A szemüveged figyelmeztethet, ha megint elkalandozott a figyelmed

Egy kanadai startup olyan szemüveget fejleszt, amely jelzi, ha megint nem arra figyelsz, amire kellene.

Mi történt?

A Specs névre keresztelt szemüveg mesterséges intelligenciával működő kamerával monitorozza figyelmünket, és jelez, ha elkalandoztunk. 

Miért fontos?

A halogatás nem lustaság, és sokszor az az alapvető oka, hogy az ember figyelme elkalandozik, így mással tölti az idejét ahelyett, ami az elsődleges feladata lene. A technológia pedig lehet, hogy ezen is segíteni tud majd.

Tovább olvasnál? Erről lesz még szó:

  • Mégis mi ez a produktivitást ellenőrző szemüveg?
  • Tényleg mindig tevékenynek kell lennünk?
  • Mi lesz az adatainkkal?

Mindannyian jártunk már úgy, hogy munka vagy az elvégzendő feladatra való koncentrálás helyett azon kaptuk magunkat, hogy a némára állított tévét bambuljuk, unottan görgetjük az Instagramot, esetleg takarítás helyett az ágyon fekve a szobanövények állapotát vizslatjuk. Persze vannak, akiket nem zavar az így elvesztegetett idő, hiszen értékesen megélt perceknek könyvelik el ezeket, sokan azonban lelkiismeretfurdalást éreznek, ha belegondolnak, mennyi időt töltöttek gyakorlatilag semmittevéssel munka helyett. Hiszen az elfoglaltság, a produktivitás mára státuszszimbólum lett, sokan abban mérik a sikert, hogy mennyire tevékenyek. Az világos, hogy ez egy elhibázott út, az elmúlt években a pszichológusokon kívül egyre több mozgalom hívja fel a figyelmet arra, hogy igenis képesnek kell lenni lazítani, a semmittevés valójában a saját mentális állapotunkra fordított idő, ami alatt visszatöltődünk (akárcsak tankolás során az autók). Ezért lett menő a hygge és lettek népszerűek az erdőfürdők, amelyet egyébként kollégánk is kipróbált, élményeiről be is számolt.

A tevékenység persze szükséges

De ha valaki tényleg állandóan elkalandozik, az már hátráltató tényező lehet. Az, hogy rendelkezésre áll a technológia, ami figyelemmel kíséri tevékenységünket és figyelmeztet, ha figyelmünk lankad, talán nem meglepő. Viszont az, hogy hamarosan ez akár mindannyiunk számára elérhető lesz, talán annál inkább. Az Auctify nevű kanadai startup olyan szemüveget fejleszt, amely mesterséges intelligenciával monitorozza, hogy mire szegezed a tekinteted, és finom hangjelzéssel rád pirít, ha figyelmed elterelődik. A gyártáshoz szükséges pénzt az egyik legnagyobb, közösségi finanszírozásra létrehozott platformon, az Indiegogón akarják összeszedni, vagy hát már össze is szedték: a szeptember elsején elindult gyűjtés mára 50.000 dollárnál tart a becélzott 10.000 helyett (úgy látszik, sokakat zavar szabadon szárnyaló figyelme). A kampány egyébként még folyik, ha úgy érzed, neked is jól jönne a kütyü, támogathatod a fejlesztést: az alapcsomag ára 249 dollár, amiért 1 db szemüveg jár majd, a hozzá járó tokkal, kábellel, tisztítókendővel és két elemmel. A következő támogatói csomag ára két szemüveget és a hozzájuk járó kiegészítőket tartalmazza és 473 dollár az ára.

De mit csinál a szemüveg?

A szemüveg keretébe épített kicsiny kamera segítségével a Specs a gépi tanulást használja produktivitásod érdekében: a szemüveg tudja, mikor mire nézel, legyen az egy laptop, egy könyv vagy egy emberi arc. A kütyü adatokat küld a hozzákapcsolt telefonos applikációba, ahol te magad is visszanézheted, hogyan alakult a figyelmed, és be tudod állítani, hogy ha legközelebb ilyet tapasztal, jelezzen. Sőt, még azt is beállíthatjuk majd neki, hogy mely weboldalak böngészését engedjük meg magunknak munka közben. A készítők szerint azt még nem tudja majd a szemüveg, hogy adott oldalt azért nézed-e, mert a munkádhoz kell, vagy azért, mert épp elkalandozol, de talán ez a szerencse. Tehát például ha adott esetben egy újságíró azért is böngészi a Twittert, mert a munkájához kell, de a Twitteren is képes elkalandozni, ebben nem fog tudni segíteni a szemüveg. A startup alapítója, Hisham El-Halabi azt mesélte a Verge magazin újságírójának, hogy a cég algoritmusai 20 különböző tevékenységet tudnak egyelőre megkülönböztetni. Ilyenek az olvasás, írás, hogy a telefon képernyőjét vagy a laptop kijelzőjét nézed-e, a tévézés, evés, főzés, jógázás, konditermi edzés, hangszeren való játék és a másokkal való csevegés. 

„Mivel mindenki számára mást jelent a produktivitás, a felhasználók a telefonos applikációban tudják majd beállítani, hogy számukra mi tartozik bele ebbe a kategóriába

– mondta El-Halabi. – Az olyan nehezebben detektálható tevékenységek során, mint a tanulás, például beállíthatjuk, hogy mely akciók számítanak annak számunkra.A szemüvegben egyébként légzésfigyelő, gyorsulásmérő és giroszkóp is lesz, így edzésünket és teljesítményünket is monitorozhatjuk vele. Sőt, zenehallgatásra is alkalmas lesz és még telefonálni is lehet majd vele. Mint minden kütyü esetén, ami mesterséges intelligenciával figyeli felhasználóját, itt is fellép az adatvédelem problémája, de a cég szerint különösen ügyelnek arra, hogy óvják adatainkat, a tevékenységeink felderítéséhez használt gépi tanulás pedig, miután megvan a mintánk, törli az ehhez gyűjtött információkat.

Kérünk, segítsd a munkánkat, és szánj pár percet a kérdőívünk kitöltésére, mert tudni szeretnénk a véleményedet a Nők Lapjáról és a nőklapja.hu-ról!