régi szokás felelevenítésével tegyék, elsőre meglepőnek tűnik, de valójában egészen logikus. A címerkészítés iránti igény az elmúlt néhány évben szökött az egekbe, olvasható a The Times riportjában, amelyben a szakértők arra jutottak, hogy ez a növekvő érdeklődés a személyre szabott heraldikai szimbólumok iránt tökéletesen illeszkedik abba a trendbe, ami a genealógiai tesztek tömegét és a különféle királyi dinasztiákról szóló sorozatokat hívta életre. És nem is feltétlenül a II. Erzsébet és Viktória királynőkről szóló sorozatokra gondolnak, hanem például a Trónok harcára.
És hogy mely országokból ered ez az új trend? Talán nem okozunk nagy meglepetést, ha azt mondjuk, hogy azokból, ahol nincs hagyománya a dolognak. Amíg az Egyesült Államokban bárki létrehozhatja és elfogadhatja saját címerét, addig az Egyesült Királyságban – ahol nagy kultusza van a címereknek, az angliai fegyverkollégium és a Lord Lyon bírósága szabályozza, hogy rendelkezhet-e valaki címerhasználati joggal – nem sokaknak jutna eszébe ilyet tenni. Illetve azokban az országokban dúl a divat, ahol a legtöbb újdonsült milliárdos tömörül: Amerikában, a Közel-Keleten és Kelet-Ázsiában. A Downey nevű, luxus nyomdászati cikkekkel foglalkozó cég szóvivője a The Times újságírójának elmondta, hogy az új címerekkel kapcsolatos bevételeik megduplázódtak az elmúlt öt évben, a nemzetközi vásárlók pedig a megrendelők 40%-át alkotják, szemben a korábbi 20%-kal. A Downey társtulajdonosa, Leo Turner azt is elárulta, hogy ezeket az újonnan készült címereket hol használják fel: irodaszereiket  (például saját levelezőpapírjaikat) és jachtjaikat díszítik vele. 
„Különösen az amerikai ügyfelek akarnak olyan, szinte logó szerű emblémát gyártatni, amit aztán tovább örökíthetnek családjuknak, a következő generációknak” – mondta Quentin Peacock heraldika művész. De az ultra gazdagok nemcsak családjaiknak, hanem cégeiknek is bőszen készíttetik a címereket. Például a világ egyik leggazdagabb embere, Jeff Bezos, az Amazon alapítója is gyártatott egyet cégének, a Blue Originnek, amelyet az űrutazási bizniszben való részvételhez hozott létre.

(Kiemelt kép: Getty Images)

Ha tetszett a cikk, regisztrálj, hogy hozzáférj az előfizetői tartalmainkhoz is!