Mi történt?
Tudósok arra jutottak egy 3D-s számítógépes rekonstrukció során, hogy a híres reneszánsz festő idealizált orrot festett magának.
Miért fontos?
Korunk fejlett és egyre fejlődő technológiáival egy sor történelmi titokra fény derülhet még.
Tovább olvasnál? Erről lesz még szó:
- Na de milyen orra volt valójában?
- Lehet, hogy nem is Raffaello maradványai vannak a kriptában?
- Miért gondolják a tudósok, hogy mégis az ő arcát rekonstruálták?
A római Tor Vergata egyetemen Raffaello állítólagos, 1833-ban felfedezett koponyáját rekonstruálták 3D-s eljárással, és arra jutottak a tudósok, hogy Raffaello Sanzio, a nagy reneszánsz művész bizony nem egészen úgy nézett ki, ahogyan azt önarcképe alapján gondoltuk. Prof. Mattia Falconi molekuláris biológus kriminalisztikai antropológusokkal és más szakértőkkel együtt a bűnügyi nyomozók által használt szöveti rétegezési technikákkal rekonstruálta az arcot, amely alapján a professzor erre a következtetésre jutott: „Minden bizonnyal sokat finomított az orrán a festő. Mondjuk úgy, hogy az orra sokkal szembetűnőbb volt.” A számítógépes ábra azt mutatja, hogy Raffaellónak valójában sasorra volt.
De kinek az orra?
A cinquecento kiemelkedő alakja 1520-ban, 37 éves korában halt meg valószínűsíthetően tüdőgyulladásban, maradványai a római Pantheonban nyugszanak. Híres önarcképét, amelyről a festő arcát ismeri a világ, 22 évesen festette. Ezen a festményen íveltebb, finomabb orra van, csakúgy, mint a többi képén, amelyre magát is megfestette.
A rekonstrukció eredménye nemcsak az orr vonala miatt tér el a híres portrétól, hiszen nem a 22 éves ismert, hanem a 37 éves kori arcát mutatja, amely viszont inkább hasonlít azon a metszeten láthatóra, ami a festő barátjáról, Marcantonio Raimondiról készült. „Amikor elkészültünk a rekonstrukcióval, azt gondoltam hogy ezt az arcot már láttam valahol” – mondta Falconi a Reuters tudósítójának egy telefonos interjúban. Az arc egyébként hasonlít Sebastiano del Piombo egy 1512-es festményén láthatóéra is. Persze arról is régóta folynak spekulációk, hogy az 1833-ban feltárt, majd kriptába helyezett maradványok nem is Raffellóhoz tartoznak, hiszen tanítványai közül többeket is a közelében temettek el. Falconi azonban meg van győződve róla, hogy a koponya igenis Raffaellóé, hiszen az orrát leszámítva a fej 85%-ban igen hasonlít arra, ahogyan maga a mester és kortársai Raffaellót megörökítették.
(Kiemelt kép: AFP/Tor Vergata)
Ha tetszett a cikk, regisztrálj, hogy hozzáférj az előfizetői tartalmainkhoz is!