Mi történt?
A Járókelő Közhasznú Egyesület anyagi forrásai elfogytak, a koronavírus okozta válság őket is elérte. Támogatókat gyűjtenek, hogy továbbra is működjenek, és megoldást találjanak a városlakók panaszaira.
Miért fontos?
A közhasznú egyesület az elmúlt 8 évben 40 000 lakossági bejelentésnek járt utána 24 városban. Napi szinten több száz bejelentést kapnak kátyúkról, balesetveszélyes útszakaszokról, tömegközlekedési eszközök váróinak kitört üvegeiről, parkolási anomáliákról, beszakadt csatornafedelekről és egy sor olyan problémáról, amely a városlakók életét teszi nehezebbé vagy éppen veszélyesebbé.
Tovább olvasnál? Erről lesz szó:
- Mi ez a Járókelő pontosan és hogyan segítenek?
- Mire kell nekik a támogatások összege?
- A hétköznapi dolgoknak igen nagy hatása van életünkre.
A Járókelő oldal 2012 óta segít immár 24 város lakóinak abban, hogy bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön. Munkájuk egy szebb, biztonságosabb, tisztább, egészségesebb lakókörnyezet megóvásához, megteremtéséhez járul hozzá. Működésük azonban most veszélybe került, anyagi forrásaik elfogytak. Korábbi partnereik támogatásai kifutottak, így a csapat sorsa bizonytalanná vált. A koronavírus-járvány okozta gazdasági válság miatt nem sikerült támogatásokat szerezniük, ezért most azokhoz fordulnak segítségért, akik közvetlenül is megtapasztalhatták munkájuk fontosságát, azaz a városlakókhoz.
Apró ügyek, jó közérzet
Képzeld el, hogy látsz egy kidőlt áramszekrényt az utcán. A kábelek kilógnak belőle, feltehetően nagy az áramütés kockázata. Elsétálsz mellette, gondolod, úgyis intézkednek majd az ügyben. Az áramszekrény azonban másnap is ott fekszik, sőt harmadnap is. Mit teszel? És mit teszel akkor, ha napok óta hatalmas kupac üvegszilánk hirdeti a villamosmegállóban egy őrült, agresszív este nyomait? Nekiállhatsz felgöngyölíteni, hogy mégis kinek a felelőssége lenne megoldani, időt és energiát nem spórolva megpróbálni eleget tenni állampolgári kötelességeidnek. Sokan nem ezt az utat választják, hanem abban bíznak, hogy az ügy megoldódik, hiszen általában nem tudjuk, mégis kihez kell fordulni egy megrongált közlekedési tábla, a hiányzó szemetesek és egyéb apró de bosszantó tényező láttán.
Az ilyen apró, néha kellemetlen, néha balesetveszélyes ügyekből old meg éves szinten 5000-et a Járókelő, Budapesten kívül még 23 másik magyar városban. Munkájuk nem létszükséglet, de egy tisztább, biztonságosabb, élhetőbb városhoz járulnak hozzá, húsz ember és egy sor önkéntes lelkiismeretes munkájának köszönhetjük, hogy ezek a városi ügyek gyorsan elintéződnek.
Kis dolog egy kátyú, a vandalizmus nyoma vagy egy megsüllyedt járdapadka, mégis menyivel jobb mindenkinek, ha az ilyen hibák eltűnnek. A járókelő.hu-n gyorsan bejelenthetjük, ha problémát látunk, az oldal működtetői és önkéntesei pedig értesítik az illetékeseket. „A Járókelő önkéntes csapata minden nap legalább 200 ügy levelezését gondozza, hogy mozgásban tartsa a korábban bénultnak hitt beszélgetést a városról – írta az egyesület alapítója, Le Marietta. – Még az olyan ügyeknél is, amiket nem lehet egyik napról a másikra megoldani, az átláthatóságnak és a láthatóságnak arra a szintjére hoztuk a diskurzust, ami megmutatta, az emberek nem a közszolgáltatók ellen vannak, és bizony az önkormányzatokban is emberek dolgoznak. Sokan érdektelennek, érthetetlennek tartották a Járókelőt az évek során. A hétköznapi dolgokat, amivel a Járókelő foglalkozik valahogy nehezebb a nagy dolgokkal azonos szinten megbeszélni. Pedig nagyon sokan vannak azok is, akik különböző díjak révén ismerték el ezt a kitartást, amivel a legkisebb kifordult kockakő mellett is kiálltunk. És ami nekem különösen kedves, nagyon sok közszolgáltató munkatársa használja a Járókelőt és dicséri a munkánkat.”
Pénz nélkül nem megy
A következő fél évben még 6 millió forintra van szüksége a Járókelőnek ahhoz, hogy a jelenlegi formában tudják működtetni a szervezetet és a városi lakosság számára nyújtott ingyenes szolgáltatásukat. Ennek hiányában sajnos a Járókelő.hu munkája véget ér. És hogy mire kell ennyi pénz? Egy civil szervezetet önkéntesek és egyéb munkatársak munkája tart mozgásban, de ez természetesen egy sor költséggel jár:
- A számítógépes szervereket üzemeltetni kell.
- A honlapot karban kell tartani és folyamatosan fejleszteni kell.
- A 60-70 önkéntest koordináló ember teljes munkaidőben végzi a feladatot, neki fizetést kell adni.
- Ahogyan annak a munkatársnak is, aki teljes munkaidőben látja el az adminisztratív feladatokat.
- Egy irodára is szükség van.
- A partnerekkel, például vidéki önkormányzatokkal és közműszolgáltatókkal való kapcsolattartáshoz utazni is kell.
Ha fontos számodra az, hogy továbbra is azon dolgozhassanak, hogy a lakóhelyed élhetőbb legyen, támogasd őket te is havi rendszeres összeggel, vagy segítsd egyszeri utalással!
Hogyan jelenthetsz be egy problémát?
A problémákat a főoldalon található probléma bejelentése gomb segítségével küldheted el az egyesületnek. Ehhez rövid címet és leírást kell adni az esetről, illetve megjelölni, milyen kategóriába tartozik a probléma (pl. forgalomtechnika, kátyú stb.), a térkép segítségével a probléma helyét kell megjelölni, illetve feltölteni egy vagy több fényképet vagy videót az esetről. Miután elküldted a bejelentést, a honlap adminisztrátorai ellenőrzik azt, majd a probléma felméréséhez és megoldásához szükséges információkkal együtt továbbítják az illetékeseknek. Miután a bejelentést elküldik az illetékes szervezetnek, az ügykezelők figyelik, hogy az illetékesek válaszolnak-e rá. Ideális esetben a válasz tartalmazza a probléma megoldásának tervezett időpontját, és azt, milyen lépéseket fognak tenni a megoldás érdekében.
(Kiemelt kép: Unsplash)
Ha tetszett a cikk, regisztrálj, hogy hozzáférj az előfizetői tartalmainkhoz is!