Mi történt?
A koronavírus-járvány most már a divaton is rajta hagyta a nyomát: Bora Aksu török divattervező új kollekcióját a spanyolnátha nővérei ihlették.
Miért fontos?
Érdekes valós időben látni, ahogyan egy világméretű esemény konkrétan rajta hagyja a nyomát a divaton, nem pedig csak évekkel később képeződik le rajta.
Tovább olvasnál? Erről lesz még szó:
- A divat sokkal több, mint a ruhák, amiket magunkra aggatunk.
- Miért pont az ápolónők ruhája volt az ihletforrás?
- Milyen trendeket hoz magával a járvány?
A divat nem csak az öltözködésről szól, a ruhák, amiket hordunk, nem csupán használati eszközök, amelyek az időjárás viszontagságaitól óvnak bennünket, nem csak egy szükséglet kielégítésére szolgálnak. A divat egy nagyon komplex kulturális és társadalmi jelenség, ami a gazdaságot is állandó mozgásban tartja. Úgy is mondhatnánk, hogy a divat azt a társadalmi és időbeli rendszert írja le, amely egy bizonyos időben és összefüggésben aktiválja a ruhát, mint társadalmi jelző – magyarán magában foglalja a változást, az újdonságot, mindezt az idő, a hely és a viselő kontextusában.
Az idő pedig most kifejezetten izgalmas, hiszen a koronavírus-járvány és a vele járó globális tapasztalat olyan jelenség, ami hosszú időre rányomja majd bélyegét a kultúrára, gondolkodásunkra. Ennek pedig meg is történt első divatlenyomata (na jó, az első talán az volt, hogy a maszk kiegészítővé vált): kedden ért véget a divatvilág egyik legfontosabb eseménye, a szeptemberi londoni divathét, amelyen megcsodálhattuk az első olyan kollekciót, amelyet a koronavírus-járvány ihletett. A török származású, Londonban élő divattervező, Bora Aksu bevallottan a járványt hívta segítségül, amikor ihletforrást keresett új kollekciójához. És ha világjárvány, akkor spanyolnátha. (A történelem egyik legnagyobb világszerte pusztító járványa volt, amit az influenza A nevű vírusa okozott 1918-19-ben, és amibe a Föld teljes lakosságának mintegy 3-5 százaléka belehalt.)
Éljenek az ápolók!
Járvány idején nem nehéz egy járványra asszociálni, Bora Aksut is az 1918-as influenzajárvány és az azt kísérő, háborúval súlyosbított gyászidő ragadta tehát magával, illetve még annál is jobban az ezt követő, nagyon optimista időszak és az első világháború utáni jólét és gyarapodás. A tervező szerencsére nem a korszak sötét, szomorú szimbólumaihoz nyúlt és nem is az időszak céges bulikon és beöltözős partikon oly sokszor elhasznált divatját elevenítette fel.
„Az ünneplés gondolata az, ami izgalommal tölt el. Mert ezek az idők elmúlnak majd és a jövőt sokkal jobbá tehetjük” –
nyilatkozta Aksu. Ezért nyúlt egy olyan csoport viseletéhez, akik akkor is és a mostani járvány során is elképesztően fontosak, ezek pedig az egészségügyi dolgozók, jobban mondva az ápolók és az ő régi uniformisuk. Öltözetük a tervező számára a fényt, a reményt és újrakezdődő életet szimbolizálja, így aztán a létrejött kollekció ennek megfelelően könnyed, tavaszias lett (ne feledjük, a jövő tavaszi-nyári trendjeit láthattuk most), amit gézes anyagok és játékos, romantikus formák uralnak, a ruhák nagy része akár esküvői ruhának is beillene, annyira könnyedek és ártatlan hatásúak.
Egyéb trendek a koronavírus után
Noha most úgy tűnik, odébb van még a vége, már most látszik, milyen irányokban halad majd tovább a divat. Az egyik fontos irány az otthoni viselet lesz, soha annyi lezser, otthon is hordható ruhát nem láthattunk még divatheteken, mint most, Victoria Beckham új kollekcióját például a lockdown loungewear kifejezéssel lehet legjobban leírni, ami magyarul talán annyit tesz, hogy karantén alatti lazulós viselet – persze a Victoriára jellemző glammel ötvözve. Elvégre a karanténidőszak alatt hatalmasat nőtt a kényelmes, mégis mutatós otthoni göncök iránti kereslet, és ez a trend, ahogyan a home office, úgy tűnik, egy darabig marad is. A járvánnyal járó gazdasági káosz magával hozza a minimalista vonalat, így ha minden igaz, egy darabig nélkülöznünk kell majd a hatalmas logókkal ellátott, feltűnő darabokat is.
Szinte magától értetődő, hogy ha a fogyasztók globális problémákkal szembesülnek, akkor egyfajta valóságból való menekülésként a nosztalgiához fordulnak,
újra fel is bukkantak a 70-es éveket idéző darabok is. A leginkább örvendetes trend azonban talán az, hogy a kijárási tilalmak során a közösségek nagy erőkkel támogatták a kiskereskedőket, amiből kiindult egyfajta kedvesség alapú gazdaság, ami a divatiparra is átgyűrűzött: a fogyasztók minden eddiginél jobban figyelnek arra, hogy a vállalkozások hogyan bánnak a dolgozóikkal és persze hogyan bánnak a bolygóval.
Ha tetszett a cikk, regisztrálj, hogy hozzáférj az előfizetői tartalmainkhoz is!
(Kiemelt kép: Medellek Bora Aksu bemutatója előtt, 2020. szeptember 18-án, a London Fashion Week-en. Fotó: Tristan Fewings / BFC / Getty Images)